Annons

Nikkor 18-200 VR

Produkter
(logga in för att koppla)
Till Salu!!

Jag håller på att ta beslut huruvida att ha kvar objektivet eller sälja det vidare. Just nu kände jag att det var mycket pengar för mig, pengar som bör gå till annat. Men det här med foto är så jämrans kul. Tyvärr så blir det nog att jag säljer den. Så - bor du i Götborg och är villig att ge en extra slant för gluggen så finns den här. 8500:- och den är din. Om du är trött på att vänta så är ju det en idé som skulle löna sig för oss båda.

Tänkte jag sätter ut här innan jag sätter en "vanlig" annons. VX-gänget på tråden borde få första chans tycker jag.

Messa mig, så löser vi det. Dock orkar jag inte med något krångel med leveranser, frakt och bök. Vill bara få vidaresålt den så fort det går utan tjafs, "testa i tio timmar" osv. Vet du vad du vill ha och är inne på att kunna betala en slant extra, då funkar ju mitt erbjudande. Helt ny som sagt.

Hälsningar Fredrik
"Impulsköparen No1" ;)
 
Re: Till Salu!!

nifo skrev:
Jag håller på att ta beslut huruvida att ha kvar objektivet eller sälja det vidare. Just nu kände jag att det var mycket pengar för mig, pengar som bör gå till annat. Men det här med foto är så jämrans kul. Tyvärr så blir det nog att jag säljer den. Så - bor du i Götborg och är villig att ge en extra slant för gluggen så finns den här. 8500:- och den är din. Om du är trött på att vänta så är ju det en idé som skulle löna sig för oss båda.

Tänkte jag sätter ut här innan jag sätter en "vanlig" annons. VX-gänget på tråden borde få första chans tycker jag.

Messa mig, så löser vi det. Dock orkar jag inte med något krångel med leveranser, frakt och bök. Vill bara få vidaresålt den så fort det går utan tjafs, "testa i tio timmar" osv. Vet du vad du vill ha och är inne på att kunna betala en slant extra, då funkar ju mitt erbjudande. Helt ny som sagt.

Hälsningar Fredrik
"Impulsköparen No1" ;)

Hade du inte öppet köp?

Det verkar som om leveranserna kommit igång nu då jag vet flera som fått sina gluggar igår.
Dom beställde i våras...
Jag hörde från en av dom större i landet på foto att den kommer att vara lagervara senast till advent om det fortsätter i samma takt.

Ungefär som med D200 i maj alltså. Från totalbrist till hyllvärmare på 14 dagar.

Plockar du bort 2000kr på ditt pris så hittar du säkert en ny ägare till den men jag skulle nog försöka med öppet köp och lämna tillbaka den.
 
8500, nästan dubbla mot cyberphoto 5400, för jag antar att det är utan moms, (ville bara påpeka det ;) ), men det finns säkert de som har gott om pengar
 
Japp, har öppet köp. Är det inte så "hett" längre så får jag ju lämna tillbaka den. Ni kanske ska chansa att titta in i MediaMarkt någon dag framöver, när jag nu får tid att lämna den åter (har 30 dagar på mig visst). Tror jag lattjar vidare med mitt 18-70 tillsvidare + ev köper nåt 50mm 1.8 eller annat att leka med. Vi får se. Det kan ju hända att jag återkommer till VR-gänget någon gång framöver. Vet inte om jag är på tomtens lista längre, men men... Annars är den till salu *bums* för 8500 om det är någon som har bråttom, hehe =P

/Fredrik
 
idiom skrev:
8500, nästan dubbla mot cyberphoto 5400, för jag antar att det är utan moms, (ville bara påpeka det ;) ), men det finns säkert de som har gott om pengar

Utan moms? Tja..inte i mitt pris. Men det är ju ändå lite skillnad, ja. Kommer inte vara på så mkt framöver, men checkar mailen "just in case". Kan ju förresten droppa en line här om jag lämnat tillbaka den. :)

/Fredrik
 
nifo skrev:
Utan moms? Tja..inte i mitt pris. Men det är ju ändå lite skillnad, ja. Kommer inte vara på så mkt framöver, men checkar mailen "just in case". Kan ju förresten droppa en line här om jag lämnat tillbaka den. :)

/Fredrik

Har du ett företag som köpt gluggen?
I så fall kan du sälja med moms.

Som privatperson är det 8500kr utan möjlighet för köparen att lyfta momsen (dvs utan moms).
Ganska många har det kravet har jag märkt när jag haft mina gluggar ute på annons.
 
Mmmm...har hört detta och fått frågan med på andra ting. Men nej..säljer som privatperson (= här kommer jag igen, MediaMarkt) *skratt*

/Fredrik
 
Senast ändrad:
Min enäggstvilling? =P
Idag eller imorgon åker objektivet tillbaka till MediaMarkt här i Högsbo. Ni som vill ha det kan säkerligen pruta och visa upp priser från andra butiker. Antar att MM är måna om sina nya kunder. Dock var inte enbart priset som gör att jag lämnar tillbaks det. Lite för mycket impulsköp kände jag. HDD Video och bänkdiskmaskin behövs mer! =)

/Fredrik
 
jag måste iväg och testa det hos kameradoktorn tänkte jag för att se om det är nån större skillnad mot min 18-135. VR såklart, men annars... kanske ett onödigt köp (fast jag tror inte det)
 
Har någon fått leverans på sista tiden?

Vore fint om någon som nyligen fått leverans kan skriva någon rad om väntetid och när objektivet kom.

/Undrar Fredrik som står i kö hos tre butiker sedan mitten av september...
 
finns ju lite info i tråden
cyberfoto 7 mån
dustin 4 mån

men det är väl beroende av hur lång kön har blivit förstås
 
Ringde runt lite idag för att göra en större beställning av både det ena och det andra.
Gluggen är totalslut överallt och ingen kan svara på när den dyker upp :-(

Verkligen het just nu. :-/
 
Var det inte "någon" som sade att den började finnas lite överallt? Försvann den igen? Tja..ni har ju den på MediaMarkt om den inte är köpt i Göteborg. Dyr dock. Sen blev jag inte superimpad av den jag hade hemma.

/Fredrik
 
Hoppas jag inte bryter mot några forumregler när jag nämner det, men efter mycket funderande la jag nyss ut mitt exemplar på Tradera, där den intresserade får leta på det.

Anledningen till att jag säljer mitt efter att ha varit så nöjd med det är att jag allt oftare börjat välja mitt Tamron 28-75/2,8 i stället, eftersom ljusstyrkan faktiskt är viktigare för mig än VR; ofta är det ju motivet som rör sig mer än kameran.

Men visst är 18-200 ett utmärkt objektiv! Jag kommer nog att ångra mig....
 
Mmm..håller med om det där med ljusstyrkan framför VR. Så kände jag i alla fall. Lustigt nog var min 18-200 mindre duktig på att ta in ljus jämfört med min 18-70. Mer glas som bromsar?

/Fredrik
 
elgenper skrev:
Hoppas jag inte bryter mot några forumregler när jag nämner det, men efter mycket funderande la jag nyss ut mitt exemplar på Tradera, där den intresserade får leta på det.

Anledningen till att jag säljer mitt efter att ha varit så nöjd med det är att jag allt oftare börjat välja mitt Tamron 28-75/2,8 i stället, eftersom ljusstyrkan faktiskt är viktigare för mig än VR; ofta är det ju motivet som rör sig mer än kameran.

Men visst är 18-200 ett utmärkt objektiv! Jag kommer nog att ångra mig....

Du är nog inte ensam, det kommer att drälla av sådana opiker på tradera i framtiden. Ljusstyrkan kan man aldrig kompensera bort med elektronik. 18-200mm i en och samma optik är en enda stor kompromiss.
 
Visst, man kan inte äta kakan och ha den kvar och allt det där, men jag tänker mig 18-200 just som ett kompromissobjektiv för de situationer då jag inte kan/orkar bära med mig flera gluggar. Mitt vanligaste missnöje när jag fotar är att mitt 18-55 tar stopp alldeles för tidigt när jag zommar i teleänden. Och om då valet står mellan 18-135 eller 18-200 VR känns valet givet. Hade det funnits 18-135 VR hade nog det varit bäst.

Jag tänker mig alltså att använda mig av 18-200 i samma situationer som man använder en kompaktkamera med långzoom.

Så en tänkbar sammansättning för mig om något år eller så blir då:

18-200 VR
16-50 2,8 eller liknande
70-300 VR eller om jag hittar något ljusstarkt begagnat alternativ i samma härad.
Något makro runt 90-100mm

Och möjligen några fasta gluggar, bara för att det är kul och lite utmanande att ge sig ut och fotografera med ett eller två fasta objektiv.

35 och 85, kanske någon mer vidvinklig om jag hittar någon skarp runt 15-20mm...
 
Freddan S skrev:
...
Jag tänker mig alltså att använda mig av 18-200 i samma situationer som man använder en kompaktkamera med långzoom.
...

Jo, det har varit min association också: med 18-200 har man en "långzoomskompakt", men med stor sensor, blixtsnabb reaktion och fullgod sökare - och det är faktiskt en dj-a skillnad! Att man sen får både betala och bära för de skillnaderna, det ligger väl i sakens natur.

Don efter person, heter det ju. Själv upptäckte jag alltså så småningom att jag inte behövde en långzoomskompakt de gånger jag gör mej besvär att ta D200-grejorna (min andra diggis är en Leica Digilux 2, som jag med glädje tar när jag vill ha lättare grejor. Men den är ju ingen långzoomare heller).

Men jag kan ju tänka mej att det finns massor av folk som faktiskt gillar att ha mångsidigheten hos 18-200 till vardags. Och den väger faktiskt bara 50 g (!) mer än mitt Tamron och har nästan exakt samma yttermått, så man offrar egentligen inget annat än ljusstyrkan för att få VR och brännviddsomfånget i ett lika stort paket. Klart att det passar väldigt många!
 
Senast ändrad:
Det verkar som att många glömt bort Nikons 24-120VR.
Jag köpte en sådan för några månader sedan och skulle nästan kunna göra mig av med min 17-35 och 70-200VR, de kommer mer sällan till användning.

Men allt beror på hur man plåtar. Jag släpar med mig kameran på måfå för det mesta. När jag vet vad jag ska göra kommer de dyra gluggarna med, men "till vardags" får tjugofyran sitta på.

Den väger inte så mycket, och VR är suveränt -kompenserar till 90% för ljusstyrka. De tillfällen som jag totalt misslyckas med den skulle jag ändå inte ha klarat, rena slumptillfällen finns det inget perfekt objektiv för.

Visst, "there's always a bigger fish", det finns bättre objektiv i de flesta tekniska hänseenden. Men ett objektiv, en utrustning som man tar sina bästa bilder med har andra egenskaper också, egenskaper som inte kan uttryckas i mätvärden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.