Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon AF-S 50/1.8? Rykten?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kan inte tillföra något i sakfrågan men vill tacka dig Urban Johansson för ett bra och väl avvägt svar till Trådskaparen - bra uttryckt!
 
Tack för en massa jättebra svar. Jag var som sagt ute efter status om det kanske faktiskt var något på G, nu verkar det mer tveksamt när jag läser vad ni skriver.

F.ö. så ställde jag en fråga där jag förväntade mig ett spekulativa svar. Vad jag inte förstår är varför man blandar in en massa andra objektiv, hus och påståenden än det jag frågade efter. Det reagerade jag på, ödmjuk eller ej, jag tackar dom som bidragit positivt.
 
Hmm?

Det är en massa kängor mot trådskaparen, men jag förstår allvarligt talat inte vad den här forum-attityden kommer ifrån.

Han ställde en simpel, oskyldig fråga. Man behöver väl inte dumförklara någon och dessutom påstå att persoen ifråga har "snålat" på utrustningen. Vi skulle nog alla vilja gå omkring med dom finaste, dyraste kamerrna, man hur många har råd med det? Vi vet inte varför han valde denna kameran, han är dessutom medveten om att den saknar denna specifika funktion och undrade bara om någon möjligtvis visse...

Det är just en sån här överlägsen ton, som gör att nybörjare drar sig för att fråga, man är rädd för att bli idiotförklarad. Jag skulle efterlysa samma ödmjuka, vänliga samtalston i forumen, som om man pratade ansikte mot anikte med någon, i vanliga fall.

Tycer bara det är värt att betänka...
 
Re: Hmm?

Vinterflickan skrev:
Det är en massa kängor mot trådskaparen, men jag förstår allvarligt talat inte vad den här forum-attityden kommer ifrån.

Han ställde en simpel, oskyldig fråga. Man behöver väl inte dumförklara någon och dessutom påstå att persoen ifråga har "snålat" på utrustningen. Vi skulle nog alla vilja gå omkring med dom finaste, dyraste kamerrna, man hur många har råd med det? Vi vet inte varför han valde denna kameran, han är dessutom medveten om att den saknar denna specifika funktion och undrade bara om någon möjligtvis visse...

Det är just en sån här överlägsen ton, som gör att nybörjare drar sig för att fråga, man är rädd för att bli idiotförklarad. Jag skulle efterlysa samma ödmjuka, vänliga samtalston i forumen, som om man pratade ansikte mot anikte med någon, i vanliga fall.

Tycer bara det är värt att betänka...
Men tonen är inte överlägsen Ida.
Jag menar tänk själv, om du frågar BMW om hur deras nya modell kommer se ut, tror de kommmer svara?
Det är bara att vi har sett så väldigt mycket av denna typen av frågor på FS.

Om man vill ha reda på ngt sådant här måste man fråga den som skulle tillverka det, INGEN annan har ngt svar som är intressant eller rätt.

Vidare skrev ngn att de VET att Volvo kommer med en ny modell. Hur f´n vet de det? Volvo ägs av Ford. Volvo & SAAB Automobile(GM) ligger på 4:e & 5:e SISTA plats i världen på att tillverka bilar som har en hög kvalité. Volvo har motorer som drar mer bränsle än konkurrenterna.
VAD är det som säger att Ford inte lägger ner Volvo i morgon?

Alltihop blir bara till gissningar som folk försöker se som sanningar. Men sanningen är faktiskt inte på plats förrän den säljs i butik.

Sedan efterlyser du snällare svar, tja du har säkert inte fel, men svaret är att det inte finns ngt svar och det vet tom trådskaparen själv om personen tänkt till från början.
 
Re: Re: Hmm?

Erik Schalin skrev:
Men tonen är inte överlägsen Ida.

Faktiskt så är den det, läste den här tråden då den skapades o de var precis min tanke att vissa, har ingen koll på vilka o vill inte peka ut några, hade en oerhört överlägsen jag-vet-allt attityd och i princip idotförklarade trådskaprens fråga.

Ok om man inte vill spekulera, men strunta i att klanka ner på andra som vill göra det. Eller om man gör det så tänk efter hur de låter.
 
OK, då säger vi så, en överlägsen attityd.

Linus, tycker du att en sådan här fråga är en bra och genomtänkt fråga?
 
Erik Schalin skrev:
OK, då säger vi så, en överlägsen attityd.

Linus, tycker du att en sådan här fråga är en bra och genomtänkt fråga?

Ja, ser inget som helst fel med frågan.

Att spekulera om vad som kommer för produkter i framtiden, vara sig det är processorer från intel eller objektiv från nikon är i min mening rätt intressant, och de går att göra rätt välgrundade gissningar. Om nån sen tycker sånt bara är en oerhörd massa slöseri med bandbredd och tid kan jag oxå förstå men de är inget som tvingar den personen att oxå börja spekulera eller få dom andra att sluta spekulera.

själv har jag alldeles för lite kunskap om hur kamra världen fungerar för att våga mig på några kvalificerade gissningar. Mer än att rent logiskt så bör i princip alla nikons objektiv de säljer inom ett par år ha afs.
Däremot kan jag mer än gärna börja spekulera i hur intels processor arkitektur kommer se ut om ett par år :)
 
Till Ida! bra inlägg. Tycker som du att det bitvis är en fantastiskt trist stämning på vissa trådar.


Stefan
 
lihnuz skrev:
Mer än att rent logiskt så bör i princip alla nikons objektiv de säljer inom ett par år ha afs.
Varför är det logiskt?

Och är det inte ett faktum att redan i dag är det så att de flesta Nikonoptikerna redan har AFS? Om det stämmer så är din andra hälft av gissning redan uppfylld i dag och inte om 2 år som du vill ha det. Eller menar du ngt helt annat?
 
Till trådstartaren: Du vet att det finns ett svenskt Nikonforum: d70sverige.se

Där finns mycket kunskap om märket samt en vänlig och hjälpsam attityd också mot folk som inte fotograferat professionellt i minst 20 år.
 
Senast ändrad:
Björn: Tack för tipset, har faktiskt inte sett den sidan tidigare.

Jonas: Se där, lite rykten med viss substans, sånt gillar vi inför höstens/vinterns inköp av ljusstark optik.
 
Jag anser att Nikon borde släppa 50/1,8 Af-s. Prismässigt bör det ligga i samma nivån som dagens version. Kanske låter som att jag är sål eller orealistisk, men inte!

De som köpt en Nikon utan motor i huset kommer troligtvis aldrig köpa ett till objektiv. Helt korrekt. Men varför inte försöka bryta den trenden?

Jag tror att ett billigt 50/1,8 Af-s kan bli en isbrytare, en dörröppnare. 1200-1400kr kan även icke-frälsta tänka sig att lägga på ett objektiv. När de väl har köpt sig sitt andra objektiv kommer de på allvar förstå varför man vill ha olika objektiv. Och då kanske köpa ett tredje - dyrare?

Så genom att lansera ett sådant objektiv tror jag att Nikon skulle kunna göra marknaden större. Det är där tillväxtpotentialen finns - inte här hos de redan frälsta.
 
Vilken som än kommer först av AF-S 50mm/1.4, 50mm/1.8, 85mm/1.4 eller 85mm/1.8 är det ett gott tecken, då kan man nog förvänta sig att de andra kommer inom en viss tid också. Fast jag är nog lite luttrad tills Nikon själva släpper en press-release.

Lite jobbigt pris i det där ryktet också ja. För lite drygt två sådana primes får man en Nikon 24-70/2.8-zoom istället...
 
varför ser ni ett behov av AF-S på 50/1.8 och 50/1.4? Dom är ju inte långsamma i autofokusen direkt... Då ser jag större behov av uppgraderingar i Nikons sortiment, t.ex. en AF-S variant av 80-400 VR.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.