Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Capture 4.3.1 update

Produkter
(logga in för att koppla)
l-malmqvist skrev:
Jag fick till det här i ACR på två röda med brightness satt till 150 och en tonkurva som lyfte skuggorna -- dvs. ingen Shadow/Highlight:

Du tappar nog detaljer i de ljusa delarna om du gör så. Titta t.ex. på tapeten under tavlan. Finns den kvar?

joand skrev:
Du tappar nog detaljer i de ljusa delarna om du gör så. Titta t.ex. på tapeten under tavlan. Finns den kvar?

Jepp, den är kvar. Fördelen med ACR syns direkt där -- man håller lätt kvar högdagrarna. Postar en närbild på min ACR-version också, tycker du drog på väl mycket kontrast på din ;-)

Bilagor

• jul.jpg
    jul.jpg
    54.4 KB · Visningar: 86
Det klagas på att konståkning och simhopp är bedömningsgrenar. Eller snarare klagas det på domarna i dessa grenar.
I mina ögon står det lika mellan ACR (så ska den ju kallas) och NC, men då är ju bara bildbevisen bedömda. När ska vi börja diskutera de andra aspekterna?

joand skrev:
Jag tycker nog att Nikon Capture vinner.

Okej - fyra sekunder till i Rawshooter. Summa 14 sekunder. Drog ner reglaget shadow contrast en smula. Tycker nog att den slår NC då. Men som sagt - det är i den här bilden ;-)

Bilagor

• jul-02detalj.jpg
    jul-02detalj.jpg
    55.5 KB · Visningar: 143
Och arbetsflödet är fantastiskt i Rawshooter. Man fixar på 50 råbilder på... tja... 25 minuter. 30 sekunder på varje är lagom.

bild. rawshooter. Tänkte komma med ett litet tips angående hudtoner och tryck för den som är intresserad. För att hudtoner skall bli så bra som möjligt mäter jag hudtonen i den cmyk profil som kunden har. För att folk inte skall se för röda ut (vilket är vanligt)är en förskutning att föredra i det röda, där gult dominerar med ca 10 över magenta. Pojken i detta fall har en hudton som passar bättre i tryck. Friskare utseende. Detta tips skall inte blandas ihop med hur du vill ha det på skärmen. Men för tryck är det en bra regel beroende på att rött är så dominerande färg. Bilden i övrigt , cyaner dragna från snön eftersom det är en annan färgtemperatur ute än inne. Bra teckning i snön och även i handskens svarta del
Mikael

Bilagor

• jul-02b.jpg
    jul-02b.jpg
    32.1 KB · Visningar: 137
Senast ändrad:
Tomasz skrev:
Det klagas på att konståkning och simhopp är bedömningsgrenar. Eller snarare klagas det på domarna i dessa grenar.
I mina ögon står det lika mellan ACR (så ska den ju kallas) och NC, men då är ju bara bildbevisen bedömda. När ska vi börja diskutera de andra aspekterna?

Två andra aspekter som jag tänker på spontant är handhavande (menyer, paletter) och snabbhet (krav på maskinvara). Jag tycker inte att NC är särskilt krångligt men jag har vant mig efter att ha använt det ett bra tag. ACR har ett enklare och mer logiskt gränssnitt, men något färre funktioner eftersom det bara hanterar RAW-importen till Photoshop.

NC:s akilleshäl är fortfarande snabbheten. På min P4 1,6 GHz med 768 RAM går det numera nästan uthärdligt snabbt. ACR flyger fram i jämförelse. Där har Nikon en bit kvar.

l-malmqvist skrev:
Jepp, den är kvar. Fördelen med ACR syns direkt där -- man håller lätt kvar högdagrarna. Postar en närbild på min ACR-version också, tycker du drog på väl mycket kontrast på din ;-)

Det var alltså Bo Ignells försök jag postade, inte mitt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar