** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Capture 4.3.1 update

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag måste hålla med Tor Langli om att jag absolut inte känner igen dina problem med Nikon Capture och skuggor. I mina jämförelser mellan NC och Adobe Camera Raw är NC fullständigt överlägset när det gäller att få fram information i skuggor. ACR kan däremot få fram information i högdagrar som helt enkelt är bortklippta i NC.

Det skulle vara intressant att få titta på raw-filen till bilden som du postade 2005-08-24 12:48 för att se om jag har fel. Har du möjlighet att göra den tillgänglig på något sätt, eller är mail den enda vägen?

joand skrev:
Jag måste hålla med Tor Langli om att jag absolut inte känner igen dina problem med Nikon Capture och skuggor. I mina jämförelser mellan NC och Adobe Camera Raw är NC fullständigt överlägset när det gäller att få fram information i skuggor. ACR kan däremot få fram information i högdagrar som helt enkelt är bortklippta i NC.

Det skulle vara intressant att få titta på raw-filen till bilden som du postade 2005-08-24 12:48 för att se om jag har fel. Har du möjlighet att göra den tillgänglig på något sätt, eller är mail den enda vägen?

Med Nikon Capture får du inte med det djupaste valörstegen från det svartaste, captureprogrammet klipper längst ner i det svarta.Nikon verkar ha en svartpunkt som ligger något högre som default i sin programvara. Detta ses hos histogrammet. Hur kan något Program vara överlägset ett annat pga av att man spretar histogrammet specifikt och förändrar kontrasten?? I varje sådant fall ökar bruset genom denna spretning av data.
Vad är skillnaden mellan en linjär inläsning, all information jämt fördelad från 0-255 och sedan en tonkurva och därefter höjning med exv shadows/highlights i PS ?

Man kan alltså med olika metoder få fram de effekter som du tillskriver vara unika i Nikon Capture.
Det viktiga för mig är att all registrerad information som sensorn återger återges och fördelas jämt inom histogrammet som möjligt.

Därefter kan jag styra bilden på ett antal olika sätt.

Mikael

Senast ändrad:
Ja, jag förstår vad du säger, men jag har själv inte sett att Nikon Capture klipper skuggorna. Det är därför jag skulle vilja titta på raw-filen du använde som exempel. Finns det några sådana möjligheter?

Om du har möjlighet att skicka filen med ftp så är det snabbast och bäst. Jag har en server på ip-adress 83.227.146.162

Login-namn: mikael
Lösenord: risedal

Annars kan du maila den till [email protected] men jag vet inte vad mail-servrarna säger om en så stor fil.

/Mvh, John

Vad tycker du om följande resultat? Som du ser finns hela histogrammet med. Det ser lite klippt ut i skugg-änden, men det är det inte. Det går att justera ytterligare om man vill.

Det var mycket intressant att undersöka denna bild. Jag har kommit fram till följande: Nikon Capture klipper inte skuggorna. Däremot komprimerar den skuggorna så kraftigt att de ser klippta ut, men informationen finns kvar. Det man måste göra är att kraftigt minska kontrasten i ändarna på histogrammet. Jag använde följande inställningar:

Exp Comp: +0.89
Tone Comp: Low Contrast
D-Lightning: Shadow 30, Highlight 35, Color 60
Dessutom använde jag en omvänd S-kurva i LHC-editor.

Bilagor

• finished.jpg
    finished.jpg
    16.1 KB · Visningar: 118
joand skrev:
Vad tycker du om följande resultat? Som du ser finns hela histogrammet med. Det ser lite klippt ut i skugg-änden, men det är det inte. Det går att justera ytterligare om man vill.

Det var mycket intressant att undersöka denna bild. Jag har kommit fram till följande: Nikon Capture klipper inte skuggorna. Däremot komprimerar den skuggorna så kraftigt att de ser klippta ut, men informationen finns kvar. Det man måste göra är att kraftigt minska kontrasten i ändarna på histogrammet. Jag använde följande inställningar:

Exp Comp: +0.89
Tone Comp: Low Contrast
D-Lightning: Shadow 30, Highlight 35, Color 60
Dessutom använde jag en omvänd S-kurva i LHC-editor.

Intressant att du fick till det, det som tar en sekund i alla andra program. Nu vill jag att du sänder över en jpg bild till mig, räcker med level 10 så jag kan bedömma vad som har hänt med övriga toner och bruswbild i bilden. Skicka den till [email protected]
Mikael

Ps ta och arbeta med bilden i annan rawkonverterare så du har något att jmf med.

Med detta förfarande i Nikon Capture får du en bild som ser ut så här, brusig.
Följde dina inställningar.Se vad resultat du kan få med exv Camera raw
Mikael

Bilagor

• spräclig.jpg
    spräclig.jpg
    24.6 KB · Visningar: 98
Är det bara jag som har kraftiga problem att installera och köra Nikon Capture på en dator med AMD64 processor och moderkort med nForce4 kretsar? Har testat att köra det åtskilliga gånger på min maskin och en kompis med det funkar inte. Maskinen blådumpar eller så blir skärmen svart och de hänger sig. Har testat att byta all hårdvara i datorn men inget hjälper förutom att köra programmet på min gamla datorn med nForce2 kort.

Jag tycker också att det var ett intressant resultat, men inte oväntat.

En sak som jag inte förstår är varför histogrammen mellan mikaels CS-producerade bild och Johns NC-producerade är så olika. Att skalor kan skilja förstår jag, men jag räknade topparna och tycker att det ser väldigt olikt ut.

Jag vill också tillägga min favör hos NC, och det är att en del "svåra" bilder från nikonkameran fixar NC bättre än CS-RAW.

Här din bild, till bekostnad av spräcklighet, brus kan du fixa bilden till detta resultat
I mina ögon rent ut sagt inte bra.
Mikael

Bilagor

• dinbild.jpg
    dinbild.jpg
    22.8 KB · Visningar: 136
macrobild skrev:
Med detta förfarande i Nikon Capture får du en bild som ser ut så här, brusig.
Följde dina inställningar.Se vad resultat du kan få med exv Camera raw
Mikael

Ja, det är brusigt. Det är priset man får betala om man vill lyfta fram detaljerna i skuggorna maximalt. Det går att göra mindre aggressivt, t.ex. med Shadow Adjustment 10 och platta ut den nedre delen av den omvända S-kurvan. Resultatet blir då mer likt Camera Raw. Prova själv.

Jag har en utmaning till dig också. Följande bild är kraftigt underexponerad:
http://www.lysator.liu.se/~john/jul.NEF

Så här ser den ut utan justeringar:
http://www.lysator.liu.se/~john/julorig.jpg

Här är versionen bearbetad med NC:
http://www.lysator.liu.se/~john/jul.jpg
(Jag bifogar den på slutet också.)

Kan du med något annat program få ett lika bra resultat? Hög kontrast, inte urvattnade färger och inga partier (t.ex granarna i bakgrunden) överexponerade? Jag har bara lyckats med Nikon Capture. Alla andra får gärna försöka också. Jag är intresserad.

Bilagor

• julsmall.jpg
    julsmall.jpg
    11 KB · Visningar: 126
Jon först av allt din bild ligger helt fel färgmässigt, sedan har du manipulerat bilden genom att öka ljusheten i skuggan på bekostnad av brus med Nikonprogrammet.Fult brus Taket går åt rött, gräsmattan gul.
Mikael

PS det är inte kvällssol, Bilden tagen mitt på dagen, vårsol.

Bilagor

• fixed2_dsc1494b.jpg
    fixed2_dsc1494b.jpg
    33.3 KB · Visningar: 122
Senast ändrad:
PS camera raw, rakt av utan några manupeleringar förutom att data ligger innanför staplarna på histogrammet. Brusbild intakt .
Jag tycker att du skall arbeta med Camera raw eller PhaseOne istället. Betydligt enklare och smidigare
Mvh Mikael

Bilagor

• minbild.jpg
    minbild.jpg
    35.4 KB · Visningar: 118
Tomasz skrev:
Jag tycker också att det var ett intressant resultat, men inte oväntat.

En sak som jag inte förstår är varför histogrammen mellan mikaels CS-producerade bild och Johns NC-producerade är så olika. Att skalor kan skilja förstår jag, men jag räknade topparna och tycker att det ser väldigt olikt ut.

Jag vill också tillägga min favör hos NC, och det är att en del "svåra" bilder från nikonkameran fixar NC bättre än CS-RAW.

Jag förstår inte ett påstående som detta, börja med att att räkna upp bilden rakt utan några kurvor inlagda. Se till att all information finns med och är innanför staplarna på histogrammet. Nu har alla förutsättningar för att hantera en bild på ett bra sätt.
Mikael

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar