Teodorian
Aktiv medlem
Vi har konstaterat att AF-S 50/1.4G är något bättre än den tidigare D-modellen (när jag främst jämfört på f1.4-f2.8). Hur står sig den nya normalen mot Nikons vitsordade normalzoom AF-S 24-70/2.8 på 50 mm och f2.8, f4 och f5.6?
Som vanligt har jag tagit bilder på stativ, självutlösare och exponeringsfördröjning samt gjort en manuell vitbalansering och exponerat optimalt dvs med RGB-histogrammen så långt till höger som möjligt utan att högdagrarna bränts ut. Kameran är D3, ISO 2000, Neutral bildstil med för en gångs skull skärpning i kameran på 5, kontrast +3, ljusstyrka -1, mättnad och nyans 0. Rawkonvertering i View NX med manuell vitbalansering och samma ökning av kontrasten på alla filer.
Fyra observandum:
1) Brännvidderna verkar inte vara helt lika på de två objektiven när zoomen ställts in på 50 mm. Det var lite svårt att få samma utsnitt och avbildningsskala,
2) Zoomen krävde mer ljus för att samma exponering som normalen gav skulle erhållas. Trots ytterligare 1/3 EV, genom längre slutartid, blev zoomens exponering något mörkare,
3) Zoomen vinjetterar mer än normalen på f2.8,
4) De två objektiven har helt olika distorsion. Normalobjektivet uppvisar tunnformig distorsion (barrel distorsion) medan zoomen tecknar åt det andra hållet dvs kuddformig distorsion (pincushion distorsion).
Normalobjektivets bilder är märkta G medan zoomens foton har fått ett Z som igenkännande bokstav. Här från ca 2 m på f2.8:
Som vanligt har jag tagit bilder på stativ, självutlösare och exponeringsfördröjning samt gjort en manuell vitbalansering och exponerat optimalt dvs med RGB-histogrammen så långt till höger som möjligt utan att högdagrarna bränts ut. Kameran är D3, ISO 2000, Neutral bildstil med för en gångs skull skärpning i kameran på 5, kontrast +3, ljusstyrka -1, mättnad och nyans 0. Rawkonvertering i View NX med manuell vitbalansering och samma ökning av kontrasten på alla filer.
Fyra observandum:
1) Brännvidderna verkar inte vara helt lika på de två objektiven när zoomen ställts in på 50 mm. Det var lite svårt att få samma utsnitt och avbildningsskala,
2) Zoomen krävde mer ljus för att samma exponering som normalen gav skulle erhållas. Trots ytterligare 1/3 EV, genom längre slutartid, blev zoomens exponering något mörkare,
3) Zoomen vinjetterar mer än normalen på f2.8,
4) De två objektiven har helt olika distorsion. Normalobjektivet uppvisar tunnformig distorsion (barrel distorsion) medan zoomen tecknar åt det andra hållet dvs kuddformig distorsion (pincushion distorsion).
Normalobjektivets bilder är märkta G medan zoomens foton har fått ett Z som igenkännande bokstav. Här från ca 2 m på f2.8: