Annons

Nikkor AF-S 16-85 f3.5-5.6 VR (DX)??

Produkter
(logga in för att koppla)
Leo S skrev:
Ja, nu kan ju ni som inte premmar på FOTO tjuvläsa i butik, men FOTO rekommenderar gluggen och ger den väldigt gott betyg. Stämmer bra med mina erfarenheter.

Bra skärpa men det är ändå dyrt med tanke på ljusstyrkan.

Inom parantes är det intressant att D60 i kombination med 16-85-objektivet hade bäst upplösning i förhållande till två andra 10 MP-DSLR: Sony A200 och Canon 400D.

Jag har haft i tur och ordning Nikkor 18-135 och Nikkor 18-70. Den gluggen som var skarpast av de två var 18-70. Förra veckan sålde jag 18-70optiken och införkaffade mej den nya 16-85:an.
Mitt betyg är: Bättre byggkvalité än de båda andra, högre skärpa likaså och det gäller hela brännviddsområdet och samtliga bländare - även vid full öppning. VR.en har jag inte testat ännu. Hur som helst så ångrar jag absolut inte detta köp. Jag är helnöjd! Priset hade också sjunkit med 500:-

Är det någon av er som har 16-85an som kan svara på vid villken brännvidd den når f5,6?

Nej Gunne, den når f/5,6 betydligt tidigare än så. Någonstans har jag läst att det är redan vid 35-40mm men jag skall inte svära på det.

Emil-G skrev:
Nej Gunne, den når f/5,6 betydligt tidigare än så. Någonstans har jag läst att det är redan vid 35-40mm men jag skall inte svära på det.

Det är precis så jag menar. Är det någon som har objektivet som har lust att kolla vid villken kortaste brännvid den har f5,6 som största bländare?

från kenrockwell.com:

Zoom Setting Maximum Aperture
18mm f/3.8
24mm f/4
35mm f/4.5
50mm f/5
70mm f/5.6
85mm f/5.6

Siste skrev:
Det är precis så jag menar. Är det någon som har objektivet som har lust att kolla vid villken kortaste brännvid den har f5,6 som största bländare?

Redan vid 70mm är det ser jag nu.
Det stämmer - jag kollade med min optik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar