jdandanell
Aktiv medlem
Men Martin, du måste väl hålla med Tore om att det finns en hel del situationer där det inte är så värst lönt att uppgradera till FX från DX? Om man exempelvis bara plåtar hockey (ja, det finns sådana fotografer) och idag sitter på en D300 och ett fast 300/2.8 så hävdar jag (och Tore) att det inte är lönt (utifrån bildkvaliteten) om man först uppgraderar till FX men sedan behöver hänga på en telekonverter (och därmed tappa bländarsteg) för att erhålla liknande brännvidd som när man körde DX?
Ekvivalens eller skit samma, kalla det vad ni vill. 300mm på en FX-kamera är för kort på fotbollsplanen och i hockeyarenan och måste man även byta upp sig till ett 400mm så är de hiskeliga uppgraderingskostnader.
Jag sitter med egna bildbevis på just detta och ser i stort sett ingen skillnad på bilderna med D700 + 300 + TC1.4 jämfört med D300 + 300?
Som tur är så plåtar jag även annat än hockey och fotboll, annars hade jag nog haft svårt att räkna hem investeringen
Ekvivalens eller skit samma, kalla det vad ni vill. 300mm på en FX-kamera är för kort på fotbollsplanen och i hockeyarenan och måste man även byta upp sig till ett 400mm så är de hiskeliga uppgraderingskostnader.
Jag sitter med egna bildbevis på just detta och ser i stort sett ingen skillnad på bilderna med D700 + 300 + TC1.4 jämfört med D300 + 300?
Som tur är så plåtar jag även annat än hockey och fotboll, annars hade jag nog haft svårt att räkna hem investeringen