Annons

Nikkor 18-200 VR

Produkter
(logga in för att koppla)
Rickard.v skrev:
Var in på scandinavian foto i stockholm igår fredag och där fanns det också 18-200vr hemma. I alla fall innanför glasmontern!
Scandinavian Photo i Stockholm har mer än 260 peroner i kö på 18-200, så det som låg i montern var säkerligen deras demoexemplar som de ska ha ett av.

Jag pratade med Kameradoktorn, de har inte fått några 18-200 på jättelänge och de är de som köper mest från Nikon i hela sverige och brukar därför få störst kvantitet (enligt dem själva).
De menade att de är runt nu som leveransen ska börja komma igång på riktigt, men ingen vet någonting, inte ens på Nikon Sverige. Så jag vågar inte hoppas på någonting.

Fotokungen fick hem 1st exemplar ifrån Nikon den 26/5, så där vart ju en person glad i alla fall.
 
Jag fick mitt i förra veckan, återigen från Björns Foto i Varberg. Total väntetid: 1 mån (han fixade min D200 på 14 dar innan jag beställde gluggen).

För alla som väntar: det är värt att vänta på! Det finns vassare optik att få, men kombinationen av zoomområde, stabilisering och hanterbarhet är nog unik.

Här är en bild på min fru, tagen för ett par timmar sen. ISO 200, brännvidd 200, full öppning, 1/15 sek, frihand. Inte en enstaka lyckträff heller, jag tog 29 bilder på olika personer i samma ljus och 18 av dem ligger på den här skärpenivån.

Jag har aldrig ägt en lika kapabel utrustning under hela mitt fotoliv, även om jag ägt optik som varit skarpare på stativ och andra "optimala situationer".
 

Bilagor

  • lena.jpg
    lena.jpg
    81.8 KB · Visningar: 1,301
Hej på er!

Tror ni 18-200 skulle kunna ersätta en 80-200/2,8? Jag har en 80-200 som är en helt fantastisk glugg fast det blir sällan jag bär med den när jag är ute...så det jag funderar på är ifall jag skulle försöka sälja 80-200 och införskaffa mig en 18-200.

Vad tror ni om det? Är det en dum idé?

MVH
Christer
 
nikkon100 skrev:
HTror ni 18-200 skulle kunna ersätta en 80-200/2,8? Jag har en 80-200 som är en helt fantastisk glugg fast det blir sällan jag bär med den när jag är ute...
Självklart ersätter den din 80-200 eftersom du troligtvis kommer att bära med dig optiken oftare.

Sedan är den nog inte optiskt lika fin. Men undviker du att bära med sig prylar bara för att de är för stora för ditt ändamål är de helt värdelösa, hur skarpt och fint det än må vara.
 
nikkon100 skrev:
Tror ni 18-200 skulle kunna ersätta en 80-200/2,8? Jag har en 80-200 som är en helt fantastisk glugg fast det blir sällan jag bär med den när jag är ute...så det jag funderar på är ifall jag skulle försöka sälja 80-200 och införskaffa mig en 18-200.
Jag har själv bestämt att köpa ett 18-200 VR istället för ett 70-200 eller 80-200.
18-200 VR väger endast 560g jämnfört med ditt 80-200 som väger 1580g, alltså 1kg mer!
I mina ögon är det den perfekta gluggen som alltid kan hänga med p.g.a. det stora zoomomfånget, VR och vikten.
Jag har bestämt mig för att acceptera alla kompromisser med 18-200 VR för att prioritera mångsidighet.

Tekniskt kan du jämnföra dem båda på PhotoZone:
Nikkor AF-S 18-200mm f/3.5-5.6 G IF-ED VR II DX
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/nikkor_18200_3556vr/index.htm
Nikkor AF 80-200mm f/2.8D ED
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/nikkor_80200_28/index.htm
 
Tack för svaren! La ut 80-200:an på annons. Får se ifall nån är intresserad. 18-200 känns helt klart som ett intressant objektiv!
 
Min köplats har gått från nr45 den 1 feb, 40 i slutet av feb, 36 den 13 april, 24 i mitten av maj och nu 20 juni köplats 16 hos Cyberphoto.

Som det nu verkar det bli i mitten augusti det blir leverans (efter semestern). Undrar om det bara är två personer (en i japan och en i tailand) som monterar i hop 18-200 objektiven.

Måste vara ett svårslaget rekord i långsamma leveranser. Nikon borde hunnit bygga upp ett par fabriker till under den här tiden.

Hoppas i allafall få den före jul!!!
 
Micke R skrev:
Min köplats har gått från nr45 den 1 feb, 40 i slutet av feb, 36 den 13 april, 24 i mitten av maj och nu 20 juni köplats 16 hos Cyberphoto.

Som det nu verkar det bli i mitten augusti det blir leverans (efter semestern). Undrar om det bara är två personer (en i japan och en i tailand) som monterar i hop 18-200 objektiven.

Måste vara ett svårslaget rekord i långsamma leveranser. Nikon borde hunnit bygga upp ett par fabriker till under den här tiden.

Hoppas i allafall få den före jul!!!

Amen.
 
Suck. Jag som hoppades att köerna gått ned. Jag stod i kö på en d200 och en 18-200 tidigare, men tröttnade och gav upp och köpte annat. Ett par veckor sen beställde jag en 18-200 igen till min D70, och hade väl hoppats få det innan man eventuellt skulle nånstans i slutet av sommaren...

... den förhoppningen försvann just.
 
Ja har en kontakt i Hong Kong. Hon säger att det är slut över allt där.
Så jag köpte ett begagnat (knappt använt) 7000 å värt varenda krona. så nu ska ja fimpa min kitglugg å min 70-300. Dom blir liksom överflödiga.Så nu får jag ner en macka till i fotoväskan:)

Håkan
 
Jag har köplats 35 på Cyberfoto nu... Hur lång tid tar det då innan jag får gluggen? Innan Jul hoppas jag... Jag har en D200 som väntar hos dom för leverans med gluggen, fast jag får nog köpa en annan glugg till den för att använda kameran innan... Några tips om vilken glugg som är bra komplement till en 18-200 VR glugg för en D200?
 
Jag vill komplettera min 18-200 med ett nikon micro 60mm2.8 som kan användas til macro och att ta vanliga bilder med,
skulle istället vilja ha 105mm2.8 VR med det kostar skjortan och ett 105mm är ju inte så allround.

Sen vill jag oxå ha en 12-24/f4, antingen nikkor eller tokina där den sistnämnda kostar halva av nikkor.

Och en konverter TC17E.

Ja har D70 men de e ju de samma.
 
Jag kommer nog främst använda 18-200, men även mitt Sigma 10-20mm. Har ett Nikon 50/1.8 också, men det använder jag sällan. 18-70 kommer jag förmodligen att sälja till någon behövande.
 
Äntligen!

Fick ett paketavi från DustinHome idag,
kunde det vara 18-200 VR objektivet
som jag beställde den 14:e november, förra året!
Drömmer jag, eller har jag fått solsting.
Tog bilen snabbt ut till min livsmedelsbutik
som har paketutlämning.
Det var inte solsting, utan där låg det och
väntade på mig.
Har varit en lång, lång, lång väntan.
 
AAArrgg... Så jag får vänta tills Jul då...... Inte roligt!!! Funderar på en 50/1.8 under tiden, och en Tokina 12-24mm, kan nog ha ganska kul med dom på D200:an tills den andra kommer..... Vad tror folket?
 
isakss0n skrev:
AAArrgg... Så jag får vänta tills Jul då...... Inte roligt!!! Funderar på en 50/1.8 under tiden, och en Tokina 12-24mm, kan nog ha ganska kul med dom på D200:an tills den andra kommer..... Vad tror folket?

Jag valde sigmas 10-20 istället, främst för att jag ville ha så mycket vidvinkel som möjligt på D70:in.

10 mm är rätt skoj faktiskt :)

http://www.garaget.org/events/?e=60&c=1 där har jag tagit det mesta med Sigma EX 10-20
 
Någon glugg är inte levererad ännu, men till min stora förvåning låg en jacka (i två storlekar för stor) i min brevlåda idag...
Beställde den i Februari så det dröjer väl minst 3 månader till innan leverans! :(
Testade en 70-200 VR i helgen och nu är man väldigt nära att beställa en sådan från USA istället.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.