Annons

Nikon D2H...

Produkter
(logga in för att koppla)
För mig personligen är D2h den minst intressanta modellen. Jag vill se ersättaren av D1X, och kanske D100.

Efterson D2h har prioriteringen "snabb" och den kommande D2x har prioriteringen "bildkvalite" och därmed fler pixlar så har jag samma uppfattning som du Calle.

En tanke som jag får är att en D1x kanske kan bli intressant när D2x kommer... eller oxå.... ja vem vet... alltid skall det vara så svårt.

Jag ser fram mot testbilder och D2x

Just nu känns det kul att se att Nikon minst sagt lever.

Blir det någon D200? Någon som vet?

En sak som jag gillar är att D2h fortfarande tar manuell optik :))

Senast ändrad:
Eller mot högre fart med rimligt antal pixlar och rimlig bildkvalité i det segment kameran riktar sig mot.

Observera att vi ännu inte vet vilken bildkvalite Nikon skapar av 4.1 mp med sin nya sensorteknik

En pressfotograf som skjuter sina bilder trådlöst "i princip" rätt in i en pc. Det måste ju kännas rätt ok. Inget mer grubblande på stora och många minneskort. :)

arleklint skrev:
Efterson D2h har prioriteringen "snabb" och den kommande D2x har prioriteringen "bildkvalite" och därmed fler pixlar så har jag samma uppfattning som du Calle.

Sakta i backarna. Precis som D1h har bättre bildkvalitet än D1x kommer D2h med stor sannolikhet att ha bättre bildkvalitet än D2x. Färre pixlar, men bättre.

Eftersom pixlarnas antal på en given yta står i omvänd proportion till bildkvaliteten vad beträffar dynamiskt omfång och därmed brus lönar det sig att ha precis så många man behöver. Och för till exempel min sorts fotografering räcker fyra megapixlar till 80-90 procent av jobben.

arleklint skrev:
Är det så? *förvånad*
Varför finns då D1x?

För skärpans skull när man gör större bilder. Alltså, jag menar så här. En D1h med sina 2,7 megapixlar ger mycket bättre resultat än en D1x i tryckstorlekar som bara kräver omkring en sådär 3-4 megapixlar. Då är D1x overkill, och man får inget igen för att kameran hade fler pixlar. Eftersom pixlarna i D1h är större, har de mättats med mer ljus förutsatt att exponeringen var densamma. Mer ljus per pixel = större dynamiskt omfång och mindre brus.

Men när tryckstorleken går upp till A4 eller till och med A3 på högkvalitetspapper ger D1x bättre skärpa. Det kan ju bli hur bra som helst, i synnerhet om man håller sig på 500 iso eller under. Då finns det ingen chans att interpolera upp bilder från D1h till samma kvalitet.

Däremot, för en A3-bild plåtad med 1600 iso vete tusan om jag inte skulle föredra D1h.

Hur som helst så känns det väldigt intressant att få se vad Nikon kan "trolla fram" av 4.1mp (D2h) och 10.6mp? (D2x) med sin nya sensorteknik.

Om det nu blir samma nya sensorteknik JFET LBCAST i D2x.

Sensorn känns som en springande punkt här.

Trådlöst nätverk i kameran måste ju vara suveränt vid sportfotografering etc.
Fotografen kan koncentrera sig på att fotografera, bilden förs direkt över till redaktionen.

hasse lundberg skrev:
Trådlöst nätverk i kameran måste ju vara suveränt vid sportfotografering etc.
Fotografen kan koncentrera sig på att fotografera, bilden förs direkt över till redaktionen.

Visst låter det bra men riktig där är vi inte än. För att kunna göra det måste du ändå länka vidare, men visst med en assistent och t ex en laptop med ett gsm/3g kort så ...

Shagwell skrev:
Visst låter det bra men riktig där är vi inte än. För att kunna göra det måste du ändå länka vidare, men visst med en assistent och t ex en laptop med ett gsm/3g kort så ...
Du har rätt i att den länkar till en dator i närheten, men sedan är det ju bara att köra med det trådlösa nätverket som förmoligen redan finns installerat på sportstadion.

/Canonfotograf

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar