Nikon (och förmodligen alla andra objektivtillverkare) har sedan digitaleran inleddes för drygt tio år sedan tvingast lägga ned en hel del möda på att göra sina objektiv mer konsekventa vad gäller färgteckning. Tidigare på filmtiden var detta inte en lika prioriterad egenskap eftersom film i sig hade såpass kraftiga variationer (även inom samma märke och typ av film) att objektivens skillnader inte märktes speciellt mycket. Digitalkameror är däremot mycket konsekventa och då syns skillnaderna tydligare.
Att sedan olika objektivtillverkare gjort lite olika val är väl ingen större hemlighet ...
Är detta ett faktum, och var står det i så fall att läsa? Färgen torde vara något som man "får på köpet" när man väljer en viss typ av glas samt en viss typ av antireflexbehandling, och dessa lär man ju välja av helt andra orsaker, såsom för att minska kromatisk aberration och förbättra motljusegenskaperna. Däremot är säkerligen både glas och antireflexbehandlingar
bättre idag, och det bör ju medföra bättre färger (mer "riktiga").
Sen kan man undra varför det skulle vara viktigare när man fotograferar digitalt, eftersom kamerans vitbalans kan ta hand om ganska rejäla färgskiftningar, och den lär inte göra någon skillnad på om de beror på objektivet eller ljuset i själva motivet. Att byta film mitt i rullen däremot blir ju lite bökigt.
Du menar att alla andra fotografer borde ha precis samma krav och arbetsflöde som du, allt annat är bara trams?
Absolut inte. Det jag kallar "trams" är inte att det skulle finnas skillnader, för det gör det säkerligen, utan påståendet att det skulle vara mindre variation inom Nikons alla olika objektiv jämfört med om man också har några andra tillverkares objektiv i sin uppsättning. Det håller jag för ren märkesbögsspekulation tills någon bevisar motsatsen.
Står du till exempel och fotograferar produkter är det ofta hysteriskt noga med färgerna och då är variationer mellan olika objektiv det sista man behöver. Och skillnaderna kan vara tämligen uppenbara.
Det argumentet köper jag gärna. Men vad är det som säger att ett Nikkor skulle ha neutralare färgåtergivning än ett Sigma?
Alla Sigma-objektiv jag har stött på (jag har själv 30/1,4, 15-30/3,5-4,5 och har utförligt testat 50-150/2,8, Macro 70/2,8, 800/5,6) har i varierande grad en synlig gulton jämfört med moderna Nikon-objektiv. Andra har gjort samma observation. Mig stör det inte nämnvärt, men det är lätt att se.
Jag har ingen anledning att misstro dig, men det var ju heller inte dig jag frågade;-) Inte för att jag skulle vilja misstro Jörgen heller, men jag känner anledning att misstänka att han inte utvärderat detta själv med tanke på hur han vill påskina att Nikonobjektiv skulle ha väldigt konsekvent färgåtergivning jämfört med andra. Jag kan naturligtvis ha helt fel, men låt oss då helst se några exempel på varför.
En blandning av inbillning, önsketänkande och det högst verkliga faktum att 28-70 har ett annat förhållande mellan kontrast och upplösning än 24-70 vilket kan ge en del effekter i hur hud tecknas.
Ungefär vad jag tror också. Det jag egentligen ville säga är att det påstås att dessa gluggar skiljer, medan Jörgen ju säger att Nikons "pro-objektiv" har väldigt konsekvent färgåtergivning. Jag tror fortfarande inte ett dugg på det.