Annons

Nikon AF 80-200/2.8 ED med DX-sensor?

Produkter
(logga in för att koppla)
Då undrar man ju varför Nikons tekniker säger att enheterna INTE är kompatibla?
Dessutom så hade jag exakt samma problem med Min D70 , medans bägge min analoga kameror fungerar ua. Nikon FM och F4 , med 80-200. Slumpen...?? Näää...tror inte det , men jag kan ha fel.

Sa han bokstavligen "inte kompatibel" eller användes andra uttryck? Jag har kört den på D2X och D7000 utan problem. Använde den äldre skjutzoomen på D2H och D200.
 
Naturligtvis funkar 80-200 på DX. Hur den beter sig på FM och F4 är inte så relevant då de inte har möjlighet till justering, och man ser knappast lite felfokus när man fotograferar med film.

Kents erfarenheter kring ett specifikt exemplar av objektivet säger inte så mycket om hur det fungerar generellt (och objektivet är som sagt kompatibelt med nästan alla Nikonkameror).
 
Naturligtvis funkar 80-200 på DX. Hur den beter sig på FM och F4 är inte så relevant då de inte har möjlighet till justering, och man ser knappast lite felfokus när man fotograferar med film.

Kents erfarenheter kring ett specifikt exemplar av objektivet säger inte så mycket om hur det fungerar generellt (och objektivet är som sagt kompatibelt med nästan alla Nikonkameror).

Både trist och bra om det är så..dvs fel på objektivet. 12.000:- 2005. Kan det löna sig att åtgärda
problemet hos Nikon? Hyfsad timpenning antar jag.
Kan man lita på fokuslampan i kameran om man använder sig av manuell fokus istället?
När jag kör autofokus tänker jag inte på den gröna lampan.
 
Senast ändrad:
Naturligtvis funkar 80-200 på DX. Hur den beter sig på FM och F4 är inte så relevant då de inte har möjlighet till justering, och man ser knappast lite felfokus när man fotograferar med film.

Kents erfarenheter kring ett specifikt exemplar av objektivet säger inte så mycket om hur det fungerar generellt (och objektivet är som sagt kompatibelt med nästan alla Nikonkameror).

Jag hade exakt samma problem med min D70 samt en bekants D60.
Det kanske talar för att gluggen är boven i dramat , men sylvass fokus med Nikon FM och F4.
 
Både trist och bra om det är så..dvs fel på objektivet. 12.000:- 2005. Kan det löna sig att åtgärda problemet hos Nikon? Hyfsad timpenning antar jag.

Det är nog tveksamt om det är värt det med tanke på vad sådana objektiv kostar att köpa begagnade idag.

Kan man lita på fokuslampan i kameran om man använder sig av manuell fokus istället?

Ja och nej :) Den är pålitlig, men inte så exakt, har för mig att dess mätnoggrannhet motsvarar att du fotograferar med typ f/4 ungefär, så kör du med f/2,8 kan det bli lite fel ibland.

När jag kör autofokus tänker jag inte på den gröna lampan.

Den är lite av en bekräftelse trots allt.

Allmänt: jag håller AFE om att det är svårt att jämföra fokusnoggrannhet med filmkameror där du som sagt har lägre praktisk upplösning vilket det systemet rätt "tolerant" för fokusfel. Det är ju så att med högre upplösning blir det lättare att se även små fokusfel.

Jag har som sagt kört flera olika 80-200-varianter på flera olika APS-C-kameror (D70s, D200, D2H, D300, D7000, D7100 och sannolikt några till) och inte sett några generella problem. Däremot blir det som sagt lättare att upptäcka små fokusfel med en D7100 (med sina 24 MP) än med t.ex. en D2H (med sina 4 MP).
 
Hur kan du se att det är "sylvass fokus" med FM och F4? Du får ju inte i närheten av samma upplösning i bilderna ...

Ok...jag skall förklara!
Problemet jag har med mina digitala kameror tillsamman med 80-200 är så
stort att bilderna blir helt oanvändbara , dvs motivet är så ur fokus så att man nästan inte ser vad det kan föreställa...lite överdrivet men...

Tar jag en liknande bild , fåglar tex , med mina analoga kameror så blir bilderna grymma vad det gäller skärpa och fokus. Bra bilder drar jag alltid upp i A3 vilket avslöjar skärpe/fokus-problem direkt.

Därav min skepsis att det skulle vara objektivet som spökar. Men...Nikons tekniker säger i kör att objektivet inte är kompatibelt med de digitala kameror jag har.

Jag är nu väldigt nyfiken på om 80-200 skulle fungera tillsammans med en FF ?
 
Detta handlar inte om kompatibilitet. Det är annat fel. Kan ha med fram/bakfokus att göra eller t ex kontrast.

I manualen till både D70 och D300 (och även D7100 och D750 kollade jag lite snabbt nu) står det såhär som kommentar till kompatibilitetstabellen:

"When focusing at minimum focus distance with AF 80–200mm f/2.8, AF 35–
70mm f/2.8, AF 28–85mm f/3.5–4.5 <New>, or AF 28–85mm f/3.5–4.5 lens at
maximum zoom, in-focus indicator may be displayed when image on matte
screen in viewfinder is not in focus. Adjust focus manually until image in
viewfinder is in focus."

Nikon skriver allstå, om än mellan raderna, att man inte kan lita på autofokusen med dessa objektiv, under dessa premisser, utan man rekommenderar att man fokuserar manuellt genom att kolla på mattskivan.

I praktiken har detta yttrat sig som bakfokus när man har zoomat in och ligger nära närgränsen.
Hur det är med andra/nyare modeller ska jag låta vara osagt, men det är/var ett faktiskt problem och Nikon rekommenderade inte att använda dessa objektiv på dessa/vissa kameror om man skulle använda objektiven inom det område som skulle kunna ge dessa problem.

Så, jo, det finns någon form av kompatibilitetsproblem.
 
I manualen till både D70 och D300 (och även D7100 och D750 kollade jag lite snabbt nu) står det såhär som kommentar till kompatibilitetstabellen:

"When focusing at minimum focus distance with AF 80–200mm f/2.8, AF 35–
70mm f/2.8, AF 28–85mm f/3.5–4.5 <New>, or AF 28–85mm f/3.5–4.5 lens at
maximum zoom, in-focus indicator may be displayed when image on matte
screen in viewfinder is not in focus. Adjust focus manually until image in
viewfinder is in focus."

Nikon skriver allstå, om än mellan raderna, att man inte kan lita på autofokusen med dessa objektiv, under dessa premisser, utan man rekommenderar att man fokuserar manuellt genom att kolla på mattskivan.

I praktiken har detta yttrat sig som bakfokus när man har zoomat in och ligger nära närgränsen.
Hur det är med andra/nyare modeller ska jag låta vara osagt, men det är/var ett faktiskt problem och Nikon rekommenderade inte att använda dessa objektiv på dessa/vissa kameror om man skulle använda objektiven inom det område som skulle kunna ge dessa problem.

Så, jo, det finns någon form av kompatibilitetsproblem.

Den här diskussionen om Helgessons objektiv har gått runt ganska många gånger i forumet vid det här laget. Ingen annan verkar ha haft samma problem. Även det här från manualen har varit uppe. Om vi nu tar och tittar på vad det faktiskt står så skiljer Nikon till och med på de två varianterna av 28-85 beroende på om det är varianten med gummiring eller hård fokusring. Båda varianterna räknas upp. 80-200:at räknas bara upp en gång och utan D. Alltså måste det vara den första skjutzoomen som avses. Med tanke på att Helgesson köpte objektivet 2005 för 12 papp kan det inte gärna vara den han har, utan rimligen tvåringaren.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.