Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Nikon D2x och F6 är officiella
- Trådstartare nikitin
- Start datum
Arleklint
Aktiv medlem
Re: Re: Om man kan räkna så här...
ok, tack!
Sensorstorleken stör mig inte, det är bra att DX-gluggar kommer funka. Det som stör mig är om sensorn brusar, men det lär ju visa sig.
johanu skrev:
Om man tänker att crop är 1-dimensionell (en längd)och pixlarna 2-dimensionellt (en yta) blir
1/x= roten ur(6,9/(0,5^2*12,4) och x=1,49
Vad synd
Hade hoppats på större sensor.
/Matteläraren
ok, tack!
Sensorstorleken stör mig inte, det är bra att DX-gluggar kommer funka. Det som stör mig är om sensorn brusar, men det lär ju visa sig.
Arleklint
Aktiv medlem
johanca
Aktiv medlem
madsen1
Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Lite imponerande att det här snackas om bilder/sek i RAW!
Finns det något annat?? ......
sagan
Avslutat medlemskap
Javisst gör det de.modellbilder.se skrev:
Finns det något annat?? ......
JPEG och TIFF.
Joel Marklund
Aktiv medlem
Dum pressfotograf i så fall, eftersom de allra flesta pressfotografer kör just jpeg. Jag ser gärna också den sportfotograf som plåtar i raw...modellbilder.se skrev:
Hörde en pressfotograf som en gång sa.. Det är bara amatörer som kör jpeg.
sagan
Avslutat medlemskap
Snarare tvärtom, för att kunna ta fler bilder på raken (m.a.o. inte snåla på bilderna).modellbilder.se skrev:
ok, man köper en kamera för att snåla på bilderna
Jo, mycket dumt får man höra innan öronen trillar av.modellbilder.se skrev:
Hörde en pressfotograf som en gång sa.. Det är bara amatörer som kör jpeg
Damocles
Aktiv medlem
Antagligen lika snabb i antal bilder per sekund, men klart större buffert.
Normalt är det utläsningen av sensorn som sätter gränsen för hur många bilder / sekund som kameran orkar med, iaf så länge inte RAW->JPEG kodningen sker i sensorn utan på en extern processor.
Det är även det som har varit gisslet med CMOS under en lång tid då den kräver en annan typ av teknik för att läsa ur cellerna.
1D mk2 har 8 samtidiga utläsningskanaler ur sensorn och är mig veterligen den första CMOS DLSR kameran med över 3 bps.
Normalt är det utläsningen av sensorn som sätter gränsen för hur många bilder / sekund som kameran orkar med, iaf så länge inte RAW->JPEG kodningen sker i sensorn utan på en extern processor.
Det är även det som har varit gisslet med CMOS under en lång tid då den kräver en annan typ av teknik för att läsa ur cellerna.
1D mk2 har 8 samtidiga utläsningskanaler ur sensorn och är mig veterligen den första CMOS DLSR kameran med över 3 bps.
Joel Marklund skrev:
Dum pressfotograf i så fall, eftersom de allra flesta pressfotografer kör just jpeg. Jag ser gärna också den sportfotograf som plåtar i raw...
Skulle vara jag då. Det kan aldrig vara dumt att köra RAW.
Jag älskar alla de möjligheter som raw-formatet ger.
Igår pressade jag till ISO 6400 med hjälp av råkonverteraren. Blev 1/125s, bländare 2,0 och ISO 6400
Bilagor
Joel Marklund
Aktiv medlem
Magnus: Det är väl för att du har tid att behandla bilderna mer än den genomsnittlige pressfotografen? Och sedan antar jag att du aldrig fotar sport?
Det vanliga för mig personligen är att jag skickar iväg bilderna under en grym stress, varje sekund gör skillnad. Minimal bearbetning, snabbt urval innan allt ska iväg till tidningen.
Men visst, raw är ju väldigt bra att jobba med. Som när du nu pressade till 6 400...
Det vanliga för mig personligen är att jag skickar iväg bilderna under en grym stress, varje sekund gör skillnad. Minimal bearbetning, snabbt urval innan allt ska iväg till tidningen.
Men visst, raw är ju väldigt bra att jobba med. Som när du nu pressade till 6 400...
mipert
Aktiv medlem
betyder det att du exponerade efter 1600 och underexponerade två steg som du sedan ”räddade” i konverteringen?froderberg skrev:
...Igår pressade jag till ISO 6400 med hjälp av råkonverteraren...
Joel Marklund skrev:
Magnus: Det är väl för att du har tid att behandla bilderna mer än den genomsnittlige pressfotografen? Och sedan antar jag att du aldrig fotar sport?
Jodå, det blir en del sport. Men kanske mer konserter som är rätt lika förhållanden.
Det finns olika slags pressfotografer. Plåtar man för speciella sporttidningar har man tid och då är det väl dumt att inte köra med det bästa. Bildbyråer är väl ytterligheten i att ha bråttom. På dagstidningar kan det variera rätt mycket med hur bråttom det är.
mipert skrev:
betyder det att du exponerade efter 1600 och underexponerade två steg som du sedan ”räddade” i konverteringen?
Körde med kameran på ISO 3200 och underexponerade ett steg och "räddade" sedan i konvereteringen. Det blir faktiskt rätt bra.