Annons

Nikkor 80-200/f2.8D ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Dajo skrev:
Nikkor 80-200 i kombination med D70 har däremot focusproblem. Jag vill minnas att den har en fårmåga att bakfocusera vid vissa brännvidder och det är ingenting som går att göra någonting åt.

Sök lite på www.d70sverige.net/forum så hittar du info om detta.

Ska du ha en Nikkor 80-200 så skulle jag bestämt vilja rekomendera AF-S modellen och då begagnad.
Mitt AF-S Nikkor 80-200/2.8 D (dvs tvårings- och med SilentWave-motor) är hundraprocentigt skarpt och utan tendenser till front- eller backfokus på D70 och D100.

Dessutom fokuserar kombinationen mycket snabbt, blir ofta förbluffad att den hinner med, även vid oförutsedda fotosituationer i dåligt ljus då man slänger upp kameran och hastigt tar en bild.

Köpt begagnad för drygt sjutusen plus moms hos YFO. Är supernöjd, har aldrig ägt ett bättre objektiv.
 
Dajo skrev:

Nikkor 80-200 i kombination med D70 har däremot focusproblem. Jag vill minnas att den har en fårmåga att bakfocusera vid vissa brännvidder och det är ingenting som går att göra någonting åt.

Sök lite på www.d70sverige.net/forum så hittar du info om detta.


Jag har ett 80-200/2.8 (tvåringsmodellen) med detta fokusproblem. Har varit i kontakt med Nikon Sverige som påstår att detta problem enkelt kan justeras hos dem. Kommer att skicka in min glugg i närtid för att få detta justerat. Hoppas att detta löser problemet trots att det är omnämnt i D70'ns manual.


// Johan Maxe
 
Jag har inga större krav på autofocus hastigheten då den inte är så viktig i mitt fotograferande.

Sen är jag allergisk mot pirat gluggar, speciellt Sigma efter att ha läst om alla problem som förekommer med dom här på forumet.

Så det får bli en ny AF-D variant för mig, då jag även tycker att garantin och priset är viktigt.

Gluggen skall användas med en D2x, och vad jag förstått så är det inga fokusproblem med det huset.
 
Zoso skrev:
Jag har inga större krav på autofocus hastigheten då den inte är så viktig i mitt fotograferande.

Sen är jag allergisk mot pirat gluggar, speciellt Sigma efter att ha läst om alla problem som förekommer med dom här på forumet.

Så det får bli en ny AF-D variant för mig, då jag även tycker att garantin och priset är viktigt.

Gluggen skall användas med en D2x, och vad jag förstått så är det inga fokusproblem med det huset.

Problemen är endast med D70 och enligt Nikon fanns det ingen lösning på problemet idag.
 
Går det att montera stativfäste på de äldre Nikon AF 80-200/f2.8 ED objektiven med skjutzoom (1993-1997) tro?

Hur skiljer sig den äldre modellen optiskt mot den nyare med vridzoom?
 
Största nackdelen med äldre 80-200 verkar vara seg AF och avsaknaden av stativfäste. Möjligt att bakfokuseringsproblemen med D70 finns där också?

Visst går det att få stativfäste, men det blir lite omständigt.

Nikon80-200mmB.jpg
 
Vilket är egentligen att föredra? skjutzoom eller vridZzoom?

Jag äger för närvarande endast en Vridzoom (Nikkor AF 28-105mm 1:3.5-4.5D) och har aldrig testat Skjutzoom.
 
Största nackdelen med skjutzoom är att den precis som en pump trycker in luft mot sensorn, dvs chansen att få smuts på sensorn är betydligt större med denna konstruktion. Även kanande av inställning kan vara irriterande hos vissa zoomar om objektivet sätts på stativ och är riktat neråt eller uppåt.
Optiskt spelar det ingen roll om det är det ena eller det andra. Jag föredrar därmed vridzoom.
Mikael
 
eon skrev:
Jag tycker att AFS70-200/2,8G VR är så mycket bättre att det är värt det.
Men om man inte vill betala så mycket och ändå söker ett nytt objektiv så tycker jag att ett Sigma EX 70-200/2,8 HSM är ett bättre val för 8000kr. Då får man bra autofokus.
/Erik

Är kraften värt det med allehanda afs och vr. Kameran bör ju sluka mängder av batterikraft. Ingenting är ju gratis. Hur funkar det i extrem kyla med vr och afs? Ett par tre veckor till fjälls utan laddare?
 
cowboy skrev:
Mitt AF-S Nikkor 80-200/2.8 D (dvs tvårings- och med SilentWave-motor) är hundraprocentigt skarpt och utan tendenser till front- eller backfokus på D70 och D100.

Dessutom fokuserar kombinationen mycket snabbt, blir ofta förbluffad att den hinner med, även vid oförutsedda fotosituationer i dåligt ljus då man slänger upp kameran och hastigt tar en bild.

Köpt begagnad för drygt sjutusen plus moms hos YFO. Är supernöjd, har aldrig ägt ett bättre objektiv.

Jag var och provade ett AF 80-200 (allså inte AF-S) igår på en D70 och jag måste säga att blev förvånad att det tog sån tid att fokusera. Så jag ska nog inrikta mig på AF-S, fast jag tänkte nog prova först. Någon som provat båda objektiven?
 
Jag har använt mig av båda objektiven och kan säga att AF-S är betydligt mycket snabbare i fokus. Nackdelen är att AF-S är större, tyngre och har ett gigantiskt motljusskydd.

Passa upp med AF-S och se till att stativfästet finns med om du ska köpa den modellen. Många brukar av någon konstig anledning ha slarvat bort stativfästet och ett nytt original kostar en bit över tusenlappen, tredjepart kostar ännu mer...

Edit: 1195 kr kostar stativfästet på Scandinavian Photo
 
Senast ändrad:
...en sak till som kan vara värt att lägga märke till på AFS-odellen är att frontlinsen sitter mycket långt fram och att det är lätt att den repas om filter inte har varit monterat. En vild gissning är att det inte är speciellt billigt att byta frontlins...
 
StefanA skrev:
Är kraften värt det med allehanda afs och vr. Kameran bör ju sluka mängder av batterikraft. Ingenting är ju gratis. Hur funkar det i extrem kyla med vr och afs? Ett par tre veckor till fjälls utan laddare?

Under speciella situationer som då man inte kan ladda batterierna fritt, så skulle jag koppla av både VR och autofokus. Visst drar det rejält med ström.
Och under en fjällvandring kanske man vill ha något lättare än en 70-200/2,8...
/Erik
 
eon skrev:
Under speciella situationer som då man inte kan ladda batterierna fritt, så skulle jag koppla av både VR och autofokus. Visst drar det rejält med ström.
Och under en fjällvandring kanske man vill ha något lättare än en 70-200/2,8...
/Erik
Ja då tar man fram sin OM1. Kanon vid lätta utflykter.. :)
 
schaki skrev:
Vilket är egentligen att föredra? skjutzoom eller vridZzoom?

Jag äger för närvarande endast en Vridzoom (Nikkor AF 28-105mm 1:3.5-4.5D) och har aldrig testat Skjutzoom.
Miikael har rätt i den största nackdelen om man är digital.

Hanteringen är nog mer en vanesak.

Annars sitter det en filt under själva skjutzoomsreglaget som styr moståndet. När filten slits så lättar motståndet. Om man då håller optiken upp och sedan vänder den ner så åker zoomen av sig självt. Det är inte så... praktiskt om man använder stativ.
Själv använder jag inte normalt stativ, framförallt inte med 80-200, det blir så otympligt.
Renovering av filten har jag för mig kostar ca 1000-1500 och då kommer det tillbaka rent och fint från verkstaden.

En klar fördel som jag direkt reagerade på mellan skjutzoomen och VR är VRs närgräns. Det är en stor skillnad. Vet inte hur det är med AFS vs AFS-VR på den punkten men de bör i alla fall vara ungefär lika snabba i AF.

VR är väl ngt lättare också?

Nästa stora skillnad är de begagnade priserna men det vet du säkert sedan innan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.