Dags att klara upp det här känns det som...
Påståendet att ett objektiv med bländarring är mer precist grundar sig nog i det faktum, att bländarmekanismen får ett "hard stop" hos bländarringen, som då förblir samma om man inte vrider på ringen. Såväl gamla som nya nikonkameror har ju en liten spak innanför fattningen som "släpper" ner bländaren.
På gamla kameror släpptes denna spaken ner hela vägen, och bländaren minskades tills den nådde sitt "hard stop" i bländarringen, som då förblev exakt detsamma om man inte ändrade bländarringen. I detta sammanhanget är bländarringens korrekthet (att f/4 veklingen stämmer och inte är f/4,1 t.ex.) helt ointressant eftersom det vi är intresserade av är att bländaren rent mekaniskt ska vara densamma genom alla bilder. Alltså är inte bländarens absoluta värde intressant, utan det relativa värdet mellan alla bilder.
På moderna kameror har spaken i huset istället stegvis inställning, och eftersom objektiven saknar bländarring och därmed ett "hard stop", så är bländarens exakthet helt beroende av att den stegvis styrda bländarspaken i kamerahuset är exakt nog att alltid kunna nå exakt samma position vid ett visst bländarvärde. Enligt min erfarenhet så är den det.
Huruvida moderna kameror släpper ner spaken hela vägen när ett objektiv med bländarring används (och därmed ger exakt samma bländarvärde genom alla bilder), eller om hard-stoppet och spaken i huset "konkurrerar" om vem som ska stoppa bländaren, vet jag inte. Men enligt min erfarenhet så är moderna kameror med G-objektiv i alla fall så exakta att det inte märks någon skillnad, och det är bara onödigt att oroa sig.