ANNONS
Annons

Ni som kan datorer & innehåll, jag behöver hjälp!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Gigabyte GeForce GTX 550Ti 1024MB
Optiarc AD-7280S SATA, OEM Svart
MSI H67MA-E45 REV B3
Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART
Antec TruePower New Series 550W
1TB Western Digital Caviar Black
OCZ SSD Agility 3 60GB
Fractal Design Define Mini Svart
Intel Core i7 2600K 3,4GHz
Fractal Design 120mm Silent Serie
Noctua NH-U9B SE2

Eizo 23" LCD Foris FS2331-BK
1920x1080, 5 års garanti, VA-panel, 10000:1, VGA/DVI/HDMI

Grafikkortet kommer du inte ha någon nytta av, däremot måste/borde du ta moderkort med z68 för att då kunna använda det intregerade på cpu;n.

Skärm hade jag gått på upplösning 1900x1200 då jag tycker att 1080 är ganska nära groteskt för PC-användande, om man då bortser från film, men nu gällde det ju bild (o:

Jag hade även tagit större SSD, och caviar black kommer låta en del.

Jag sitter själv med en Noctua U12 och skulle jag köpt idag hade jag tagit en med 140mm fläkt istället, fast den passar kanske inte i ovan nämnda chassi.

Generellt, hur säkerställer du stabiliteten när du överklockat en processor, dvs över specen?
prime95 är ett inom området välanvänt program för att stresstesta minnen och processor. fixar datorn ett eller två dygn av beräkningar under full load utan ett enda checksum-fel eller omstart/krasch får man nog anta att den är stabil. det brukar bli galet rätt fort om det inte är stabilt.

spontana tankar:
för det första så finns det ingen i7 2500, vare sig med eller utan K. Så jag antar att du tänker på i5 2500.

och för det andra, vore det en speldator som skulle byggas hade man kunnat tänka sig en i5:a, då man extremt sällan tjänar på att välja en i7 till det ändamålet jämfört med en i5. men till just bild- och videoredigering är en i7 med hyper-threading det bättre valet, så en i7 2600k sitter som en smäck!

Ooops my bad, i5 2500(K) skall det naturligtvis vara!

Sedan är jag lite försiktigare med att motivera att lägga en tusenlapp mer för en i7. Hyperthreading är bra för vissa processer, mindre bra i andra, och beroende på vilken årsmodell man har på mjukvaran. Har ingen aning om vad budgeten är men för samma slant skulle jag lägga pengarna på en större SSD och en i5:a.

Ooops my bad, i5 2500(K) skall det naturligtvis vara!

Sedan är jag lite försiktigare med att motivera att lägga en tusenlapp mer för en i7. Hyperthreading är bra för vissa processer, mindre bra i andra, och beroende på vilken årsmodell man har på mjukvaran. Har ingen aning om vad budgeten är men för samma slant skulle jag lägga pengarna på en större SSD och en i5:a.
Men det är ju för just den sortens applikationer som TS tänkt använda datorn som hyper threading är särskilt bra...

Mer diskutrymme kan man alltid köpa till i efterhand, och det är dessutom 800kr skillnad mellan 2500k och 2600k, inte tusen.

Men det är ju för just den sortens applikationer som TS tänkt använda datorn som hyper threading är särskilt bra...

"Jag kan inget om innehåll i datorer utan jag vill ha en dator som täcker mina behov när det gäller foto- & filmredigering....." Du kanske har mer info än så men baserat på det kan åtminstone inte jag säga att hyper threading skulle vara motiverat, beror på vilken mjukvara och version.

Mer diskutrymme kan man alltid köpa till i efterhand, och det är dessutom 800kr skillnad mellan 2500k och 2600k, inte tusen.

Ahh, 800 kronor, inte 1000 fel av mig :) Tur att prisskillnaden mellan en Agility 3 på 60Gb och 120Gb är än mindre. Ladda på OS, ett par program och sedan lite framtida uppdateringar och service packs så är 60Gb om än inte fullt så bra nära i a f. 120Gb är enl mig ett bättre alternativ. Lagringsdiskar kan man däremot köpa löpande.

"Jag kan inget om innehåll i datorer utan jag vill ha en dator som täcker mina behov när det gäller foto- & filmredigering....." Du kanske har mer info än så men baserat på det kan åtminstone inte jag säga att hyper threading skulle vara motiverat, beror på vilken mjukvara och version.
Adobes programvaror har dragit nytta av hyperthreading ända sen Pentium 4.

En sak som jag tänkte på är ifall caviar black har mer ljud än blue eller green? Black har väl bättre prestanda och skiljer sig väl inte så mycket i pris men med en SSD för systemet så spelar väl den snabbheten inte så stor roll ifall ljudet blir högre.
i trådskaparens fall skulle skillnaden i ljudnivå mellan en green och en black dränkas i fläktbruset i alla fall.

Adobes programvaror har dragit nytta av hyperthreading ända sen Pentium 4.

Visst...i vissa fall:

Chis Cox (Adobe) om PS CS5: "Yes, Photoshop uses hyperthreading when it would be faster. But in many cases we can only use physical cores and not logical (hyperthreaded) cores because hyperthreading would make the process slower. And we've been doing that since HyperThreading appeared in the Pentium 4."

Tom's Hardware om After Effects CS4: "The data is clear: After Effects CS4 performs much better with Hyper-Threading disabled, sometimes by a factor of 2-to-1. In everyday usage, it would be silly not to run the app with HT off and multiprocessing enabled provided you weren’t multitasking."

osv.

Men visst, senare versioner, och då kanske mest Premiere (Pro), gillar hyper threading, vi får hoppas att det är det Emma sitter med :)

Digital Caviar Black är väl oki, men för fotolagring (med snabb indexering och åtkomst) så kör jag med två WD5003ABYX (WD 3,5" RE4 500 Gb diskar) i RAID0 - går ruggigt fort till att läsa lite större filer vilket RAW filer är och som systemdisk kör jag en Intel 320 disk som är 160Gb - den kan vara mindre för ändamålet, och med lite vilja så klarar man sig med sys och applikationer på en 80 eller 120 Gb också. Som "backup" för raidsetet har jag en 2 Tb greendisk som sitter i burken där jag regelbundet lägger över system image och speglar bilderna (och annat applikationsdata) som ligger på raiden. Då och då säkerhetskopierar jag innehållet till två externa USB3 diskar varav jag givetvis förvarar den ena på annan plats än hemma. Inte 100% säkert kanske, men god säkerhet, rejält bra prestanda, pålitligt och skapligt prisvärt.

När det gäller chipset så kan jag bara hålla med - jag kör iofs P67 och har en i7-2600k på kortet, men hade jag byggt system idag så hade jag givetvis valt Z68, men att använda integrerad grafik på en Sandy bridge propp är ju ändå hål i skallen - det finns för många konstigheter och problem om man kör video med inbygda grafiken så att det är inte vettigt att utelämna grafikkort ur BOMen. För att slippa en del irriterande egenheter med Z68 och AMD/ATI-kort så hade jag alla dagar valt ett Nvidia-kort, men det går givetvis att få det att fungera även med andra kort. Att jag kör med 460-kort i SLI beror på att jag spelar ibland också och är verkligen inte meningsfullt för bildbehandling - inte ens om man håller på med 3D-rendrering så är det nödvändigt, men ett 550 Ti eller något ditåt skadar inte om man ändå skall ha en mediadator som även skall köra lite 3D och video på högupplösta skärmar.

... - det finns för många konstigheter och problem om man kör video med inbygda grafiken så att det är inte vettigt att utelämna grafikkort ur BOMen. För att slippa en del irriterande egenheter med Z68 och AMD/ATI-kort så hade jag alla dagar valt ett Nvidia-kort, men det går givetvis att få det att fungera även med andra kort. ...

Om man nu vill ha Z68 och ATI...inte en helt ovanlig kombination...vad är det för problem som uppstår?

Du får knappt någon acceleration i Photoshop oavsett grafikkort.

Adobe Premiere stöder förvisso GPU-acceleration, men inte med det där kortet. (Ja, man kan fulhacka Premiere för att få acceleration med det kortet, men officiellt går det inte).

Så, rent krasst kan du lika gärna hoppa över grafikkortet och köra på det interna.

Gör stor skillnad i premiere med fullhacket som är att lägga till sitt grafikkort i en textfil.

Om man nu vill ha Z68 och ATI...inte en helt ovanlig kombination...vad är det för problem som uppstår?

Inget enormt allvarligt, men just Universal Switchable Graphics funktionalliteten har inte varit direkt stabil med AMD kort - det kanske är löst idag. Jag löste problemet på det aktuella systemet genom att sätta dit ett Nvidia kort istället och sätta AMD kortet på ett P68 system så var alla nöjda.

Ny drivrutiner och eller BIOS har förhoppningsvis löst problemen i de flesta fall.

Inget enormt allvarligt, men just Universal Switchable Graphics funktionalliteten har inte varit direkt stabil med AMD kort - det kanske är löst idag. Jag löste problemet på det aktuella systemet genom att sätta dit ett Nvidia kort istället och sätta AMD kortet på ett P68 system så var alla nöjda.
Att undvika ett problem är inte att lösa det, just sayin' ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar