Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D2H...

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Citerat från http://www.dpreview.com idag.

"Nikon has today made official the camera leaked all over the net in the last week. The D2H is a four megapixel digital SLR which can shoot continuously at eight frames per second. Its buffer is large enough for 40 JPEG or 25 NEF (RAW) frames shot at this rate. The sensor used in the D2H is Nikon's first in-house designed sensor and based on a totally new 'JFET LBCAST' technology which appears to be similar to CMOS but capable of outputting data at a far higher speed. The D2H supports an optional accessory, the WT-1 which provides direct wireless transmission of images from the camera by WiFi (802.11b), images are sent using the FTP protocol. The D2H has numerous other new features and improvements such as; 11-area Multi-CAM 2000 AF module, 80 ms viewfinder blackout, ambient WB sensor, new Lithium-Ion battery, 2.5" 211,00 pixel LCD monitor, orientation sensor, more viewfinder information and support for the advanced i-TTL flash lighting system"

Calle S skrev:
Canon kanske sänker priset på 1D nu...

Det är redan sänkt i USA sedan någon månad tillbaka. Gissningsvis kommer detr en ny Canon i höst som ersätter 1D (jaja..jag ska inte starta något nu). Men klart är nog att Canon får släppa ner 1D till 40000:- (kostar jue 31000 i USA).

WiFi-grejjen var lite häftigt, klart användbart, bara att tanka ner till laptopen 50 meter bort :)

Jag kan inte hitta information om hur stor sensorn är. Det måste ju stå någonstans?

Jeppe skrev:
WiFi-grejjen var lite häftigt, klart användbart, bara att tanka ner till laptopen 50 meter bort :)
Irriterande sladd på sidan bara. Min gissning är att sladden kommer att bli Nikons mest sålda tillbehör när fotografer fastnar i grenar, kläder o annat och sliter av den. Som säkert kommer att kosta typ 995:- + moms...!

Toste skrev:
Jag kan inte hitta information om hur stor sensorn är. Det måste ju stå någonstans?

• 23.1 x 15.5 mm JFET sensor LBCAST
• DX format
• RGB Color Filter Array
• Built-in fixed low-pass filter
• 4.26 million total pixels
• 4.1 million effective pixels
• 3:2 aspect ratio

Calle S skrev:
Irriterande sladd på sidan bara. Min gissning är att sladden kommer att bli Nikons mest sålda tillbehör när fotografer fastnar i grenar, kläder o annat och sliter av den. Som säkert kommer att kosta typ 995:- + moms...!

802.11b är en standard för trådlösa nätverk. Detta gör att du slipper sladden det är bara till att ha ett trådlöst närverkskort i datorn.

//Uffe

Bjelkengren skrev:
802.11b är en standard för trådlösa nätverk. Detta gör att du slipper sladden det är bara till att ha ett trådlöst närverkskort i datorn.

//Uffe
Det vet jag med. Jag pratar om sladden som sitter på "sändardelen" och kameran i sig.

Bilagor

• withwt1.jpg
    withwt1.jpg
    38.2 KB · Visningar: 819
I den där bilden ser sladden ut att sitta fast i wlan-enheten.. Fast det kanske bara betyder att man får nöjet att köpa en ny om man lyckas slita av den.

henab skrev:
I den där bilden ser sladden ut att sitta fast i wlan-enheten.. Fast det kanske bara betyder att man får nöjet att köpa en ny om man lyckas slita av den.
Synnerligen korkad konstruktion, speciellt om sladden är fast i enheten. Vore det två kontakter lossnar förhoppningsvis sladden bara om man fastnar.

Förlåt mig Calle. Jag har inte kollat på Nikons hemsida. Nu förstår jag vilken sladd du menar och den kan säkerligen bli dyr.

//Uffe

Bjelkengren skrev:
Förlåt mig Calle. Jag har inte kollat på Nikons hemsida. Nu förstår jag vilken sladd du menar och den kan säkerligen bli dyr.
Dä ä lugnt! Och ja, sladden blir nog dyr. Å andra sidan är riktpriset på kameran ganska lågt, så man kan ju kanske kosta på sig en sladdbudget på ett par tusen...!

Nu återstår det viktigaste, bildkvaliteten. Kommer kameran att leva upp till förväntningarna på brusfria höga iso och stort omfång?

Hoppas nu att det nya batterisystemet håller vad det lovar. Något i trakten av D100ans batteriprestande skulle smaka fågel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar