Annons

Nikon 85/1,4 G VS Nikon 85/1,4 AF-D VS Nikon 85/1,4 AI-S

Produkter
(logga in för att koppla)
Men är 85/1,8 verkligen ett pro-objektiv? Borde inte diskussionen om den höra hemma i det andra nikonforumet?

Kanske. Det här är så sjukt med den här uppdelningen. Leder till paragrafrytteri och tråkigheter. Optiskt är den väl i klass med de andra, skulle de haft nanocoating på den skulle den utklassa sin större kusin i prestanda per krona.
 
Men är 85/1,8 verkligen ett pro-objektiv? Borde inte diskussionen om den höra hemma i det andra nikonforumet?

Hela uppdeleningen mellan pro och vanlig är vansinnig eftersom många kameror och objektiv är i gråzonen. I denna diskution hör det definitivt hemma då det är betydligt bättre än förra generationens pro-varianter.

/Karl
 
Jag har 85/1.4 ais som jag fotar med då och då.

Bokehn är helt fantastisk med en fantastisk mjukhet och krämighet, oskärpan är så snygg att även en bild helt ur fokus kan bli väldigt fin. Upplösningen är bra vid f1.4 men fantastisk vid f4. CA vid f1.4 var ett stort problem på D300 men är mycket mindre problem med D600. Jag tycker det framförallt är ett porträttobjektiv, huvud och torso bilder, på längre avstånd verkar det ibland som att bildkvalitéen är lägre men det kan också bero på andra saker. Med 85/1.4 tycker jag man kommer nära känslan av en normaloptik på en mellanformatskamera vilket är roligt och inspirerande.

Däremot är det svårt att sätta skärpan rätt, ofta så visar sig fokus ligga lite längre bort än vad jag trodde jag ställde in det på. Nu kan jag inte hur det funkar med mattskivor och sökarsystem men har läst någonstans att dagens mattskivor är optimerade för f2.8 så vet inte om det är därför det är svårt att få perfekt skärpa med objektiv som har större bländare.

Med tanke på att skillnaden i bokeh är ganska liten mellan f1.4 och f2 så ger nog den nya 85/1.8G väldigt mycket av det man får med 85/1.4 samt att det då är billigare, mindre och lättare.
 
Varför inte Sigmas 85/1.4? Skarp på största öppning.

Hittade denna tråden då jag har lite funderingar på en ny 85:a

Sitter idag med nikons 85 1,8D och är lite trött på vissa brister hos detta.

Några saker jag retar mig på är

*Inte så vass fullt öppet
*AF kass i dåligt ljus
*Ca/purple fringing


Nikons 1,4 är över min budget så jag är utlämnad till sigmat om jag vill ha en 1,4 (och det vill jag) :)

Hur tycker du som ägare till sigmat att det presterar på punkterna jag skrev? Viktigast för mig är skärpan fullt öppet vilket jag har läst ska vara riktigt bra, sen vill jag ha ok af i lite sämre ljus.

Sen har man så klart läst lite om sigmas kvalitetsbrister där vissa klagar på dåliga exemplar som gör att man tvekar lite.
 
Hittade denna tråden då jag har lite funderingar på en ny 85:a

Sitter idag med nikons 85 1,8D och är lite trött på vissa brister hos detta.

Några saker jag retar mig på är

*Inte så vass fullt öppet
*AF kass i dåligt ljus
*Ca/purple fringing


Nikons 1,4 är över min budget så jag är utlämnad till sigmat om jag vill ha en 1,4 (och det vill jag) :)

Hur tycker du som ägare till sigmat att det presterar på punkterna jag skrev? Viktigast för mig är skärpan fullt öppet vilket jag har läst ska vara riktigt bra, sen vill jag ha ok af i lite sämre ljus.

Sen har man så klart läst lite om sigmas kvalitetsbrister där vissa klagar på dåliga exemplar som gör att man tvekar lite.
Jag resonerade liknande som dig. Om jag vill ha en glugg som är bra på bländare 8-11 så kan jag lika gärna köra min 70-200/2.8 VRII (eller annan billigare zoom). En 85:a vill jag ha främst till porträtt/mode-bilder med oskarp bakgrund. Skärpan och kontrasten på största öppning (och bländare 2) värderar jag då främst. Att den är mindre skarp längst ut i kanterna jämfört med Nikons nya 85:eek:r bekymrar mig inte så.

När det gäller CA så tror jag det är ganska jämt skägg även om Sigmas ska vara något bättre enligt testet på Photozone: http://www.photozone.de/nikon_ff/605-sigma8514ff?start=1
Den är i alla fall betydligt bättre än mitt gamla Canon EF 85/1.2 L II när det gäller CA.

Ibland önskar jag dock att jag valde Nikon AF-S 85/1.8 istället då detta är mindre och lättare men annars är jag jättenöjd med Sigmat.

Nikon är tryggare (mindre risk för AF-problem) men om du köper ett nytt Sigma så är det väl inga problem att reklamera.
 
Jag resonerade liknande som dig. Om jag vill ha en glugg som är bra på bländare 8-11 så kan jag lika gärna köra min 70-200/2.8 VRII (eller annan billigare zoom). En 85:a vill jag ha främst till porträtt/mode-bilder med oskarp bakgrund. Skärpan och kontrasten på största öppning (och bländare 2) värderar jag då främst. Att den är mindre skarp längst ut i kanterna jämfört med Nikons nya 85:eek:r bekymrar mig inte så.

När det gäller CA så tror jag det är ganska jämt skägg även om Sigmas ska vara något bättre enligt testet på Photozone: http://www.photozone.de/nikon_ff/605-sigma8514ff?start=1
Den är i alla fall betydligt bättre än mitt gamla Canon EF 85/1.2 L II när det gäller CA.

Ibland önskar jag dock att jag valde Nikon AF-S 85/1.8 istället då detta är mindre och lättare men annars är jag jättenöjd med Sigmat.

Nikon är tryggare (mindre risk för AF-problem) men om du köper ett nytt Sigma så är det väl inga problem att reklamera.

Att den är lite svagare i kanterna är inget jag stör mig på, det viktiga är som sagt att den är användbar fullt öppen.

Nikons nya 1,8 har man hört mycket bra om, men en 85 1,4 lite av en dröm för mig.

Får ta mig en resa till gbg någon dag för att klämma och känna lite. Om det blir ett sigma så blir det ett nytt, skulle det visa sig att af strular så får jag reklamera som du skrev.

Tack för svar!
 
Att den är lite svagare i kanterna är inget jag stör mig på, det viktiga är som sagt att den är användbar fullt öppen.

Nikons nya 1,8 har man hört mycket bra om, men en 85 1,4 lite av en dröm för mig.

Får ta mig en resa till gbg någon dag för att klämma och känna lite. Om det blir ett sigma så blir det ett nytt, skulle det visa sig att af strular så får jag reklamera som du skrev.

Tack för svar!

Nikons äldre 85 1,4 är väl också skarp i mitten
 
Nikons äldre 85 1,4 är väl också skarp i mitten

Jo men då hamnar priset på ett begagnat ganska nära ett nytt sigma.

Sen kommer jag behöva höra samma ljud från af:en som jag gör med alla mina af:d objektiv. Påminner lite om ljudet från en skördetröska :) Ganska trött på det ljudet nu :)

Så nej! Det blir inget 85 1,4D!
 
Tror Sigma snart kommer med en ny 85 1,4 Art

Frågan är bara vad snart betyder, och vad blir priset.....

Dom har ju lyckats bra med deras nya 35:a som är helt ok i pris (och inte helt omöjligt snart ligger i min väska)

Nu ligger deras 1,4 på ca 7000:- så frågan är om den hamnar under 10.000:- om/när den kommer.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.