ANNONS
Annons

Nikkor 50 1.8D och Bokeh

Produkter
(logga in för att koppla)

abel

Aktiv medlem
Jag har sedan ett par år använt en 50/1.8 till min F100. För priset får man väl säga att objektivet är ett kap men en sak stör mig, oskärpan/bokeh. Visst är objektivet skarpt, även vid stora bländaröppningar, men oskärpan blir väldigt orolig. Detta är speciellt störande för mig då jag gillar att leka med korta skärpedjup. Hur är 50/1.4:an i detta avseende? Jag jämför själv med ett 180/2.8 som har helt underbar bokeh. För mig känns det inte motiverat att köpa en 50/1.4:a bara för det extra bländarsteget. Däremot skulle jag kunna överväga det om oskärpan är snyggare.

Har du möjlighet så prova en 85/1.8. Den har iaf fler bländarblad och jag upplever denns oskärpa som rätt ok. Kostar inte så fasligt mycket.
Är det just 50 bränvidden du söker så har ju tex sigma ett macro på 50mm. Kolla det...

Kan bidra med ett exempel på bokehn på 85 1,8D som har riktigt fin bokeh.

Bilden är tagen med bländare 1,8.

Själv tycker jag att bokehn på 50 1,8 inte är så dum, men jag är ju inte direkt någon bokehexpert.:)

Bilagor

• dsc_0315.jpg
    dsc_0315.jpg
    34.4 KB · Visningar: 416
Visar vad jag tycker är mindre snyggt... är taget med Nikon 50 1.8D på "full glugg".

Hoppas ni ursäktar att jag klippt bort mig själv.

Bilagor

• bokeh.jpg
    bokeh.jpg
    48.3 KB · Visningar: 396
Senast ändrad:
Tack Kristoffer!
Detta är enligt mig ett utmärkt exempel på 50/1.8:ans röriga oskärpa. Någon som har ett 50/1.4 att jämföra med?

Martin, jag har faktiskt införskaffat en 85/1.8:a nyligen. Kan dock inte uttala mig om resultatet än men din bild ser ju väldigt bra ut! Jag funderar lite på skaffa en 35/2.0:a och lägga bort 50:an. Vad tror ni om den lösningen?

Mattias,

Jag vet för lite om 35 2,0 för att kunna säga varken bu eller bä om den. Jag skulle nog inte lägga bort 50:an, det är en riktigt fin glugg som alltid ger knivskarpa bilder och som dessutom måste vara den glugg i sortimentet som ger mest valuta för pengarna eftersom den inte kostar mycket.

Jag tror att du kommer att bli mycket nöjd med 85:an, det är en kanonglugg! Det är bara att ge dig ut och plåta så att du får känna på den lite...:)

Lycka till!

/Martin

Blev med en D70 idag och en 50mm 1.4 :)
Tyvärr är bokehn inte alltid så snygg.

Lite exempel.

Bilagor

• sudd02web.jpg
    sudd02web.jpg
    13.3 KB · Visningar: 202
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar