Annons

Nikkon 50mm 1,8D eller 1,8G

Produkter
(logga in för att koppla)

erniiee

Medlem
Hej hej !
ska köpa ett objektiv till min nya kamera och har bestämt mig för ett fast 50mm. Nu undrar jag bara vad den egentligea skillnaden är mellan att köpa ett 50mm 1,8G och 1,8D ? Jag har försökt kolla på nätet om det, och läste något om bländarringen. 1,8D kostar dryga 1200 och 1,8G 1700. vad ska jag satsa på ? Kameran jag har nu är en Nikon D700. Vad tycker ni ? Jag blir tokig på alla bokstäver och begrepp ! detta är min första FX kamera dessutom, och till DX kamerorna var det inte lika besvärligt att välja ;)
 
Hej hej !
ska köpa ett objektiv till min nya kamera och har bestämt mig för ett fast 50mm. Nu undrar jag bara vad den egentligea skillnaden är mellan att köpa ett 50mm 1,8G och 1,8D ? Jag har försökt kolla på nätet om det, och läste något om bländarringen. 1,8D kostar dryga 1200 och 1,8G 1700. vad ska jag satsa på ? Kameran jag har nu är en Nikon D700. Vad tycker ni ? Jag blir tokig på alla bokstäver och begrepp ! detta är min första FX kamera dessutom, och till DX kamerorna var det inte lika besvärligt att välja ;)

Har du en D700 känns det ju löjligt att spara några hundralappar och välja det sämre alternativet :) G-versionen har vunnit alla jämförelser jag har sett, så jag skulle köra på den!
 
Bara att slippa den jagande fokusringen på AF-D kan vara värt att betala lite extra.
FX=småbild har funnits bra mycket längre än DX så det finns en uppsjö begagnade objektiv att testa.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.