ANNONS
Annons

Nikon AF-S 50/1.8? Rykten?

Produkter
(logga in för att koppla)
givetvis vore en 50 f/1,8 af-s helt underbar både för att den skulle vara tystare och snabbare.
Men framförallt snyggare! Dagens 50 f/1,8 ser ju ut som nåt man hittat inne på toys'r'us och plastigt känns det.
50 f/1,4 är däremot finare.
 
För några år sedan klagade många över att D70 inte erbjöd ljusmätning med gamla, manuella objektiv. Nu klagar man över att D40 (som är en ännu enklare kamera än D70) inte ger AF med vanliga objektiv. Vad blir nästa grej folk klagar på?

Vad folk klagade över för några år sedan vet jag inte, men nuförtiden är det fler som klagar på att D40-D60 ägare klagar, än som klagar över att dom inte har AF i huset :)
 
Ja, det svarar väl ganska bra på frågan hur stort ditt problem är.

Måste du ha AF är det bara att bita i det sura äpplet. Klarar du dig utan eller inte kan av andra skäl, gilla läget. Ingen idé att tjata om det.
 
Sigma har både en 30/f1.4 och en 50/f1.4 med motor som passar din kamera Tomas, men du kanske lider av samma allergi mot Sigma som jag :)

/kent
 
Om man köpt ett "billigt" kamerahus typ D60 (sätter billigt inom citationstecken eftersom det inte är så billigt direkt...) så tycker jag att Sigma är ett utmärkt alternativ. Lägger man tre ggr så mycket på huset förstår jag att man kanske vill köpa en 50/1,4-8 för 6-7000 kr. Men kostar huset mindre så är sannolikheten att man köper ett normalobjektiv för mer än kamerahuset väldigt låg, jag förstår om Nikon inte prioriterar detta. Själv köpte jag Sigma 30/1,4 och är väldigt nöjd... :)
 
Tror bara inte på det där priset på 6-7000 SEK har nämnts för AF-S 50mm/1.4 i ryktena. Mer än dubbelt mot dagens AF 50mm/1.4D och Canons motsvarighet.

Nikon får slänga med VR och extremt bra prestanda även på f1.4 för att jag ska nappa på det.
 
Sigma har både en 30/f1.4 och en 50/f1.4 med motor som passar din kamera Tomas, men du kanske lider av samma allergi mot Sigma som jag :)

/kent

Sigmas nya 50mm f1,4 får riktigt bra kritik. Bättre än motsvarande Canon OCH Nikon..........Dock är den jättestor och faktiskt dyrare än motsvarande Canon och Nikon
 
Altså, OM nu Nikon skulle lansera en ny "normal" så måste man ju erbjuda något mer än det somn redan finns. Nuvarande 50/1.4 är ju till priset en kanonglugg (åtminstone från f2). MEN, den saknar AF-S så vissa av Nikons egna modeller får inte AF, så det bör ju grejas. Utöver det så är nuvarande modell inte helt OK på FX, den vinjetterar en del vid "full glugg". Den lider också av rätt mycket CA vidöppen. Kontrasten är väl sisådär från 1.4-2.
Så, OM det ska komma en ny 50/1.4 så är det väl dessa glapp som måste tajtas till. Dvs riktigt bra från 1.4-2 i alla avseenden. Jag tror att det kommer en sån, MEN inte nu :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.