Annons

Nikon D200...eller?

Produkter
(logga in för att koppla)

steffe53

Aktiv medlem
Nikon D200 eller...?

Jag är på gång att köpa en Nikon D200 men när jag läser (all) info jag kan komma över så är jag fortfarande svävande i tanken angående de olika omdömena kameran får.
Överlag positiva recensioner visserligen men här och där kommer det fram en del negativ kritik.
På ett forum var det någon som sålde kameran efter fem dagar! (Angavs ej orsak men underförstått troligtvis missnöjd med bruset)
En annan hade gått över till Canon. (orsak D200:ans brus)
Nu är det förmodligen fotografer som har stora krav på bildkvalitet men D200 ska ju vara en semipro.
Handlar det om en överdriven noggrannhet av s.k. "messerschmittar" ;-) som ställer för höga krav eller finns det saklig grund för den kritik som framförts - bl.a. den ofta kritiserade brusnivån.

Min filosofi är att ha kul med fotograferingen utan att behöva gå in alltför djupt på det tekniska och då gäller det mestadels i fråga om efterarbetet.
Skynda långsamt utan press och krav att prestera en glad amatör som vill fortsätta vara en glad amatör och tycka det är roligt att fotografera utan större anspråk annat än att det är en trevlig fritidssysselsättning.
Samt att jag är lite av en prylnisse med 10 % behov och 90 % habegär...typ...mycket av det roliga ligger ju i att kameran känns rätt för mig mentalt.
Nikon har ju också, bl.a, ett par stora fördelar med sitt logiska menysystem och bakåtkompabilitet när det gäller objektiv.

Nyfiken på vad ni kommer att skriva för motiveringar till att välja Nikon D200 (eller något annat)kommer förmodligen inte att bli klokare av det egentligen, eftersom det ofta blir så att frågar man hundra stycken så får man också hundra olika svar men som en liten enkätundersökning och känna efter vart vinden blåser kan det ju vara kul att se vad ni svarar.

Ge mig era bästa motiveringar till att köpa en Nikon D200!
Tack!

Stefan
Nyköping
 
Lite väl stort "ha-begär" (och tjock plånbok) om man behöver bli motiverad/övertalad att köpa en D200. :D

Med tanke på att D80 precis kommit ut (okej, det lär väl dröja x antal månader innan den kommer till försäljning i Sverige) så anser jag att det vädertäta huset är den enda anledningen till att välja D200 framför D80. Visst har D200 lite bättre prestandard, bl.a. vad gäller sekvenstagning och slutartiden + lite mer lull-lull, men för en amatör räcker D80. Därför hade jag istället valt en D80 och lagt de 6000:- som "blir över" på t.ex. batterigrepp och något nytt objektiv.

Lycka till med funderingarna och det framtida köpet! :)
 
Tack för svar!

D80 är ett tänkvärt alternativ...absolut - hoppas bara att den inte kommer att kännas för liten och plastig/smäckig i känslan...D200 känns ju tyngre och stadigare att hålla i (har rätt kraftiga händer) men man kan ju som du skriver verkligen fråga sig om kameran är värd merpengarna på 6000 spänn?
Ska läsa kommande recensioner i fototidningarna innan jag bestämmer mig för vilken det blir.
 
Sakliga argument...

och motiveringar tar jag gärna emot!
Utveckla det lite mer varför Eos 30D är bättre.
Tack!
 
Du har helt rätt att du kommer att få olika svar på samma frågor. När det gäller kameror så verkar folk väldigt känslomässiga och många svar går i stil med "Jag tycker du skall köpa.... för att jag har en och den är skitbra." Otroligt upplysande! Jag tycker du skall gå in på Nikon forumet och se vad dom tycker är bra och dåligt med D200 och vad dom tror om den nya D80. Det du skall titta mer nogrant på är objektiven. Kamerahus är viktigt men objektiv viktigare. Om du är en prylnisse så kanske det är bättre att köpa ett billigare hus och spendera lite mer på bra objektiv. Bry dig inte om brus argumentet för mycket om du inte tänker ta en massa foton i dåligt ljus. Själv är jag en sån där suspekt person med en kamera som varken har N eller C i namnet, men min plånbok är inte lika tunn heller.
Lycka till.

Eddie
 
Hur ofta fotar du med iso800+ ?

Är svaret väldigt ofta så är D200'an ett dåligt val, då skall du titta närmare på Canon 30D istället.

Men håller du dig under 800iso för det mesta så är i mitt tycke D200'an en bättre kamera.

Sen finns det ju brusreduserings program, resultatet blir kanske inte lika bra under lupp eller i 200% förstoring på datorn men tar man inte så många bilder i höga iso så duger det kanske ändå.

Kent.
 
Har läst ännu mer nu. Och ambivalensen är väl näst intill mentalt sammanbrott. ;-) Nä, så allvarligt är det väl inte men det är svårt att bestämma sig.
Det handlar ju om att man köper in sig på ett helt system och vill ju att det ska bli rätt från början...särskilt då när det gäller objektiv(en).
Har man väl köpt kamera och sen köpt på sig optik till så är man ju fast i systemet sen.

När det gäller iso kan man väl aldrig få för mycket av det tycker jag och att kunna fota över 800 iso är ett väl så tungt argument för att inte köpa D200.
Ungefär som med en bil...bra med klös i den, ifall man behöver göra en snabb omkörning ngn gång om det skulle behövas...då är det bra att veta att resurserna finns där.
Att fippla med bilderna i datorn med efterbearbetning är inte min stil...jag vill ta "bilden" med premisserna att kameran ska göra mesta jobbet.
Möjligen fel filosofi för vissa men det finns olika meningar om det där också - har jag sett.
Nåväl.
Men så är det det här med känslor..!
Känslan för D200 som en kamera som känns helt rätt för mig... som en "riktig" kamera både i tyngd och att den är välbyggd.
Sen den motsatta känslan av att bruset finns där alldeles närvarande hela tiden och hur mycket påverkar det - t.ex. vid stora utskrifter?(A3+)
Bara vetskapen att många har skrivit om problemen med brus gör ju att misstankarna finns där och känslan av osäkerhet smyger sig på.
Köper man en Canon vet man ju att bruset är längre bort...så att säga.
Tänk om D200 varit brusfri!!
Då hade det aldrig varit ngn tvekan!
Ni kanske märker av texten vartåt det lutar?
Men jag avvaktar till Photokina och ser om Canon kommer att presentera något nytt.
Har ingen brådska.
Kommentera och motivera gärna ytterligare..(sakligt och informativt)
Tack!
 
Svårt val ja...det förstår jag. :D

Om du ska välja Canon eller Nikons system kan du bara själv svara på. Båda systemen har sina för- och nackdelar så välj det system som passar DIG bäst. Prestandardmässigt är jag övertygad om att du INTE kommer bli besviken vare sig du väljer Nikon eller Canon. Precis som du säger så väljer man och sen är man fast. :)

Jag tycker däremot inte att valet mellan Nikon och Canon enbart ska baseras på bruset i höga ISO. Själv skruvar jag ogärna upp ISO i vilket fall som helst så frågan är hur mycket du egentligen kommer att fota med ISO över 800? Det blir brus vare sig du fotar Canon eller Nikon och för mig innebär lite brus fortfarande att där är så pass mycket brus att jag ogärna vill "använda" bilden.

En viktig aspekt (i varje fall för mig själv) är sen också hur pass mycket man vill lägga (har råd att lägga) på ett kamerahus. I senaste numret av Kamera & Bild tryckte testarna väldigt hårt på att bildkvaliteten mellan D80 och D200 är lika med noll, att inte ens Nikons egen tillverkningspersonal skulle kunna avgöra huruvida en viss bild är tagen med D80 eller D200. Frågan är därför om D200 är värd de 6000-8000 kr mer eller om det, för en amatörfotograf, är värt att istället ta de extra slantarna och investera i någon bra optik. Som jag sagt tidigare så skulle mitt val lutat åt det sistnämnda.

Som sagt, lycka till! :)
//Andreas
 
Brus kommer alltid att finnas, frågan är väl hur störande det är. Hur ofta har du behov av brusfria bilder, hur ofta gör du jätteutskrifter?
På webben ser man sällan fördelar av en "brusfriare" kamera. Titta på mina bilder. De är tagna med en D70, men kan du se vilka som är tagna med ISO200 och vilka som är tagna med ISO800 eller mer?

De "problem" jag lider mest av, och som man relativt ofta kan läsa om här på FS, är skärpa. Trots de fina autofokussystem som finns i dagens systemkameror så misslyckas man (alltför) ofta med att sätta skärpan rätt. Troligtvis beror det mest på fotografen, mer sällan på utrustningen. Men en kamera som är enkel att hantera, som du trivs med, ger nog de bästa bilderna i alla lägen.
Jag menar, vad spelar det för roll om min kamera kan ta fem bilder per sekund om det tar en minut att ställa grundparametrar som skärpa och exponering?

Canon eller Nikon eller någotannat, jag tror att du kan bli nöjd med vilken som helst, bara du känner att det är rätt då du håller i kameran. Det bästa vore ju om du kunde låna olika kameror en dag i taget.
Och lägg inte för mycket vikt vid utlåtanden på forum, allt är ju subjektivt. Det som skrivs behöver inte ens vara sant, men det *jag* skriver är sant:)
 
Väljer du Nikon, nöj dig med en D80.

Skall fågelfotografering bli din passion, gå för en Canon 30D.

Med ett fågeltele (400-500mm) blir man snabbt varse att det ofta behövs isotal på 1600 för att få tillräckligt korta tider för att undvika rörelseoskärpa.

Har själv en D70s som efter att jag skaffat ett bättre tele plötsligt blivit den svaga länken i kedjan.

Blir dessvärre inte speciellt bättre att byta ut mot en D80 eller D200 vad bruset beträffar.
 
D200 är en jättebra kamera att jobba med. Men, som sagt, bruset. Sitter just och försöker brusreducera en bild som inte riktigt håller för omslag på ett musikmagasin pga det. Den är tagen på 400 iso. Jag som är van vid 800 iso färgnegfilm tycker inte det är farligt, men det är ju andra som ska tycka...Hade jag köpt kameran nu, hade jag åtminstone kollat 30D mer noga just därför.
 
steffe53 skrev:
Nikon D200 eller...? (eller något annat)

Jag kan ju försöka krångla till det lite. Pentax K10D som släpps i mitten av september. Bildstabilisering i huset och troligen bestyckad med en hårdvarulösning som tar ner brus och blooming. Billigare gluggar och lika bra sökare. 6.000 spänn mindre för huset också. På minussidan då, 3 blider/sekund och troligen ingen vädertätning.
 
Beställt...

en Nikon D80 idag med batteripack och en "ingångsglugg" 50 - 1.8D + 2 GB minne.
Kunde inte vänta längre...
Det får duga åt mig ;-) som den glade amatör jag är!
De 6000 som "blev över" kan man ju faktiskt lägga på en Nikon 70-200/2,8 VR t.ex. men börjar som sagt med detta kit för och känna in mig på kameran...och gör en uppgradering till nämda optik inom sinom tid.
Har kollat runt lite på 70-200 och det verkar inte omöjligt att få tag på en sådan begagnad.
 
Sitter i samma läge som du satt... var beställde du ifrån? Skicka nog ett mess till dig när du testat kameran lite :)...... Palla lägga ut så mycket pengar på 200D när alla säger att den är skit :/
 
Beställt...

från BEKO Kontorsvaror AB http://beko.emsbutiken.se/ i Oxelösund.
Finns varken Nikon el Canon på sajten utan får beställas i butik...jag bor ju nära och har kontakt IRL med killen som äger butiken så att säga.
Alla säger att D200 är skit??
Ehh..nja...nu ska vi väl vara lite mer nyanserade än så här..Ok?
De flesta tycker det är en alldeles utmärkt kamera och debatten som varit om brus är nog mer "messerschmittarna" som "drar" upp bilderna till orimliga proportioner och så ser de helt plötsligt brus...hmmmm..konstigt? (ironi)
Men den debatten lämnar jag därhän ..ingen "flamewar" här, tack"!
Testat kameran?..hmmm...vi får se NÄR den kommer?
 
Re: Beställt...

Alla säger att D200 är skit??
De flesta tycker det är en alldeles utmärkt kamera och debatten som varit om brus är nog mer "messerschmittarna" som "drar" upp bilderna till orimliga proportioner och så ser de helt plötsligt brus...hmmmm..konstigt? (ironi)
Men den debatten lämnar jag därhän ..ingen "flamewar" här, tack"!
Testat kameran?..hmmm...vi får se NÄR den kommer? [/B]

Jo, jag menade egentligen inte att den är "skit", utan det verkar som att det är väl mkt brus för pengarna... Många som klagade på bruset. Strunt samma....

Skriv gärna här vad du tyckte om kameran, då jag nämligen är inne på att köpa samma kamera..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.