Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon AF-S 50/1,4 G vs AF-S 24-70/2,8 på f/2,8, f/4 och f/5,6

Produkter
(logga in för att koppla)

Teodorian

Aktiv medlem
Vi har konstaterat att AF-S 50/1.4G är något bättre än den tidigare D-modellen (när jag främst jämfört på f1.4-f2.8). Hur står sig den nya normalen mot Nikons vitsordade normalzoom AF-S 24-70/2.8 på 50 mm och f2.8, f4 och f5.6?

Som vanligt har jag tagit bilder på stativ, självutlösare och exponeringsfördröjning samt gjort en manuell vitbalansering och exponerat optimalt dvs med RGB-histogrammen så långt till höger som möjligt utan att högdagrarna bränts ut. Kameran är D3, ISO 2000, Neutral bildstil med för en gångs skull skärpning i kameran på 5, kontrast +3, ljusstyrka -1, mättnad och nyans 0. Rawkonvertering i View NX med manuell vitbalansering och samma ökning av kontrasten på alla filer.

Fyra observandum:

1) Brännvidderna verkar inte vara helt lika på de två objektiven när zoomen ställts in på 50 mm. Det var lite svårt att få samma utsnitt och avbildningsskala,

2) Zoomen krävde mer ljus för att samma exponering som normalen gav skulle erhållas. Trots ytterligare 1/3 EV, genom längre slutartid, blev zoomens exponering något mörkare,

3) Zoomen vinjetterar mer än normalen på f2.8,

4) De två objektiven har helt olika distorsion. Normalobjektivet uppvisar tunnformig distorsion (barrel distorsion) medan zoomen tecknar åt det andra hållet dvs kuddformig distorsion (pincushion distorsion).

Normalobjektivets bilder är märkta G medan zoomens foton har fått ett Z som igenkännande bokstav. Här från ca 2 m på f2.8:
 

Bilagor

  • GvsZ.vinjetteringochdistorsion.jpg
    GvsZ.vinjetteringochdistorsion.jpg
    40 KB · Visningar: 1,833
Jag återkommer med jämförelser av kantskärpa, färgbalans, motljusegenskaper och CA samt bokeh vid olika motiv både inom- och utomhus.
 
Zoomen ser ut att vara i stort sett lika skarp som normalen. Jag gissar dock att det kommer att skilja mer mellan objektiven när du testar kantskärpan.
 
1) Brännvidderna verkar inte vara helt lika på de två objektiven när zoomen ställts in på 50 mm. Det var lite svårt att få samma utsnitt och avbildningsskala,

Tore, jag antar att 24-70 var lite vidvinkligare än 50:an? Är det möjligen bara det vanliga fenomenet hos moderna zoomobjektiv att deras uppgivna brännvidder gäller enbart vid oändlig fokus? Och att brännvidden i praktiken blir kortare ju närmare du fokuserar?

Hur som helst lär det inte nämnvärt påverka giltigheten i resultatet av dina tester, bara krångla till utförandet en smula ... ;)
 
Tore, jag antar att 24-70 var lite vidvinkligare än 50:an? Är det möjligen bara det vanliga fenomenet hos moderna zoomobjektiv att deras uppgivna brännvidder gäller enbart vid oändlig fokus? Och att brännvidden i praktiken blir kortare ju närmare du fokuserar?

Hur som helst lär det inte nämnvärt påverka giltigheten i resultatet av dina tester, bara krångla till utförandet en smula ... ;)

Ja, du verkar ha rätt i att zoomen är lite vidvinkligare på 50 mm. (Jag har läst någonstans att normalen snarare är 51-52 mm) Skillnaden i brännvidd/bildvinkel/avbildningsskala märks även här när jag fotograferat grannhuset och Lanthemsskylten igen (med AF-punkten i mitten) från ca 10 m. Se de rödmarkerade områdena där det syns att zoomen ger en vidare bildvinkel och i det här fallet lite lägre horisont i framkant.

Övriga observationer:

1) Zoomen gav fortsatt något lägre exponering (vid samma slutartid, ISO-tal och bländarvärden) och en mer komprimerad tonkurva än vad 50/1.4G uppvisar.

2) Även utomhus gav 24-70/2.8 mer vinjettering i alla fall på F2.8 än vad 50/1.4G gjorde.

Här på f2.8 valde zoomen 1/160 s på ISO 400 medan 50/1.4G klarade sig med 1/200 s. Trots detta är bilden från 24-70/2.8 något mörkare.
 

Bilagor

  • 50Gvs24-70.olika brännvidd&perspektiv.jpg
    50Gvs24-70.olika brännvidd&perspektiv.jpg
    87.5 KB · Visningar: 1,730
Vinjettering vänster övre hörn på f2.8:
 

Bilagor

  • 50Gvs24-70.crop.vänsterövrehörn. vinjettering.jpg
    50Gvs24-70.crop.vänsterövrehörn. vinjettering.jpg
    46.8 KB · Visningar: 1,708
Mittskärpan på f2.8. Först i oskärpta versioner:
 

Bilagor

  • 50Gvs24-70.f2.8.crop.mitt100%.oskärpt.jpg
    50Gvs24-70.f2.8.crop.mitt100%.oskärpt.jpg
    82.8 KB · Visningar: 1,711
Mittutsnitten 100% efter samma mängd skärpning:
 

Bilagor

  • 50Gvs24-70.f2.8.crop.mitt100%.skärpt.jpg
    50Gvs24-70.f2.8.crop.mitt100%.skärpt.jpg
    98.6 KB · Visningar: 1,708
Sidoutsnitt 1, grannhusets ingång, ca 15 m bakom fokuspunkten, 50%, oskärpt:
 

Bilagor

  • 50Gvs24-70.f2.8.crop.sidat100%.oskärpt.jpg
    50Gvs24-70.f2.8.crop.sidat100%.oskärpt.jpg
    95 KB · Visningar: 1,720
Sidoutsnitt 2, till vänster ungefär i höjd med fokuspunkten, 100%, oskärpt:
 

Bilagor

  • 50Gvs24-70.f2.8.crop.sidafram100%.oskärpt.jpg..jpg
    50Gvs24-70.f2.8.crop.sidafram100%.oskärpt.jpg..jpg
    68.5 KB · Visningar: 636
Samma utsnitt men skärpta samt att jag på zoomens utsnitt även lyft mellantonerna och höjt högdagrarna för att efterlikna normalens utsnitt:
 

Bilagor

  • 50Gvs24-70.f2.8.crop.sidafram100%.skärpt.uppljusadZ.jpg
    50Gvs24-70.f2.8.crop.sidafram100%.skärpt.uppljusadZ.jpg
    80.6 KB · Visningar: 631
Mina reflektioner kring resultaten på f2.8:

1) Zoomen ger lite gulare färgbalans,

2) Mittskärpan tycks vara något bättre på 50/1.4G,

3) Det bakre vänstra utsnittet är synbart bättre i kontrast och skärpa på 24-70/2.8,

4) Det främre vänstra utsnittet är synbart bättre i kontrast, ljushet och skärpa på 50/1.4G.

För mig är resultaten motsägelsefulla.
 
Yttligare ett intressant test av dig, uppskattar dem. Speciellt eftersom jag nyligt bytt till den mörka sidan! (eller var det tvärtom)

Resultaten är som du säger inte entydiga förutom att zoomen vinjetterar klart mer vilket väntat. Skulle vara intressant att se bilder på bländare 4... (kanske tom 5,6)

/Johan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.