ANNONS
Annons

Nikon 18-135

Produkter
(logga in för att koppla)

amb01

Aktiv medlem
Jag har lite problem med oskarpa bilder när jag fotograferar med mitt Nikon 18-135 objektiv. Detta är vid handhållen fotografering, med stativ fungerar det bra. Så antagligen beror det på "skit bakom spakarna" d.v.s mig=)

Vet inte om jag håller kameran galet eller kör med felaktiga inställningar. Kruxet är att man ser inte så värst bra i kamerans skärm hur pass oskarpa bilderna kan bli. Först när man kommer hem och laddar in bilderna i datorn ser man oskärpan. Ska snart på semester utomlands och vill inte ta en massa oskarpa bilder.

Vad bör jag tänka på? Inställningar? Det är ju ingen inbyggd VR i detta objektiv men har hört att det är så skarpt ändå att det inte ska göra något?

Har kollat upp lite filinformation nu. På dessa bilder började det att bli lite skymning men samtidigt så hade min kompis med sig en ultrakompakt kamera som kördes i Auto-läge utan blixt där bilderna blev skarpa. Så man tycker ju att min D60 ska klara av det också.

Har får du några exempel på hur det såg ut. Jag fotade med bländarprioritet:

1/4s, F/9
1/8s, F/9
1/80s, F/5,6
1/60s, F/5,6

Har kollat upp lite filinformation nu. På dessa bilder började det att bli lite skymning men samtidigt så hade min kompis med sig en ultrakompakt kamera som kördes i Auto-läge utan blixt där bilderna blev skarpa. Så man tycker ju att min D60 ska klara av det också.

Har får du några exempel på hur det såg ut. Jag fotade med bländarprioritet:

1/4s, F/9
1/8s, F/9
1/80s, F/5,6
1/60s, F/5,6

De två sista tiderna bör du klara rätt lätt utan oskärpa, de två första tiderna kräver nog lite mer teknik för att kunna hålla.
Finns ju rätt många tips om andningsteknik och stöd mot kroppen för att komma till rätta med det här.
Sedan kan man ju alltid ändra lite på förutsättningarna med ISO-tal, bländare mm för att få mer hanterbara tider.

Slutartiden/Brännvidden funkar väl som riktmärke vid handhållet.
Så har du 1/80 i slutartid o fotar på 135mm brännvidd kan det ju bli kämpigt kanske att få skarpt?

Hmm, ser nu att alla bilder är tagna med ISO 100. Jag vet att jag var långt från maximal brännvidd när jag tog fotografierna. Mellan 30mm och 80mm ungefär.

På din kamera finns auto-iso som du kan använda om du vill också så behöver du inte tänka på att ställa in det. Går att ställa in så den inte går högre än ett visst värde också, t ex 800.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar