dsandlund skrev:
Kom precis hem från Scandinavian Photo som håller öppet hus i Göteborg idag med tillverkare som bla Nikon, Canon, Konica-Minolta, Fuji, Samsung, Elinchrom, Phase One osv.
Kom dit med min Nikon D1H och Hasselblad 503CX för att få kolla på det nya lite och kanske jämföra.
Så sjukt otrevliga Nikons folk var! Inte bara mot mig utan mot alla. Det syntes tydligt att de inte alls var intresserade av att sälja något. Oengagerade och avspisande svar på frågor. De såg småsura ut hela tiden. Stockholmare som är tvungna att komma ner från HK för att handskas med "packet" (=kunderna).
Canon var betydligt trevligare. Phase One var extremt trevliga och ville oerhört gärna visa sin utrustning för mig. Tyvärr hade de inget bakstycke för Hasselblad v-system med idag, något som de var väldigt ledsna för men de erbjud sig omedelbart att låna ut Mamiyan de hade med istället så jag kunde ta lite bilder i dagsljus utanför butiken och spara på mitt cf-kort.
Tyvärr är det väldigt dyrt för mig att byta till Canon med tanke på all den utrustning jag har, men efter dagens erfarenheter lutar det definitivt mer åt ett Phase One digitalt bakstycke än någon D200/D2X i nästa uppgradering.
Till er som funderar på att köpa nytt och som inte redan är fastlåsta i Nikon, ta en allvarlig funderare.
Man måste be om att få köpa Nikons utrustning. Så ska det inte vara. Jag skäms för att jag äger Nikon-utrustning idag. Fy!