Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 50/1,4 D vs 50/1,8D

Produkter
(logga in för att koppla)
Makten skrev:
Visst fungerar det, men det beror på vad för typ av porträtt du är ute efter. Ska du ta på barnen så kanske det blir en del inomhus, och inte bara ansikte/överkropp? I så fall är nog 50 alldeles utmärkt. Har du mer plats, eller vill ha mer närgångna porträtt så är nog en längre brännvidd lämpligare.

ok men hur låter detta då? ett 50mm för innomhus i dålig belysning. sen ett macro 85mm eller 105mm hade jag tänkt mig.. dom lär väl funka lika bra till närgångna porträtt som till macro-bilder eller är jag helt fel ute?

Czon skrev:
ok men hur låter detta då? ett 50mm för innomhus i dålig belysning. sen ett macro 85mm eller 105mm hade jag tänkt mig.. dom lär väl funka lika bra till närgångna porträtt som till macro-bilder eller är jag helt fel ute?

Det blir en bra lösning, makrot kan du med fördel använda till porträtt, Tamron 90'an är ett bra köp om du inte har råd med Nikons 105'a.

Såg att du hade kitzoomen, ställ den på 50mm så ser du ju hur ett 50mm blir på din kamera, du har säkert fotat porträtt med den också, eller ? Vad använde du då 70 eller omkring 50mm ?
Törs nog sätta en slant på att du zooma in max :)

Zoso skrev:
Törs nog sätta en slant på att du zooma in max :)

haha jo du har rätt ;) visst zooma jag in max. men behöver nått ljusstarkt som man kan fota familjen med för jag gillar inte att dra blix och förstöra stämningen på fotona. finns ju iofs ett ljusstakt 35mm som jag tittat lite på men det är ju rena djunglen att ta sig igenom för att hitta ett objektiv som passar. man vill ju inte köpa nått man inte precis behöver för det är mycket pengar det handlar om.

förresten känns som jag stulit tråden här nu. ber om ursäkt och hoppas ingen tar illa vid sig

Czon skrev:
haha jo du har rätt ;) visst zooma jag in max. men behöver nått ljusstarkt som man kan fota familjen med för jag gillar inte att dra blix och förstöra stämningen på fotona. finns ju iofs ett ljusstakt 35mm som jag tittat lite på men det är ju rena djunglen att ta sig igenom för att hitta ett objektiv som passar. man vill ju inte köpa nått man inte precis behöver för det är mycket pengar det handlar om.
Tjacka dig ett begagnat 50/1,8 och utvärdera vettja:) Det bör gå på typ 800:- eller nåt.
Personligen tycker jag inte att en kortare brännvidd är nåt för porträtt. Men däremot är det jäkla trevligt att kunna ta bilder inomhus där man får med rummet, och då är det ju nedåt 25mm som gäller till DSLR.

Prova att "låsa" din zoom på 50mm och fota bara med den brännvidden en dag. Då får du en uppfattning om vad man kan göra med ett sånt objektiv:)

Själv tycker jag 35mm passar bättre på en 1.5 crop kamera, det blir ungefär som en 50mm på en fullformatare. Perfekt för gatuliv också.

Testa på ditt 18-70, ställ in det på 35 och 50 så ser du skillnaden, ett snabbt 28mm är också ett alternativ.

Nikons 35/2.0 har väl fått rätt bra kritik om jag inte minns fel, det är ju inte lika snabbt som 50/f1.4 men det kan du kompensera med ett steg högre iso om det kniper.

Nu måste jag krypa till kojs, skall besiktiga bilen i morgon, håll tummarna :)

ok då får jag sova nu så man får nått gjort imorrn. men ska ut imorrn o testa det ni sa att ställa mitt 18-70 på 28, 35 och 50 så får vi se om jag kommer fram till något ;)

tackar för tipsen

Ett 50mm 1.4 eller 1.8 bör finnas i väskan i vilket fall ;-) Jag skulle köpa ett sånt, sedan ev köpa ett 85a om du tycker det behövs

Någon frågade:
" vad är ett 50mm lämpligt till då?"

-Häpp, man blir stumm av förvåning!
Det är det mest allsidiga objektiv, som finns, en av de skarpaste, mycket ljustarkt, mycket kompakt, billigt!
Om man har fullformat i kamerahuset, vill säga. Vid APS-C bildsensor ger 35 mm optiken samma bildutsnitt.
Jag använder till 90% normalen, vid all fotografering!
Alla har vi våra egna favoriter, bland objektiven, visst är det så.
Största bländare 1,4 eller 1,8?
Det är inte ens ett bländarsteg, som skiljer dem åt, så varför fundera på 1,4?
Det ljusstarkare har en extra lins, samt något större frontlins, vilket gör den tyngre, dessutom något längre, tre gånger så dyr!
Alla mycket ljusstarka objektiv, inte bara normaloptik, är softa på största bländare.
I tester lär normaloptiken Nikon 50/1,4, vara något skarpare, än Nikon 50/1,8.
Men, vem bryr sig?
I praktiken, verkligheten, lär det knappast vara någon skillnad!

Jag kör nästan bara med 50/1.8 på min D70 när jag fotar människor. Den funkar kanon! Grym skärpa från f2.8 och härligt mjuk på 1.8-2.0. För ansiktsporträtt brukar jag plocka fram 70-200/2.8.

Jag har en 85/1.8 som jag köpte först men den används inte så ofta på D70:n. Den funkar däremot väldigt bra på analoghuset, ungefär som 50mm på D70.

Mitt tips: köp en ny 50/1.8, den ger oslagbar prestanda för de pengarna!

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto