Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikkormat EL

Produkter
(logga in för att koppla)

rayko

Ny medlem
Hej,
Jag är ny i det här området.Jag har aldrig använt en Nikkormat eller Nikon.Jag vill veta allt om Nikkormat EL.Tycker ni att den är en bra kamera för en nybörjare?Passar all Nikon optik den?
MVH
Rayko

Hej, Grattis till din klassiker, EL kameran kom 1972 (EL står för elektronic och den var Nikons första elektroniska SLR) tillverkades fram till 1977, den är nog en av dom bättre Nikkormaterna.
Dock så har den elektronisk slutare så om den inte är fräsch o frisk så kan det bli lite problemdå den är batteriberoende "men du kan fota med en helmanuell tid 1/90 sek, genom att vrida självutlösarspaken åt Vänster."
Du kan använda den i halvautomatiskt läge(fast helmanuellt är nog att föredra) om du vrider slutartidsratten till läget med ett "A" så ändras slutartiden då du vrider bländarringen på objektivet.
Du kan nog utan svårighet använda i stort sett alla nikons objektiv förutom Nya G-Serien där dom idioterna plockat bort bländarringen(kallas tekniska framsteg :)
Om du vill lära dej ALLT om denna kamera så måste du nog leta utanför fotosidan också, Mycket info hittar du på:

http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikkormat/elseries/el/index.htm

Om det är en bra kamera för en nybörjare..Ja det tycker jag nog. Om du vill lära dej från grunden så är den nog lika bra som något annat, med förutsättning då att den är mekaniskt felfri.
Batteriet sitter bredvid spegeln "man kommer åt det genom att fälla upp spegeln" så det kan vara lite pilligt att byta, men brukar gå bra.
Lämpliga batterier är: Panasonic 4LR44, Duracell PX 28L, Ucar L544 eller Varta V28PXL

Lycka till o välkommen till Nikongänget
/Göran

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar