Annons

Nikon Capture 4.3.1 update

Produkter
(logga in för att koppla)
Har bara skumläst denna tråd, för jag pallar inte med sånt här. Vill ändå säga något för att påvisa att det är sånt här versionsstrul som gjort att jag (och kanske många med mig?) inte orkar lyfta ett finger för att kolla på Nikon Capture.

Jag vill gå till en affär, handla, stoppa i skivan och trycka nextnextnext och sen ska det funka. Allt annat är ointressant. Har inte tid för sånt skit.

Hur stor är chansen att det kommer funka så bra med med min AMD-dator?

Personligen tycker jag inte det är jättestort versionsstrul, speciellt inte om man bara uppgraderar när nästa version kommer och ser till att ladda ned rätt språkversion på direkten. Att man inte kan mixa olika språkversioner är föga förvånande, det brukar man inte kunna med de flesta program.

Det enda som är dumt är att jag har köpt en skiva med Nikon Capture 4, dvs för länge sedan. Det serienumret fungerar inte om man laddar ned en senare version och installerar på ett "rent" system. Men om man laddar hem samma fil och uppgraderar en existerande NC-installation funkar det fint. Köper du NC idag så får du rimligtvis ett "nytt" serienummer.

Själv kör jag Nikon Capture på en (gammal) AMD Athlon och det funkar finemang, till skillnad från RawShooter Essentials som vägrar starta.

Personligen tycker jag mycket om NC då den är enkel att använda och få bra resultat med. Negativt är att den läcker minne som ett såll och inte är särskilt snabb i förhållande till konkurrenterna. Dock så blir den bättre för varje uppdatering, så hoppet finns. Prova och se om du tycker det funkar bra. Bara Nikon Capture Camera Control är något som jag värdesätter det för.

Märkligt detta med datorer/datorprogram...
Har förstått att flera har problem med att uppdatera befintlig NC. I mitt fall har det funkat helt utan trassel. Jag har en svensk version och Windows XP Home Edition.

Vid de två senaste uppgraderingarna från Nikons hemsida, har jag endast fått frågan "...har hittat en äldre version. Vill du uppdatera den till 4.x.x?", varpå man klickar "Ja".

Skicka en fråga/mail till Supporten. Min erfarenhet är att Nikon svarar både bra och relativt snabbt på frågorna/mailen.

Fridens
Oscar

boris.bonasin skrev:
Är det någon mer än nonno som har provat att "uppgradera" sin version från engelsk till svensk version, och fått det att fungera?

Jag vill inte gärna chansa för att sedan sitta här och göra omstarter för varje uppgraderring vid en eventuell nyinstallation av programmet. Roligare än så kan man ju ha det...

Du kan ju prova på att göra som jag rekommenderade - kontakta Nikons support så får du svar relativt snabbt.
Det var så jag gjorde när jag ändrade min engelska version till svensk.
Snabbt svar och enkla anvisningar fick jag från dem.
Jag har inte haft något krångel med programmet eller med de efterkommande uppdateringarna.
Jag vet ytterligare en person som gjort så - inga problem på den datorn heller.

/Nonno

Jo, jag har bestämt att jag ska kontakta Nikons support angående detta "Ilands-problem". I och för sig är det inget akut...men det kan ju vara kul att ha programmet på svenska.

Edit: frågan är ställd.

Senast ändrad:
Nikon Capture är lika kladdigt uppbyggt som tidigare. En uppsjö av finesser på tre stora menyrutor.
Snabbare, men lika ogenomtänkt som tidigare. Här kan man fixa allt från moire, röda ögon mm mm mm.
Att vandra mellan dessa tre menyrutor som upptar mycket plats på skärmen är tidskrävande och irriterande.
Jag hittar inte att man kan backa inspelat värde i skuggorna. Exponeringskompensation för högdager finns. Skuggor klipps som tidigare. Jag gör hellre en mjuk bild med all information från det svartaste till det vitaste och lägger sedan en egen kontrastkurva.

Låter här Nikon Capture räkna upp samma referens bild som Camera Raw (Photoshop) Begär autofunktion i båda programmen, dvs programmen analyserar bilden.

Som synes blir skuggorna som vanligt klippta i Nikon Capture. Nikon Capture till vänster, Camera Raw till höger
Mikael

Bilagor

• capture.jpg
    capture.jpg
    27.4 KB · Visningar: 230
Senast ändrad:
nonno skrev:
Du kan ju prova på att göra som jag rekommenderade - kontakta Nikons support så får du svar relativt snabbt.
Det var så jag gjorde när jag ändrade min engelska version till svensk.
Snabbt svar och enkla anvisningar fick jag från dem.
Jag har inte haft något krångel med programmet eller med de efterkommande uppdateringarna.
Jag vet ytterligare en person som gjort så - inga problem på den datorn heller.

/Nonno

Jag fick snabbt svar av Nikon angående tillvägagångssätt och nu är mitt exemplar konverterat till svensk version utan några som helst problem.

Här kan man se hur Nikon capture hugger av information (histogram) i lågdager,skuggor. Sotar igen.
Mikael

Bilagor

• histo1.jpg
    histo1.jpg
    42.7 KB · Visningar: 216
Camera Raw (Photoshop) ger ett betydligt bättre resultat. Bilden är mjukare och har betydligt bättre teckning från det svartaste till det vitaste. En bild som lättare kan arbetas vidare med.

Mikael

Bilagor

• histot2.jpg
    histot2.jpg
    27.8 KB · Visningar: 259
boris.bonasin skrev:
Har du provat D-lighting?

Max D-lightning. Skuggorna fortfarande klippta.

Jag kan alltså inte hitta ett verktyg för att få samma separation i skuggor som exv Camera Raw, Rawshooter eller PhaseOne ger.
Mikael

PS
Capture bråkar inte längre med Photoshop , dvs vill man öppna en bild med Camera Raw och Photoshop så går inte Nikon Capture in som tidigare. Här har man lyssnat på kritiken, likaså hastighten har blivit bättre.

En total ombyggnad av paletter, enklare, bättre kontroll / justering av skuggpartoerna vore önskvärt.

Bilagor

• histo3.jpg
    histo3.jpg
    37.9 KB · Visningar: 245
Senast ändrad:
Gratisprogrammet Rawshooter, Histogrammet innanför ytterändarna.
Rawshooter har blivit ganska bra, i detaljerade bilder ses fortfarande en del fula uppräkningar (konstgjorda) fungerar annars väl och enkelt för de flesta.

Bilagor

• histo4.jpg
    histo4.jpg
    29.4 KB · Visningar: 236
PhaseOne Capture. All data innanför ytterändarna.
God separation i skuggorna
Mikael

Bilagor

• histo5.jpg
    histo5.jpg
    31.1 KB · Visningar: 238
Nikons Capture raw program är uppbyggt på samma sätt som de gamla scannerprogrammen.Rörigt med 3 paletter. Många finesser, men klipper information i skuggorna.
Mikael

Senast ändrad:
Vad jag saknar i Rawshooter är att kunna justera levels på ett vettigt sätt. Det är ibland svårt att kunna få vettig kontrast i bilderna. Dessutom ser bilder lite märkliga ut om man inte använder "flat" eller "indoor normal".

Här är C1 bättre, och givetvis PS Raw.

Eller vad tycker du Mikael?

Får du lika dåligt resultat om du justerar bilden i LMN-redigeraren först? Om du inte redan har gkort det alltså?

Edit: Jag menar i Nikon Capture.

Dessutom kan man ju lägga in egna färdiggjorda kurvor i "tone comp" i "Advanced raw" som kan lätta upp skuggor. Jag ska själv testa det lite. Håller med om att programmet ger för hårda kontraster men det kan också vara för att man inte lärt sig arbeta med det eftersom det varit så eländigt långsamt förut. Min version har bara legat död på hårddisken...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar