Annons

Nikon 80-200 f2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

Grimjaur

Avslutat medlemskap
Hej,

sitter och är köpsugen på ett Nikon 80-200 f2.8, och om jag har förstått det rätt så finns det 3-4 olika varianter på detta objektiv.

Vad är de egentliga skillnaderna på dessa varianter och vilken är att föredra till en D50? Skjutzoom på vissa, vridzoom på andra. (Har läst mig till att skjutzoomen inte är att föredra på vissa modeller?) Enringsvariant och tvåringsvariant. Jag är minst sagt förvirrad.

Mvh
Henrik

Ja det är lite förvirrat, tror att det finns 4 varianter. Två med skjutzoom och två med ringszoom. Den första skjutzoomen är inte ett D-objektiv - ingen avståndsinfo till blixt. Men det har möjligheten att begränsa fokusområdet i tre steg, till skillnad från den andra generationens skjutzoom som har D-beteckning men saknar fokusområdesbegränsningen. Ringzoom nr. 1 saknar stativfäste medan nr. 2 har stativfäste. I övrigt vet jag ej vad som skiljer, mer än att vissa objektiv av alla generationer ibland back-/frontfokuserar med digitala kameror. Tror att problemet har varit störst med skjutzoomarna. Dessutom är skjutzoomarnas AF långsammare än på zingzoomarna, om jag inte förstått fel.
En ytterligare aspekt är linsernas antireflexbehandling, vet ej om de skiljer modellerna emellan, men det skiljer mot nyare objektiv som har antireflexbehandling då digitala kameror är känsligare än analoga, för just reflexer mot bildsensorn/filmen.
Detta var en av anledningarna till att jag valde att köpa en Sigma 70-200 DG HSM istället för den fjärde i raden av Nikkor 80-200 AF. Vet inte om jag gjorde rätt, ibland saknar jag Nikkorfinischen, men Sigma är bra!

Hoppas att jag fick med de viktiga skillnaderna, du får säkert fler svar från andra medlemmar.

Mvh Erik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar