Annons

Nikon D1

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimpawa

Aktiv medlem
Jag vet att jag frågade lite i en tråd för några veckor sedan, men jag har lite fler undringar över denna kamera nu, och en viktig fråga, Är det ens värt att köpa denna kamera? Jag är mest ute efter en kamera att bygga upp ett system runt, det skulle bli min första DSLR, och anledningen den intresserar mig är att den verkar stadig, hållbar, och går att hitta till bra pris då och då.

Är bildkvaliten bättre än min KM dimage z10?
Hur höga ISO värden klarar den med acceptabelt brus?
Det kommer nog fler frågor eftersom.

Mvh Jimmie
 
Vad gäller prestanda på höga ISO-tal så presterar den definitivt hästlängder bättre än din Z10. D1 ger användbara bilder upp till ISO1600, utan problem. Vad gäller detaljupplösning är de nog ungefär snarlika på låga ISO-tal, medan D1 lär har bättre på höga ISO-tal.
Risken med att köpa en D1 är ju att de antagligen gått ganska "långt" och man vet ju inte hur länge slutaren håller, tex.

Själv tycker jag att en begagnad D70 skulle kännas som ett vettigare alternativ på många sätt. Men visst har D1 en del fördelar åxå, som bättre byggkvalitet och snabbare AF.
Men det är möjligt att D1 är billigare....

Jag antar att du redan läst här?
http://www.dpreview.com/reviews/nikond1/
 
Tror en beggad D100/D70 är ett mycket bättre köp. Visst kan det vara lockande att köpa ett proffshus, men i slutändan är det ändå bildresultatet som räknas.

Köpte en Eos 1D pga jag ville ha ett stadigt proffshus. Men den bytades ut ganska snabbt mot en 20D pga jag var missnöjd med just bildkvaliteten. Visst, 20D är inte lika greppvänlig och stabil. Men den ger så mycket bättre bilder, och för mig är det ändå det som räknas..
 
Jag tyckte att min D1:a gav en kraftig bandning vid högre iso än 400.
Men vid iso 200 tyckte jag den gav fina bildfiler.

/Leif
 
För mig är kännslan nästan lika viktig som bildkvalitet, anledningen till att D1 väger tyngre än tex D70 eller D100 är priset, en D1 kan jag hitta för 2-3000:- vilket är ungefär det jag har att röra mig med när jag får betalt för tidigare fotojobb..

Jag gillar även möjligheten att kunna fota vertikalt utan problem, vilket jag inte tycker d70 har någon jättebra lösning på, D100 är jag inte så innsatt i dock, inte heller prismässigt.

Jag skulle behöva en bättre kamera än den jag för tillfället har helt enkelt, jag känner inte att jag utväcklas med den kameran jag har, och det är ett problem för mig.
 
D100 kostar nog som D70, ungefär, på begagnatmarknaden. Den har dock "original" vertikalgrepp som tillbehör.

En nackdel till för D1 är ju helt bebrövlig batteritid. Batterierna är väl dessutom stora och väger massor.
 
En D1'a har några år på nacken, men tål massor med stryk och ger fina bilder.
Batterierna går att hitta på t.ex zebramedia, piraterna är oftast bättre än originalen. Om inte annat säljer scandinavianphoto DCB, Digital Camera Battery, ett batteri som passar "alla" digital SLR'er. Intelligensen sitter i själva anslutningskabeln.
Bildkvalitén är mycket bra på ISO 200 och acceptabel på ISO 1600. Bandning finns, men kan fixas i NC eller PS. Det "stora" sensorerna på CCD-plattan (12 microns) gör att dynamiken blir hög.

Dock kan ju kameran gått långt, och ett slutarbyte (3000kr) är ju kanske inte så kul om man precis köpt den.
Min har dock klarat sig (peppar, peppar).

Mvh
OD1N
 
Det som oroar mig mest är slutaren, ett batteri till kostar väl inte så många slantar.

Hur många exp "brukar" en D1 klara av?
 
Om du värdesätter känsla och ett robust hus så är D1'an ett bra val , i den prisklassen.
Den har ju dock några år på nacken , och som alla vet så utveklas ju den digitala tekniken hela tiden..
Men man måste nog välja rätt ex , för många är slitna både slutare och gummiklädseln osv . men hittar du ett fint ex så köp det.
Jag skulle satsat på D1
Mvh Ale
 
Det som känns viktigast för mig är att den genererar bättre bilder än kameran jag för tillfället har, speciellt i lite mörkare miljö. Jag är ingen direkt pixeljägare, jag kommer ändå inte skriva ut i några enorma storlekar, och tyvärr inte få några direkta fotojobb än på ett tag i alla fall,

Därför känns det som en bra kamera att starta med, tänker jag helt fel?
 
Jimpawa skrev:
Det som känns viktigast för mig är att den genererar bättre bilder än kameran jag för tillfället har, speciellt i lite mörkare miljö. Jag är ingen direkt pixeljägare, jag kommer ändå inte skriva ut i några enorma storlekar, och tyvärr inte få några direkta fotojobb än på ett tag i alla fall,

Därför känns det som en bra kamera att starta med, tänker jag helt fel?

Där tänker du helt rätt. Du kan kallt räkna med att D1'an levererar bättre bilder än din nuvarande.
Dock är rekomendationen att du kör med RAW-format.
Har dragit ut A3'or efter interpolation till 6MP.

/ OD1N
 
Njae... Helt fel tycker jag inte. :)

Har du hållit i resp. kamera?
Vill du släpa runt på 1.5kg kamera (det blir ju runt 2kg med en normalzoom monterad) i ett skal stort som en småbil (nåja ;-) ?
Även om D70 inte är byggd som proffshusen så är den inte dåligt byggd, IMO.

Vad har du tänkt ha för optik till? Hur mycket har du tänkt lägga ut på den?

D1 kommer, som sagt, att ge betydligt bättre bilder i dåligt ljus än din Z10 och ungefär snarlik detaljupplösning.

Dock, så kommer en D70 att ge 50% högre upplösning. Per pixel är bruset snarlikt på D70, vilket ger att D70:n i praktiken har lägre brus.

Så...

Fördel D1:
Bättre byggkvalitet
Snabbare AF
Inbyggt vertikalgrepp (bra att ha om man fotar mycket i stående format)

Nackdel D1:
Stor och tung
Inbyggt vertikalgrepp (klumpigt och ivägen, ger sämre balans på stativ)
Sämre batteritid.
Sämre bildkvalitet.
Risk för att slutaren behöver bytas.

Priset för de båda alternativen kommer ju att bli snarlikt om du hittar en D1 för 3000kr. Säg att du vill ha en vettig normalzoom till det. Då kan du köpa en 18-70 (kitoptiken till D70) för 2000-2500kr begagnad. En D70 med kitpoptik bör du hitta för 6kkr, kanske lite drygt, och då slipper du köpa ett gäng extra batterier, tack vare att batteritiden är bättre. ;-)
 
Problemet för mig är pengarna, jag har sätt ettpar D1 gå för ca 2000:-
jag kommer ha ca 3000:- pluss att jag eventuellt kan låna runt 1000:- till av tjejen. Så min budget är ju inte jätte stor.

Att den är stor stör mig inte, och stativ använder jag inte så värst ofta.
Jag fotar ganska ofta vertikalt, och där skulle det inbyggda vertikalgreppet hjälpa mig.

Jag hoppas på att få fota mycket på restauranger, dock vet jag inte hur det blir med det. Därför känner jag att jag skulle behöva en kamera som klarar relativt högt ISO.

En D70 skulle ju inte sitta fel, men det känns som dom är lite dyrare än vad jag kommer ha i plånboken den närmsta framtiden, tyvärr.
 
Men 2000-3000kr för en D1 inkluderar väl knappast optik?
Beroende på vad du vill ha för optik så får du räkna med iaf nån tusenlapp till för det och då får du tex en manuell 28mm eller 35mm, eller en budgetzoom, som sigmas 18-50/3.5-5.6.
Ska du ha en vettig normalzoom kommer skillnaden i pris inte att bli så stor.

Jag tänker inte försöka övertala dig att inte köpa en D1. Tror du att den är rätt för dig tycker jag att du ska köpa en sådan, men som jag ser det så blir inte skillnaden i pris så himla stor, om du inte vet något som jag inte vet. :)
 
jag har mycket svårt å tro att jag vet något om dessa kameror som du inte känner till, är ju bara nybörjare så. får se hur jag gör, tycker det är ett svårt val, det är ändå endel pengar det handlar om.
 
Även om jag är tekniskt intresserad i allmänhet och intresserad av kameror i synnerhet så innebär det inte att jag har koll på ALLT.
Även den mest inbitna testläsare/pixelgluttare eller vad man ju kan kalla alla dessa teknikfreaks för har svårt att hålla koll på allt, vet du. :)

Och "nybörjare" behöver inte ha sämre koll än "proffs" heller för den delen.
Man kanske har lite mindre praktisk erfarenhet, men många blir, efter ett tag, ganska insnöade och har bara koll på precis det de själva pysslar med och den utrustning de själva använder. :)
 
helst skulle jag vänta å köpa en D2X, meeen så mycket pengar har man ju inte.

det är ett mycket svårt val för mig detta ska ni veta:) Skönt att det finns ett så bra forum med så mycker kunnigt och hjälpsamt folk!

Det råkar inte finnas någon i Upplands väsby som har en D1 som jag kan få känna lite på?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.