Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D200...eller?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Beställt...

steffe53 skrev:
en Nikon D80 idag med batteripack och en "ingångsglugg" 50 - 1.8D + 2 GB minne.
Kunde inte vänta längre...
Det får duga åt mig ;-) som den glade amatör jag är!
De 6000 som "blev över" kan man ju faktiskt lägga på en Nikon 70-200/2,8 VR t.ex. men börjar som sagt med detta kit för och känna in mig på kameran...och gör en uppgradering till nämda optik inom sinom tid.
Har kollat runt lite på 70-200 och det verkar inte omöjligt att få tag på en sådan begagnad.

70-200 med VR för 6000 kr? Vad ligger dessa på begagnde?
 
Vet inte vilken optik du menar...?
Men...
Nikon AF-S 70-200/2,8G IF-ED VR svart kostar på C-P 18540kr...har ingen koll på beg...har för mig att de kan vara lite svåra att få tag på men om man letar lite så dyker det säkert upp något så småningom.
Nu fattar jag...du menar att de 6000 jag fick över ...ja, alltså de är ju ett litet tillskott till att ha i inköpet av nämnda optik. ;-)
Var lite otydlig där kanske...?
 
Lite trött blir man faktiskt....

Jag tror att fotograferingens absolut viktigaste, viktigaste detalj är ---- brus?

Vad är det som händer? Sen när blev brus den viktigste delen i fotograferingen?

Sanningen är väl den att D200 är en grymt bra kamera, sökaren är väldigt ljus - lätt att kolla dof:en, snabbjobbad som få, superenkelt menysystem, knapparna sitter på rätt plats, AF:en är reptilsnabb, ljusmätningen är suverän, upp till 800iso är den ruggigt bra osv.osv. Den fick EISA, Tipa, blev av tidningen Foto röstad som "Bästa Köp" OCH "Mest prisvärd", utav tidningen Kamera & Bild fic den det högsta testresultatet någonsin, Phil Askey gillade den "A lot", massor av tidningar utdömde den till en grym favorit.

Lägg därtill att själva huset är ett proffessionellt hus, d.v.s. det tål att åka upp och ner i väskan som en jojo, huset tål väta etc.
Om du är en aktiv fotograf är det mycket billigare att köpa en D200, än att för den delen reparera en fuktskadad D80, 30D, 5D.

Men den har en nackdel - den är inte riktigt lika bra som Canon på höga iso - men den ÄR bra på höga iso, men som sagt inte RIKTIGT LIKA bra som Canon.

Hur kan ni då som förmodligen knappt använt kameran, ha en massa åsikter? Och om ni testat kameran i kanske max en timme, hur mycket skall man värdera edra kunskaper om kameran?
>5000 D200 har sålts i Sverige - har alla de gjort ett vansinnigt köp?
Jag tror att D200 är så nöjda så att de har slutat bjäbba här på forumen.

Stop wining - gå ut och ta lite bra bilder i stället.

Hälsningar

Adam
 
Håller med, brus på ISO1600 verkar ha blivit den enda parametern som duger att bedöma systemkameror.

Beror det inte på att just denna sak kan vem som helst ha en åsikt om och folk älskar att sätta ihop 100% crop-jämförelser som visas i forum efter forum?
 
Japp!

En kameras brusegenskaper är en av de viktigasre egenskaperna jämte vass AF vid viss typ av fotografering.

Fågelfotografering och inomhussporter är mycket påtagliga exempel på då man behöver använda höga iso-tal för erhålla korta tider.

Själv sitter jag fast i `brusträsket´ med en D70s och en D2x.

Dock finns det hopp.
I februari lär det komma en ny Fuji i D200 kläder.

Den som lever får se!
 
Sabud skrev:
Japp!

En kameras brusegenskaper är en av de viktigasre egenskaperna jämte vass AF vid viss typ av fotografering.

Fågelfotografering och inomhussporter är mycket påtagliga exempel på då man behöver använda höga iso-tal för erhålla korta tider.

Själv sitter jag fast i `brusträsket´ med en D70s och en D2x.

Dock finns det hopp.
I februari lär det komma en ny Fuji i D200 kläder.

Den som lever får se!

__________________________________________________

Kolla då som exempel Cyberphotos test av 400D och D80 "in real life". Kolla framförallt bilden på långtradarsläpet.

Kamerorna exponerar helt olika, man kan inte tro att bilden är tagen vid exakt samma tillfälle.
När den ena kameran (400D) blir "rädd" och bländar ner så händer det två saker.
1. Titta till höger om släpet, i lövverket - bilden är helt svart = ingen information = inte bra = det hjälper inte om du skjuter RAW.
2. Titta i skuggorna från den veckade plåten eller för den delen på den skuggade husväggen = ducka alla brusnissar (!) är inte det där en massa störande brus?

Om man istället tittar på D80, så har den exponerat mycket bättre = bruset är mycket lägre.

Vad är viktigast lite brus eller mer exakt exponering? Ja om kameran är mindre bra på att exponera, så behövs det en kraftigare reducering av bruset.
Fast vi vet ju också att optiken är grymt viktig, men här hade de ju jämförbara gluggar.

Däcksbilden är också intressant.

Hälsningar

A
 
Glömde och tillägga.

Om kameran är sämre på att exponera - så brukar det oftast rendera i att den väljer en något lägre slutarhastighet. Varvid problemet med skakningsoskärpa kan uppträda. Se en sådan kamera som Alphan, det är ju tur att den har bildstab, eftersom den ganska konsekvent underexponerar 1 steg eller mer.

Jag tror att Canon och Nikon kommer att tvingas sätta in bildstab i sina hus - men inte för att det egentligen behövs, utan för att marknaden/ni kräver det.
En ytterst viktig detalj i en digitalkamera är att ljuset träffar exakt och med rätt vinkel på CCD el CMOS:en (filmen är ju mycket mer förlåtande).
Har man bildstabben i optiken, så ser ju optiken till att ljuset alltid hamnar på rätt ställe - men om CCD/CMOS:en flyttar på sig, hur bra är det egentligen?

Hälsningar

Adam
 
att få suddiga bilder pga av ljusförhållandena inte är optimala, och kameran väljer längre slutartid än vad du klarar av handhållet, hur bra är det egentligen?

så vitt jag vet så behöver du ju inte använda bildstabilisatorn bara för att du har den i huset...
 
Tyckaren skrev:
Jag tror att Canon och Nikon kommer att tvingas sätta in bildstab i sina hus - men inte för att det egentligen behövs, utan för att marknaden/ni kräver Hälsningar

Adam

Det tror jag också, förr eller senare men med tillägget att marknaden kräver det för att det just är så väldigt bra.

Får vi väl som om jättarna också lyckas, Pentax har 32 patent för sitt system så det är ju inte dirket som att hänga upp sensorn i gummisnoddar.
 
Re: Re: Nikon D200...eller?

papi skrev:
Jag kan ju försöka krångla till det lite. Pentax K10D som släpps i mitten av september. Bildstabilisering i huset och troligen bestyckad med en hårdvarulösning som tar ner brus och blooming. Billigare gluggar och lika bra sökare. 6.000 spänn mindre för huset också. På minussidan då, 3 blider/sekund och troligen ingen vädertätning.

Jag vet att det var ett tag sen du skrev det här, men Pentaxen blev vädertätad.. ;)
verkar bra men jag vet ändå inte..

jag är på jakt efter digital system, men vet inte än vad jag ska välja för nåt.. är lite tveksam till Pentax objektivserie, men kanske är bra?

Var länge såld på D200 för känslan i handen.. som handsken..+ knappsystemet.. sen blev jag lite avtrubbad av allt snack om isobrus och att batteritiden är kort..
Och nu är 30D den som ligger närmast till hand, men K10D kanske är bra... vädertätning skadar ju inte även om jag inte tänkt stå i regnet i 3 timmar och vänta på rätt läge..

"otätade" systemkameror klarar väl ändå lite regn eller stänk?
 
Jag är en amatör som köpte en D200 efter stor beslutsångest. Tycker det var ett bra köp. Den har allt jag har behövt och mycket mer.
Tyvärr är att det är svårt att få tag på tillbehör till Nikon just nu. Objektiv 50 1,8 har jag försökt beställa men inte fått och blixt hittar jag ingenstans.
Nikon har stora problem med att leverera.
 
Re: Re: Re: Nikon D200...eller?

Benjamin83 skrev:
är lite tveksam till Pentax objektivserie, men kanske är bra?

Den är mindre än Nikons men den är mycket bra och den är billigare. Dessutom byggs den ut i snabb takt med nya vädertätade ultrasonic pro linser.

Men om du behöver fler än ca 30 objektiv eller större område än 10-300 mm (undantaget tredjepartstillverkare) redan i år är Nikon eller Canon ett bättre val.
 
Senast ändrad:
Re: Re: Re: Re: Nikon D200...eller?

papi skrev:
Den är mindre än Nikons men den är mycket bra och den är billigare. Dessutom byggs den ut i snabb takt med nya vädertätade ultrasonic pro linser.

Men om du behöver fler än ca 30 objektiv eller större område än 10-300 mm (undantaget tredjepartstillverkare) redan i år är Nikon eller Canon ett bättre val.

behöver och behöver, det är första systemkameran nånsin, inte haft analogt förut heller..

Så jag vet inte vad jag behöver än..

En fördel jag kan se med Canon/Nikon är större möjlighet att kunna låna/testa andras objektiv och tillbehör..

och det med över 300mm är inget problem med tredjepartsgrejer.. fast jag såg ett sånt som kostade typ 10-20% mer än deras version för Canon/nikon?

Så då undrar man om det lönar sig..
 
Re: Re: Re: Re: Re: Nikon D200...eller?

Benjamin83 skrev:
En fördel jag kan se med Canon/Nikon är större möjlighet att kunna låna/testa andras objektiv och tillbehör..


Så är det nog, Pentax är ett mindre fabrikat.

Alla tredejpartsobjekitv jag köpt har iaf kostat lika mycket i Pentaxfattning som i annan bajonett. Även där är dock utbudet lite större för Canon och Nikon.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nikon D200...eller?

papi skrev:
Så är det nog, Pentax är ett mindre fabrikat.

Alla tredejpartsobjekitv jag köpt har iaf kostat lika mycket i Pentaxfattning som i annan bajonett. Även där är dock utbudet lite större för Canon och Nikon.

Läste att Sigmas 50-500 inte var så dåligt som man kan tro utan att det var värt pengarna.. till Canon och Nikon kostar det 9808:- enligt prisjakt, och 11295:- till Pentax, t.ex.

1500 spänn skillnad är ju rätt mkt om det är samma på fler..

100-300 skiljer 1700:-
 
Känner inte till Prisjakt så bra men om du beställer Sigma 50-500 från BH-Photo i USA så går det på ca 9.400 kr inkl moms och frakt till såväl Pentax som Nikon eller Canon.

Som sagt man kan få leta lite mer för att hitta vissa Pentaxprylar men att skulle vara dyrare har jag aldrig drabbats av.

Jämför gärna vad tex 14/2.8 12-24/4 och 50/1.4 kostar i original för Pentax resp Nikon!
 
ja, du har helt rätt, många av dem är ju billigare.. men det är ju i den dyrare serien du jämför nu, och inte i lågpris/insteg

Men den Canon 14/2,8 är ju i L-serien, känner inte till Pentax men är den i samma klass i annat, hur är det med vädertätning?

Om nu K10D är tätad, så är det ju nice om objektiven klarar det oxå..

Kollade lite på din utrustning, är Pentax särskilt bra på fasta objektiv, du har mest fasta Pentax men tredjedels på zoom?
 
Pentax har inga vädertätade linser ännu men det första två (16-50/2.8 och 50-135/2.8) kommer i början av 2007 och fler är på gång.

Det är väl inte helt lätt att jämföra objektiv mellan olika fabrikat men en allmän gissning är att tätatde DA 16-50/2.8 med ultrasonic motor blir billigare än tex Canons 17-50/2.8 USM IS.

Kanske Pentax ännu har sin största styrka i fasta gluggar men en hel del zoomar är på gång eller har tillkommit på senare tid.

Nyare

DA 10-17 fiseye

DA 12-24/4

DA 16-45/4

DA 18-55

Kommande

DA 16-50/2.8

DA 50-135/2.8

DA 60-250/4

DA 17-135 ?
 
fasta gluggar går bra det med..

När jag nu har en Pentax expert "på tråden", så tänkte jag fråga vad skillnaden mellan FA och DA är?

Var tror du 16-50/2,8 + 50-135/2,8 hamnar i prisläge då?

kan ju isf börja med enbart 50/1,4 nu och de andra 2 i vår.. :)

Pentax är 1,5 crop va?

Då borde 16mm ge hyfsat bra vidvinkel oxå.. (24mm)
 
FA objektiven fungerar såväl på en analog kamera med film (projeserar en större bild) som på en digital SLR.

DA objektiven fungerar bara på Pentax digitala stystemkameror.

Det stämmer att cropfactorn är 1.5

För DA 16-50/2.8 resonerade vi oss fram till ett pris i en annan tråd till ca. 8.000 sek ;)

(billigare och bra alternativ finns ju som tex Sigma 18-50/2.8 eller Sigman 17-70/2.8-4.5)

FA 50/1.4 är extremt bra och kanon som tex ett porträttobjektiv.

Ja 16 mm börjar tom bli skaplig vidvinkel på en dslr med aps-c sensor :))
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.