När nexsystemet först kom tyckte jag det verkade vara kalasbra.
Dessutom var/är fattningen så stor att en FF-sensor syntes få plats. Man fick intrycket att sony tänkt till.
Jag rekommenderade Nex till några vänner som ville byta upp sig från sina kompaktkameror utan att ha sett kameran i verkligheten. Och min status som fotonörd i bekantskapskretsen gjorde att de lyssnade på mitt råd och köpte en Nex 3 eller 5 eller vad det var.
Ja, sen när jag fick tillfälle att fippla med den så var det bara att hålla god min utåt och låtsas att den var bra.
Men fy fan vilken skit det var!! Kameran var i princip helt oanvändbar för den som vet hur en kamera funkar: Bara massa meningslösa scenemodes och låtsasfunktioner överallt. Har aldrig sett maken till mer frustrerande upplevelse.
Och objektiven sen; långsamma och stora kitobjektiv som förstör hela konceptet.
Nex har inte blivit utvecklat av fotografer för fotografer. Nej, det är sonys konsumentelektronikavdelning som utvecklat en kamera för folk som inte orkar/kan/vill lära sig hur en kamera funkar.
Nu verkar det som sony skärpt till sig och Nex 7 skall ryktesvis vara mindre oanvändbar än sina frustrerande föregångare och dessutom börjar det sippra ut en del objektiv som inte är långasamma kitzoomar.
Sony kan kanske få ordning på sitt system trots allt...................
.
Jag håller med i det mesta. Jag avstod själv att köpa en NEX 5 då jag inte tycker den passade mig alls. Men NEX 7 är en helt annan sak. NEX 7 är generation två. Den är helt byggd kring Tri Navi-systemet. Det är byggt med en "toggle-knapp" som du kan stega dig igenom din konfiguration av funktioner du lagt på de två rattar som är systemets andra ingående reglage. I menyerna kan du konfigurera dessa med nästan alla funktioner och delsystem av vikt. Man kan välja att lägga funtionerna antingen där eller under centrumknappen mitt i navigationsratten. Där kan upp till fem olika delsystem styras.
På Tri Navi är grundläget alltid Tid/bländare på första ratten, exponeringskompensation på den andra och ISO på navigartionsratten (vrides för ISO), dessutom nås blixtkompensation via detta. I övrigt ligger Dynamic Range Optimisern och HDR, Stilmallar och inställning av dess, Bildlagringskvalitet (RAW/JPG, JPG eller RAW) på dessa knappar.
Via centrumknappen nås egendefinierade funktioner såsom ISO, Metering mode, Focusing mode, Vitbalans och Fash mode.
Andra kanske skulle valt att ha shoot mode på själva centrumknappen men jag har valt att lämna det i menyerna då jag via programshift på A-mode kan välja vilken kombination som helst av tid/bländare.
Med denna stora flexibilitet i konfigurationen av gränssnittet så behöver jag aldrig gå in i menyerna längre. Den enda gången jag gör det rutinmässigt är när jag formaterar mina minneskort. Detta gör kameran mycket snabbmanövrerad och med lite vana och tack vare att sökaren sitter i vänstra övre hörnet så kan man hantera allt detta transparent utan att ta ögat från sökaren. Ingen av mina DSLR-kameror har varit i närheten av denna effektivitet och smidighet.
Jag har testat min konfiguration under en veckas safari i vintras och hittills tycker jag detta sätt att styra en systemkamera passat mig bättre än något annat jag haft tidigare och då jämför jag med den mest "analoga" DSLR-kamera som hittills gjorts (Konica Minolta D7D) som hade spakar och kranar för det mesta på utsidan och i jämförelse sla jag bara säga att den lösningen kunde vara verkligt förvirrande. Det gick nämligen att komma i osynk mellan hur de manuella reglagen stod och hur kameran verkligen var inställd efter exv. kameran ställts i autoläge. Så det finns inga fasta lägen på samma sätt som i den gamla kameran utan allt är relativt "by wire" där man alltid hamnar i det senast inställda läget för vald funktion oavsett vilken.
Ett huvudskäl för mig att välja en NEX 7 var just Tri Navi och den goda upplösningen. I vintras använde jag den som andra kamera med ett Sigma 17-70 och Sonys senaste A-mountadapter. Jag är väldigt nöjd med vad jag fick ut av det paketet även om det inte är någon lättviktslösnimg. Då hade jag inte ens testat pekingen utan använde uteslutande AF. Peakingen och manuella gamla kvalitetsobjektiv på en NEX 7 är det bästa som hänt mig på mången god dag. Innan har jag aldrig fixat att fokusera med de dåliga sökare jag haft i mina DSLR-kameror. Nu fotar jag till övervägande del manuellt eftersom jag nu får bättre bilder skärpemässigt är om jag skulle förlita mig helt på den "slumptalsgenerator" som AF-systemen många gånger är.
Det finns en artikel på Photoclub alpha jag läst med intevjuer av designteamet bakom NEX 7 och det var nog inte så mycket marknadsfolk inblandat i det. Genom den kritik man fått tidigare av hanteringen i NEX 5 och att man blivit tagen på sängen av att så många proffs och entusiaster köpte NEX 5 så var designmålet framförallt en bättre och effektivare hantering, så man bestämde sig först för Tri Navi-lösningen och sedan underordnades allt detta.
Så NEX 7 är en helt annan fågel än den första generationen NEX-kameror och även 5n har ju förbättrats i jämförelse med NEX 5 hanteringsmässigt. Kritiken mot NEX dåliga E-mountutbud håller jag helt med om även om jag faktiskt känner mig verkligt marginellt berörd. Jag har ändrat mitt sätt att fotografera och känner att jag får bättre kvalitet ur kombinationen manuella objektiv och peaking än med AF. Med gamla objektiv speciellt gjorda för manuell fokusering har "fokuseringsgängorna" mycket lägre stigning än AF objektiv designade för snabbhet snarare än precison. Jag tycker det är väldigt skönt och det är den sista pusselbiten som gör detta til en många gånger bättre lösning än det jag haft tidigare och då har jag inte ens nämnt det mindre och lättare formatet. Sedan är det faktiskt så att med gamla Hexanon-objektiv och adapter blir inte sällan den kombinationen mindre än Sonys E-mountobjektiv. Hur det är med adaptertjocklek betsäms ju av registravståndet och det är speciellt kort för Konica. Min Pentaxadapter är hela 1 cm längre, så det är något att tänka på vid val av gamla objektivsystem för NEX.