Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Nikkor 35/2 & 105/2,5 eller motsvarande E
- Trådstartare Rad
- Start datum
Beror väl lite på din stil, men för mig är inte 35 mm någon riktig vidvinkel. Det är inte mycket jag kan göra med den som jag inte kan göra med normalen. 28 skulle jag satsa på åtminstone om jag bara hade en vidvinkel.Rad skrev:
2. Är 35mm lagom brännvid eller ligger det för nära min 50mm?
m.bucht
Aktiv medlem
Tips.
Mitt tips till dig är att du kollar in denna länken: http://www.secondhandphoto.se/prislist.asp?Fabrikat=Nikon
Här kan du hitta billiga Nikon gluggar i olika brännvidder...
/m.bucht
Mitt tips till dig är att du kollar in denna länken: http://www.secondhandphoto.se/prislist.asp?Fabrikat=Nikon
Här kan du hitta billiga Nikon gluggar i olika brännvidder...
/m.bucht
Rad
Aktiv medlem
Jimh: Jo, jag är ju lite ny på det här så det är svårt att veta exakt vad man behöver. Det känns dock som om det skulle vara kul att få med lite "mer" än vad jag får med 50:an.
M.bucht: Tack, jag har koll på den. Tror jag har rätt bra pejl på utbudet...man surfar, springer o kollar priser, läser tester, prutar;-)
M.bucht: Tack, jag har koll på den. Tror jag har rätt bra pejl på utbudet...man surfar, springer o kollar priser, läser tester, prutar;-)
objernulf
Aktiv medlem
Mekaniskt är Nikon E något sämre än Nikkor. Nikon E 100/2.8 är mycket skarpt, i klass med 105/2.5, men saknar multicoating. Nikon E 35/2.5 är i klass med Nikkor 35/2 och 35/2.8. Nikon E 28/2.8 är nästan i klass med Nikkor 28/2.8 AIs men har något högre distortion. Terje använder Nikon E 28/2.8. En ofta förbisedd glugg är Nikkor 85/2. Oerhört skarp nedbländad och lagom mjuk för porträtt på full öppning. Ofta billig.
Har du 50mm bör du satsa på 28mm. 35-an ligger för nära. Alternativt slopa 50 och gå på 35 och 85/100/105.
Har du 50mm bör du satsa på 28mm. 35-an ligger för nära. Alternativt slopa 50 och gå på 35 och 85/100/105.