Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 85/1,4 G VS Nikon 85/1,4 AF-D VS Nikon 85/1,4 AI-S

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag fyndade en Nikkor 85/1.4 AI-S för ett par veckor sedan och jag är toknöjd. Jag fick den oxå för ett väldigt bra pris så det var inte mycket att fundera på (långt ifrån de priser som de annonser på blocket erbjuder just nu) .

Några bildexempel på full öppning!

http://www.flickr.com/photos/dgulliksson/8559238796/in/photostream
http://www.flickr.com/photos/dgulliksson/8561171423/in/photostream
http://www.flickr.com/photos/dgulliksson/8562162042/in/photostream

Jag använder den på min D600 och det är en underbar glugg att jobba med. Det är skön känsla i den manuella fokuseringen och visst kan det ibland vara trixigt att sätta skärpan men det tycker jag är en del av tjusningen.
http://www.flickr.com/photos/dgulliksson/8555381520/in/photostream
Fina bilder och skärpan såg ju helt ok ut. För egen del trots att Nikongluggen med all säkerhet är bra så skulle jag hellre slå till på en Zeiss 85 1,4 om jag skulle välja manuell fokus.
 
Fina bilder och skärpan såg ju helt ok ut. För egen del trots att Nikongluggen med all säkerhet är bra så skulle jag hellre slå till på en Zeiss 85 1,4 om jag skulle välja manuell fokus.

Det skulle jag oxå göra om jag hade pengarnat... Zeissen verkar även vara lättare att fokusera manuellt med då den har längre spann mellan närgräns och oändlighet, dvs man behöver vrida fokusringen betydlig mer för att komma mellan ändlägena. En klar fördel vid fotografering av stilleben men vid rörliga objekt kan det vara en nackdel då man måste vrida betydligt mer.
 
Det skulle jag oxå göra om jag hade pengarnat... Zeissen verkar även vara lättare att fokusera manuellt med då den har längre spann mellan närgräns och oändlighet, dvs man behöver vrida fokusringen betydlig mer för att komma mellan ändlägena. En klar fördel vid fotografering av stilleben men vid rörliga objekt kan det vara en nackdel då man måste vrida betydligt mer.

Eller kanske Samyang som verkar lika bra men väldigt mycket billigare
 
Samyang?!

Känns som en billig piratkopia


/Ola
Du har helt rätt, en billig pirat. men den har fått toppklassbetyg och är riktigt gedigen. Jag har känt o klämt på den. Finns liksom inget som känns billigt med gluggen och skärpemässigt är den i paritet med Nikon, Sigma o Canons gluggar. Cyberphoto har med den i sitt Bokehtest. Känner en yrkefotograf som använder sin Samyang till porträtt ochh bröllopp. Skall du köpa en manuell 85:a är den pris o prestandamässigt det bästa köpet. Den är klart gedignare än Nikons 85 1,8 som i sin tur känns som en välbyggd glugg.
 
Du har helt rätt, en billig pirat. men den har fått toppklassbetyg och är riktigt gedigen. Jag har känt o klämt på den. Finns liksom inget som känns billigt med gluggen och skärpemässigt är den i paritet med Nikon, Sigma o Canons gluggar. Cyberphoto har med den i sitt Bokehtest. Känner en yrkefotograf som använder sin Samyang till porträtt ochh bröllopp. Skall du köpa en manuell 85:a är den pris o prestandamässigt det bästa köpet. Den är klart gedignare än Nikons 85 1,8 som i sin tur känns som en välbyggd glugg.

Jag har oxå hört mycket lovord om Samyang och det verkar vara en kanonglugg för det priset. I mitt fall gav jag dock mindre pengar för mitt Nikkor än vad ett nytt Samyang skulle kosta. Det var alltså inte mycket att orda om.
 
Samyang?!

Känns som en billig piratkopia


/Ola

Riktigt billig (köpte min för 1800kr), men mindre än konkurenterna, men ändå grymt jävla välbyggd samt snuskigt skarp på f1.4, samtidigt som bakgrundsoskärpan är riktigt mjuk o trevlig. Jag har testat Nikons 85/1.4 ais under några dagar o den har inte en chans nånstans mot Samyangen. Den är större o klumpigare, "bloomar" på f1.4 och har riktigt orolig bakgrundsoskärpa. O så kostar den betydligt mer också.
 
Jag har haft min Nikon 85 1,4g i snart tre månader och den är väldigt bra. Jag var ute efter en 1.4-glugg som presterar på full öppning. Den är ruskigt skarp, och fokuserar dit man vill. Den är dyr men man behöver å andra sidan aldrig tänka på att byta. Jag använder den mestadels tillsammans med D800. Skall tillägga att jag aldrig testat 1,4d eller ais-modellen.

Nedan en länk till min första tur med detta objektiv. Alla bilder tagna med f1.4

http://www.fotosidan.se/blogs/birgerson/gluggfunderingarna-tog-slut-dagen-da-85an.htm

//Erik
 
Jag har haft min Nikon 85 1,4g i snart tre månader och den är väldigt bra. Jag var ute efter en 1.4-glugg som presterar på full öppning. Den är ruskigt skarp, och fokuserar dit man vill. Den är dyr men man behöver å andra sidan aldrig tänka på att byta. Jag använder den mestadels tillsammans med D800. Skall tillägga att jag aldrig testat 1,4d eller ais-modellen.

Nedan en länk till min första tur med detta objektiv. Alla bilder tagna med f1.4

http://www.fotosidan.se/blogs/birgerson/gluggfunderingarna-tog-slut-dagen-da-85an.htm

//Erik
Jäkligt snyggt. Ja ingen tvekan om att den gluggen är bra.
 
"Kul i början men efter ett tag tröttnar många på missade bilder.

Istämmer helt :([/QUOTE]

Japp, svårt som fan redan med en 50mm/1,8 på min D90. Köp en Sony Nex är mitt råd. Då blir det roligare med manuella gluggar. "Fokusfärgningen" och digital förstoring funkar riktigt bra. Det lär också gå att byta mattskivan på kameran. Jag är dock tveksam till om det blir lika bra som Nex.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
D800 sägs vara riktigt bra för manuell fokusering också med ljusstarka objektiv, så jag antar att den har en mattskiva som är anpassad för det. Min D3 är däremot inte så kul i det avseendet, och focus confirm är inte tillräckligt exakt på f/1,4 och 85 mm.
 
D800 sägs vara riktigt bra för manuell fokusering också med ljusstarka objektiv, så jag antar att den har en mattskiva som är anpassad för det. Min D3 är däremot inte så kul i det avseendet, och focus confirm är inte tillräckligt exakt på f/1,4 och 85 mm.

Nja, den skall vara betydligt bättre än en D3:a, men riktigt bra tror jag är att ta i.

/Karl
 
D800 sägs vara riktigt bra för manuell fokusering också med ljusstarka objektiv, så jag antar att den har en mattskiva som är anpassad för det. Min D3 är däremot inte så kul i det avseendet, och focus confirm är inte tillräckligt exakt på f/1,4 och 85 mm.

Nej. Jag tror inte det stämmer alls. Jag upplever det inte så i alla fall. Dessutom är Liveview dåligt implementerad för manuell fokusering, blir bara brusigt och jävligt på stora förstoringar.
 
Men är 85/1,8 verkligen ett pro-objektiv? Borde inte diskussionen om den höra hemma i det andra nikonforumet?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.