Annons

Nikon Capture 4.3.1 update

Produkter
(logga in för att koppla)
Har kikat lite på det nu och tror att det mest är en vanesak. PS Raw och Rawshooter har väldigt bra autofunktioner som lättar upp skuggor medan man måste dra lite själv i reglagen i Nikon Capture. Å andra sidan har Nikon Capture enormt många funktioner.

Kör man bara "rakt av" i Capture känns det som bilden blir lika "platt" som den blir om man har kameran i jpg-läge.

boris.bonasin skrev:
Får du lika dåligt resultat om du justerar bilden i LMN-redigeraren först? Om du inte redan har gkort det alltså?

Edit: Jag menar i Nikon Capture.

LMN-redigeraren hjälper inte, lågdager är klippt och det finns inget bra sätt att justera in värdena i skuggor innanför stapeln. Jag har haft Nikon Capture sedan det kom, likadant med scanner programmen.
Mikael

PS (jag har inte hittat något bra sätt)

Senast ändrad:
Slowfinger skrev:
Vad jag saknar i Rawshooter är att kunna justera levels på ett vettigt sätt. Det är ibland svårt att kunna få vettig kontrast i bilderna. Dessutom ser bilder lite märkliga ut om man inte använder "flat" eller "indoor normal".

Här är C1 bättre, och givetvis PS Raw.

Eller vad tycker du Mikael?

Det jag gör är en linjär uppräkning och sedan en egen s-kurva beroende på hur bilden ser ut.
Mikael

Heisann Mikael! Tråkigt att du inte får bättre resultat när du arbetar med Capture, men jag känner inte alls igen problemet från mitt arbete med Capture. Även om jag är ren amatör så får jag fram skuggorna på et mycket bra sätt med Nikon Capture med funktionen D-lighting.

Har tillogmed bilder där jag verkligen trott att dom var "döda", men där Capture fixade fram riktigt fina klara färger/övergångar från det som tillsynes svart var. Kan det vara så att du behöver mixtra med D-lightingsfunktionens inställningsmöjligheter lite mera, som du säkert är medveten om så har den två lägen (snabb och kvalitet)?

Kan hålla med om att de flytande menyerna kan vara i vägen, men har dog kommit till den slutsatsen att det är min skärm som är största boven då den enbart är på 17". Skulle tro att problemet löser sig med 19/20" och högre upplösning.

Själv är jag nära att tycka att enbart D-lighting funktionen är värd investeringen, allt annat är "bonus". M.a.o. Nikon Capture är et mycket kompetent program som blivit både snabbare och bättre!

Jag tycker att det är väldigt smidigt att kunna välja kamerans olika kontrastkurvor i "advanced raw". Jag har alltid tone komp på "auto" i min D70 och oftast verkar kameran välja rätt kontrastkurva, men ibland gör den "fel" och det är ju hur smidigt som helst att kunna göra dom grejerna klara innan man börjar finjustera.

Den funktionen borde ju tilltala dig Mikael som är tonkurvekonnässör ;-)

Angående menyerna så visar och döljer man dem under pågående arbete med TAB-tangenten, precis som i PS. Det kanske kan vara till hjälp för dem som inte redan känner till det.

boris.bonasin skrev:
Har du provat D-lighting?

Måste säga att D-lightning i "better" är alldeles fantastisk. Plockar fram saker ur skuggorna som man inte trodde fanns där. Har grejat med lite svåra seglingsbilder. Hav, hårt solljus, motljus, slagskuggor, reflexer. Värsta tänkbara förhållanden men D-lightning ökar det dynamiska omfånget i bilderna rejält.

Usch - nu börjar jag låta som en Nikon-försäljare...

Som det ser ut i den undre bilden såg det ut i verkligheten. Lågdagrarna verkar uppljusade ett par bländarsteg med D-lightning medan det knappt är någon skillnad alls i mellan- och högdagrar. Bra!

Senast ändrad:
Slowfinger skrev:
Som det ser ut i den undre bilden såg det ut i verkligheten. Lågdagrarna verkar uppljusade ett par bländarsteg med D-lightning medan det knappt är någon skillnad alls i mellan- och högdagrar. Bra!

Bo
Ta en bild från rawshooter och gör samma sak i PS shadow/highlights .
Mikael

Kan tyvärr inte - min testversion av PS CS2 gick ut för en vecka sedan. Vill du kan du få bilden skickad till dig så kan du själv testa i olika program. Vad jag inte gillar med Rawshooter är att mycket fill light ger bilden en artificiell karaktär. Du har säkert rätt i att även CS2 klarar av den här situationen, men jag gav 900 spänn för Nikon Capture och PS CS2 kostar 8 lakan. Lite skillnad.

Ska jag skicka filen?

Här är en som seglar i luften. (bevakar Americans Cup)
Höjdrädd-nääää inte denna man
Godnatt Mikael

Bilagor

• farligarbetsplats01b.jpg
    farligarbetsplats01b.jpg
    41.1 KB · Visningar: 137
Hej hå vad det kan gå.Teamwork. Träningsrace inför Americans Cup. Tävlingarna startar om några timmar, jag skall sova.

Bo-Kollar din segelbild i morgon.
Vi hörs
Mikael

Bilagor

• trångt.jpg
    trångt.jpg
    44.3 KB · Visningar: 136
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar