ANNONS
Annons

Ni som kan datorer, vad tror ni om denna?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vi har alla olika preferenser på vad som är ok, när det gäller snabbhet osv.
Själv dumpade jag mina WD Green som arbetsdiskar ganska snabbt och kör nu med en SSD till OS och en som arbetsdisk. Greendiskarna har förpassats till ren lagring, vilket de är gjorda för.

Ren lagring är WD Red. Gjorda för NAS etc.

/Karl

Den har inget med RAID (även om reklamen säger så) att göra, det är 24/7 vilket är bra för dig som inte vill stänga ner dom.
I mitt NAS kör jag 4st Green i RAID.

/Karl

Den har i allra högsta grad med RAID att göra. Lågenergidiskar har inte vissa funktioner som hårddiskar som är gjorda för att köra i RAID har. Därmed håller de inte lika länge eller anses av mjukvaran att vara förbrukade i förtid.

http://teknikhemmet.se/blog.php/2010/funkar-wd-green-power-i-raid/

http://www.pcguide.com/vb/showthread.php?t=82366

Den har i allra högsta grad med RAID att göra. Lågenergidiskar har inte vissa funktioner som hårddiskar som är gjorda för att köra i RAID har. Därmed håller de inte lika länge eller anses av mjukvaran att vara förbrukade i förtid.

http://teknikhemmet.se/blog.php/2010/funkar-wd-green-power-i-raid/

http://www.pcguide.com/vb/showthread.php?t=82366

Har aldrig haft några sådanna problem på dom 5 åren jag haft dom i mitt NAS.

Nu har vi dock kommit ganska långt ifrån ursprungsfrågeställningen.

/Karl

Jag tycker Melmis har knåpat ihop en bra maskin. Att det skulle vara "lyxigt med 400W" är bara snack snarare tvärtom, det är alldeles lagom.

Green diskarna från WD funkar utmärkt som lagringsdiskar. Kör precis som Falumas med 2 st WD green som lagringsdiskar. Det finns inget som säger att man måste köra WD Red i Raid. Dom är gjorda för 24/7 drift och lite snabbare än green diskarna. Nu skiljer det bara ett par hundralappar när det gäller 2 TB-diskarna.

Att Intels HD 4000 skulle vara bättre än budgetkorten stämmer inte, tvärtom det är det sämsta alternativet när det gäller grafikprestanda om man jämför mot AMDs processorer med integrerade grafikkretsar och budgetkort som Radeon 6570 och Geforce GT 430. Det duger däremot alldeles utmärkt för bildbehandling.

Intel i5 har bara stöd för dual channel.
Du ska ha en i7 med stöd för 4 kanaler.

Vilket blir mycket dyrare både va det gäller moderkort och processor speciellt kontra den prestandaökning man vinner. Så det resonemanget är är bara tramsigt.

Ssd

En 120 GB SSD kan kännas lagom i början, men den krymper med ganska snart (även om det inte märks som på en snurrdisk, mer en mental känsla hur den äts upp:)
Personligen skulle jag valt en större, om jag haft möjligheten att köpa nytt idag.
Effektökningen är dramatisk tillsammans med mycket minne.

Har funderat ett tag på att skaffa en snabbare dator. Har idag en gammal hp pavilion som går så långsamt vid bilredigering att ni troligtvis skulle få ett nervöst sammanbrott bara av att öppna en bild.

Jag har tyvärr väldigt dålig koll på prisbild och vilken prestanda som krävs för bilbehandling. Så jag frågar er.

Jag hittade det här paketet på blocket
Är det något att ha? Det finns bara ett par mil från där jag bor så jag åker i så fall och gör upp affären på plats.

Chassi:
CM Storm Trooper Gaming Big Tower
Fläktar: 2x 120mm Front, 1x 200mm Topp, 1x 140mm B

Nätaggregat:
Silver Power SP-S650M 650W PSU
ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Modular, 4x 6+2pin P

Moderkort:
ASUS P8Z77-V LX, Socket-1155
ATX, Z77, DDR3, 1xG3+1xG2-PCIe-x16, CFX, VGA, DVI

Processor:
Intel® Core i7-3770 Processor
Socket-LGA1155, Quad Core, 3.4Ghz, 8MB, Boxed w/fan

RAM-Minne:
Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB
Kit w/4X HyperX 4GB DDR3, CL9-9-9-27, 240pin

Hårddisk #1:
Samsung SSD 830 Series 128GB 2.5" OEM
SATA 6Gb/s (SATA3.0) 520MB/320MB/s read/write, Bas

Hårddisk#2:
Western Digital Caviar® Blue 500GB
SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 16MB, 7200RPM, 3.5"

Läsare:
Sony Optiarc DVD±RW Writer, AD-5280S
SATA, DVD±R: 24x, DVD+RW: 8x, DVD-RW: 6x, Bulk

Operativsystem (Original):
Microsoft Windows 7 Home Premium SE
OEM, 64bit, SP1

Grafikkort:
Gainward GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA
PCI-Express 3.0, GDDR5, DVI-D+DVI-I, native-HDMI Phantom Edition

En Razer Naga mus med 18 knappar följer med, perfekt för mmo-spel eller strategispel.

Ett mekaniskt Steelseries 6GV2 tangentbord följer också med, samt en stor musmatta från Qpad.

Alla skivor med drivrutiner samt Windows 7 skivan följer med!

Ring för mer info.
Inköpt 2012-07 Kvitto finns!

Man begär 10 000 kr för paketet.
Är det prisvärt?
Fungerar det bra för bilbehandling?
Finns det billigare/bättre alternativ?

Micke.

Har funderat ett tag på att skaffa en snabbare dator. Har idag en gammal hp pavilion som går så långsamt vid bilredigering att ni troligtvis skulle få ett nervöst sammanbrott bara av att öppna en bild.

Jag har tyvärr väldigt dålig koll på prisbild och vilken prestanda som krävs för bilbehandling. Så jag frågar er.

Jag hittade det här paketet på blocket
Är det något att ha? Det finns bara ett par mil från där jag bor så jag åker i så fall och gör upp affären på plats.

Chassi:
CM Storm Trooper Gaming Big Tower
Fläktar: 2x 120mm Front, 1x 200mm Topp, 1x 140mm B

Nätaggregat:
Silver Power SP-S650M 650W PSU
ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Modular, 4x 6+2pin P

Moderkort:
ASUS P8Z77-V LX, Socket-1155
ATX, Z77, DDR3, 1xG3+1xG2-PCIe-x16, CFX, VGA, DVI

Processor:
Intel® Core i7-3770 Processor
Socket-LGA1155, Quad Core, 3.4Ghz, 8MB, Boxed w/fan

RAM-Minne:
Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB
Kit w/4X HyperX 4GB DDR3, CL9-9-9-27, 240pin

Hårddisk #1:
Samsung SSD 830 Series 128GB 2.5" OEM
SATA 6Gb/s (SATA3.0) 520MB/320MB/s read/write, Bas

Hårddisk#2:
Western Digital Caviar® Blue 500GB
SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 16MB, 7200RPM, 3.5"

Läsare:
Sony Optiarc DVD±RW Writer, AD-5280S
SATA, DVD±R: 24x, DVD+RW: 8x, DVD-RW: 6x, Bulk

Operativsystem (Original):
Microsoft Windows 7 Home Premium SE
OEM, 64bit, SP1

Grafikkort:
Gainward GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA
PCI-Express 3.0, GDDR5, DVI-D+DVI-I, native-HDMI Phantom Edition

En Razer Naga mus med 18 knappar följer med, perfekt för mmo-spel eller strategispel.

Ett mekaniskt Steelseries 6GV2 tangentbord följer också med, samt en stor musmatta från Qpad.

Alla skivor med drivrutiner samt Windows 7 skivan följer med!

Ring för mer info.
Inköpt 2012-07 Kvitto finns!

Man begär 10 000 kr för paketet.
Är det prisvärt?
Fungerar det bra för bilbehandling?
Finns det billigare/bättre alternativ?

Micke.

Som bildredigeringsdator är grafikkortet väldigt overkill. Sen är priset lite väl högt med tanke på att cdon säljer denna: http://cdon.se/hemelektronik/thor_m..._-_2tb_-_geforce_gtx_670_-_windows_8-21605254
CDON-datorn har även Windows 8, dock lite sämre nätagg och ssd.

Nackdelen med Blocket-paketet är att du inte har nån reklamationsrätt. Spelar ingen roll om du får med kvittot.
Köp cdon-datorn, sälj grafikkortet för 2500 och köp ett passivt för 5-600 = Snabb, ny dator med garanti/reklamationsrätt/support.

Som bildredigeringsdator är grafikkortet väldigt overkill. Sen är priset lite väl högt med tanke på att cdon säljer denna: http://cdon.se/hemelektronik/thor_m..._-_2tb_-_geforce_gtx_670_-_windows_8-21605254

Nackdelen med Blocket-paketet är att du inte har nån reklamationsrätt. Spelar ingen roll om du får med kvittot.
Köp cdon-datorn, sälj grafikkortet för 2500 och köp ett passivt för 5-600 = Snabb, ny dator med garanti/reklamationsrätt/support.

Beroende på hur man ser det så kan Windows 8 vara ett minus... Oavsett vilket så går det initialt att uppgradera för 279:- om man gör det över nätet.

Tack för hjälpen, låter som ett bra alternativ.

Micke.

Hur menar du att Windows 8 är ett minus? Nytt oprövat?

Micke.

Det stora kruxet är gränssnittet, även om man kan installera program som försöker få det att bli (mer) "som förr". Microsoft har i sin oändliga visdom bestämt sig för att tvinga på användarna ett gränssnitt som egentligen är gjort för plattor, telefoner och pekskärmar.

Det stora kruxet är gränssnittet, även om man kan installera program som försöker få det att bli (mer) "som förr". Microsoft har i sin oändliga visdom bestämt sig för att tvinga på användarna ett gränssnitt som egentligen är gjort för plattor, telefoner och pekskärmar.

Ok! Tack för hjälpen..

Micke.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar