Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D2X eller byta system?

Produkter
(logga in för att koppla)
ekequist skrev:
Jaha, jag antar att du tidigare har ringt Nikon hundratals gånger och aldrig fått svar på dina frågor eftersom du fäller ett sånt generellt uttalande? Vilken information har du själv sökt och blivit nekad av Nikon? Eller har du bara läst på forum att Nikon är förtegna om framtida produkter?

Jag har har inte ringt Nikon hundratals gånger, och förstår inte heller varför jag skulle vara tvungen att göra det för att ha en åsikt. Jag har däremot mailat ett flertal ggr, och i ca hälften av fallen aldrig fått något svar.

Man kan väl inte på allvar förvänta sig att ett företag ska svara på frågor som rör företagets strategiska utveckling bara för att man är ägare till en produkt som företaget säljer? Än mindre kan man väl förvänta sig att företaget avslöjar sina strategiska planer för någon som EVENTUELLT har TÄNKT köpa en av deras produkter?

Ring Canon, Konica Minolta, Pentax, Sigma, Volvo, SAAB, Sony Ericsson, Nokia, HP eller vilka som helst och fråga detaljfrågor om deras framtida produkter som inte är lanserade ännu så får du se hur pass uttömmande svar du får...

Det handlar inte om dålig kundvård, det handlar om att företagen inte vill avslöja sina stategiska planer och detta är helt naturligt.

Den produkt som vi refererar till lanserades i september 2004, och vid en demonstration som jag besökte meddelades att man med stor sannolikhet skulle publicera bildexempel under slutet av november 2004, och att leveranserna skulle starta i januari.....och vi vet alla hur det har gått med det. Nyligen har man förskjutit leveransen till slutet av februari.

Tror du att anon, Konica Minolta, Pentax, Sigma, Volvo, SAAB, Sony Ericsson, Nokia, HP eller vilka som helst, skulle acceptera ett sådant beteende från sina leverantörer?

För övrigt tycker jag att Nikon har en förträfflig kundservice, de var t.ex. de enda som gav fri sensorrengöring på senaste fotomässan i Sthlm.

Ring gärna Nikon och fråga vad som helst om deras befintliga produkter så ska du se att du får de svar du behöver, det är jag säker på.:)

Hade bra allihopa!:)

/Martin

Det är väl lovvärt att gratis rengöra sensorer på en mässa i STHLM, men om man av sitt huvudkontor i Japan sätts i en mycket pinsam situation gentemot dem som varit trogna kunder i decennier, är det en klen tröst.

MattiasL skrev:
Enligt en försäljare från Canon (hur pålitligt nu det är) så är nikonbajonetten för liten, och avståndet mellan sensor/film och objektiv för litet
Det skall man nog ta med en stor nypa salt med tanke på att Canon har ännu kortare avstånd mellan bajonett och sensorplan. Och de har ju bevisligen lyckats bra.

Helt klart är ju att vissa objektivtyper skulle kunna tjäna på en större bajonettöppning, men det gäller långtifrån alla objektivtyper.

Jag bytte från Nikon till Canon för snart två år sen av just de skäl som du angett. Nikon har officiellt sagt att DX-sensorns storlek räcker och tänker inte gör någon större.

Jag är mycket nöjd med bytet. Visst är de program som Canon skickar med under all kritik, endast DPP är hyffsat användbart. Jag använder Photo Mechanic och C1 Pro och med dem är det inga problem.
Jag skulle inte rekomendera någon som vill fota digitalt idag att välja Nikon före Canon. Canon vågar och levererar mer.

Problem med diameter på bajonetfattning för fullformat CCD

Hej
Hörde på en fotokurs i oktober att Nikon kan ha svårt att gå upp till full CCD beroende på att diameter på optikgänga är förliten. En CCD tar bara ljus som faller direkt på den och behöver en "brunn" runt CCD för att ta bort ströljus. Canon har redan ökat gängdiameter för sina optik så de har inte detta problem.

prozac skrev:
Undrar därför vad tror ni? kommer Nikon nångång att köra fullsize eller fortsätta 1,5 gr?
...

Och hur mycket pengar Nikon kan sattsa i framtiden på Proffesional sidan?

Erik Schalin (Erik Schalin) skrev:
B]Ställ frågan till Nikon.
Det hade varit intressant att höra vad de svarar.[/B]

Thomas Carlén (ThomasC) skrev:
Det vore helt meningslöst, eftersom de likställer god kundvård med att inte svara på frågor.

Thomas Carlén (ThomasC) skrev:
Den produkt som vi refererar till lanserades i september 2004, och vid en demonstration som jag besökte meddelades att man med stor sannolikhet skulle publicera bildexempel under slutet av november 2004, och att leveranserna skulle starta i januari.....och vi vet alla hur det har gått med det. Nyligen har man förskjutit leveransen till slutet av februari.

Tror du att anon, Konica Minolta, Pentax, Sigma, Volvo, SAAB, Sony Ericsson, Nokia, HP eller vilka som helst, skulle acceptera ett sådant beteende från sina leverantörer?

Jaha...nähä...men det var väl inte det det hela handlade om? Ingen har nämnt ett ord om uteblivna provbilder eller försenade leveranser i den här tråden förrän du gjorde det nu...

Men ok, jag sammanfattar vad det hela handlar om en gång till:

Jonas börjar med att fråga om Nikon kommer med en fullformatssensor.

Erik svarar att Jonas kan ringa Nikon och fråga.

Du (ThomasC) säger då helt kort att det är meningslöst eftersom Nikon likställer god kundvård med att inte svara på frågor.

Vi pratar inte om huruvida Nikon har levererat provbilder eller nåt annat utan om hur benägna de är att svara på frågor rörande sin framtida strategiska produktutveckling.

Erik föreslog att Jonas skulle ringa Nikon och fråga, inte maila. Att ringa för att få information är fortfarande det bästa sättet att få raka svar (även om svaret ibland innebär att företaget i fråga inte lämnar ut den informationen).

Jag anser fortfarande att man inte kan kräva att ett företag ska svara på såna frågor, men det kanske bara är jag som är konstig?

Hade bra!:)

/Martin

Senast ändrad:
Visst skulle Nikon kunna göra en kamera med fullformatsensor. Som nämnts tidigare i tråden så finns det ju redan en med nikonfattning, Kodak slr/n.

/
Mattias

Ser man på. Det var intressant.
Det är i första hand diametern som gör det knepigt.

Just det faktum att Canon har grundare och vidare fattning möjliggör faktiskt adaptrar för den mesta av förekommande optik på marknaden. Men det kräver ju dock att optiken har manuell fokus och kan bländas ner manuellt.

Men vill du göra följande objektiv på en Canon så går det.
Leica R och Visoflex
Minolta
Olympus OM
Contax RTS
Nikon F
Pentax 42
Canon FD

MLJ skrev:
Visst skulle Nikon kunna göra en kamera med fullformatsensor. Som nämnts tidigare i tråden så finns det ju redan en med nikonfattning, Kodak slr/n.

/
Mattias

Jo, men enligt föredragshållaren får bilden vissa fel i kanterna som man slipper med mindre sensor. Hur väl det stämmer vet jag inte.

1Ds Mark II 1000 iso

Brusfriheten från Canon kan vara en stor anledning att byta.
Så här ser 1000 iso ut frå 1Ds II
Hela bilden infälld i 100% utsnitt ur 47 MB filen.
Ingen brusredusering.

Bilagor

• 1000iso2.jpg
    1000iso2.jpg
    45.7 KB · Visningar: 231
1Ds II

Leijon skrev:
Det var ju inte munter läsning för en som är på väg att investera i 1ds mark II. Hade varit intressant att höra andra användares erfarenheter också. Finns det inte någon annan mjukvara att använda?
/Mikael

C1 och ACR fungerar ypperligt båda två bara man vet att använda programmen på rätt sätt! Den här kameran är så nära bakstyckes-kvalitet man kan komma idag.
Färger, hudtoner, skärpa, upplösning och frånvaro av brus.... :)))

Mitt slutråd till dig är att invänta D2X...om du kan vänta så länge, och sedan ser du till att få testa både den och D1sMKII. Prova att fotografera den typ motiv som du mest kommer att göra i ditt arbete. Kolla hur kamerorna tolkar hudtoner, tygfärger, högdagrar, lågdagrar osv....

Känn på datafilerna i datorn, och testa med de olika program som finns (Bibble, Capture One, PSCS, och resp. Canon/Nikon) Alla finns att ladda ner som demo i 15-30 dagar. Försök hitta ett arbetsflöde du trivs med.

Lägg till hur bekväm du känner dig med resp kamera.

Gör till sist en gissning om vilket märke som du tror kommer att ge dig mest i framtiden.....

Inget av systemen är bäst på allt!

mvh
Tc

Jag tycker att ThomasC har sammanfattat det hela på ett bra sätt. Inför en så stor investering är det värt att testa ordentligt innan du bestämmer dig.

Lycka till!

/Martin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar