ANNONS
Annons

NEX-7 eller OM-D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Designen är jag dock mer tveksam till nu när man faktiskt inte behöver ha sökaren mitt i kameran. Den hade jag med helst velat ha i vänster hörn.

Just det här ser jag som en jättestor brist på fantasi hos industriformgivarna. De som gör telefoner har förstått att enheterna kan skiljas åt, att man inte nödvändigtvis behöver hålla hela apparaten med bildskärm och knappar intill örat när man använder den. Men jag tror inte att det dröjer särskilt länge tills vi har en elektronisk sökare som kan bäras som ett par glasögon. Med dagens teknik finns ju ingen orsak alls att ha den på den del som bär objektivet. Det är väl ibland en fördel att grejerna hänger ihop, men så som jag jobbar skulle det vara väldigt bra för det mesta att kunna sära på dem - utan kablar emellan. Då skulle man kunna placera sökaren lite som man vill efter vad som passar bäst.

När nexsystemet först kom tyckte jag det verkade vara kalasbra.
Dessutom var/är fattningen så stor att en FF-sensor syntes få plats. Man fick intrycket att sony tänkt till.

Jag rekommenderade Nex till några vänner som ville byta upp sig från sina kompaktkameror utan att ha sett kameran i verkligheten. Och min status som fotonörd i bekantskapskretsen gjorde att de lyssnade på mitt råd och köpte en Nex 3 eller 5 eller vad det var.

Ja, sen när jag fick tillfälle att fippla med den så var det bara att hålla god min utåt och låtsas att den var bra.
Men fy fan vilken skit det var!! Kameran var i princip helt oanvändbar för den som vet hur en kamera funkar: Bara massa meningslösa scenemodes och låtsasfunktioner överallt. Har aldrig sett maken till mer frustrerande upplevelse.

Och objektiven sen; långsamma och stora kitobjektiv som förstör hela konceptet.

Nex har inte blivit utvecklat av fotografer för fotografer. Nej, det är sonys konsumentelektronikavdelning som utvecklat en kamera för folk som inte orkar/kan/vill lära sig hur en kamera funkar.

Nu verkar det som sony skärpt till sig och Nex 7 skall ryktesvis vara mindre oanvändbar än sina frustrerande föregångare och dessutom börjar det sippra ut en del objektiv som inte är långasamma kitzoomar.

Sony kan kanske få ordning på sitt system trots allt...................

.

Jag håller med i det mesta. Jag avstod själv att köpa en NEX 5 då jag inte tycker den passade mig alls. Men NEX 7 är en helt annan sak. NEX 7 är generation två. Den är helt byggd kring Tri Navi-systemet. Det är byggt med en "toggle-knapp" som du kan stega dig igenom din konfiguration av funktioner du lagt på de två rattar som är systemets andra ingående reglage. I menyerna kan du konfigurera dessa med nästan alla funktioner och delsystem av vikt. Man kan välja att lägga funtionerna antingen där eller under centrumknappen mitt i navigationsratten. Där kan upp till fem olika delsystem styras.

På Tri Navi är grundläget alltid Tid/bländare på första ratten, exponeringskompensation på den andra och ISO på navigartionsratten (vrides för ISO), dessutom nås blixtkompensation via detta. I övrigt ligger Dynamic Range Optimisern och HDR, Stilmallar och inställning av dess, Bildlagringskvalitet (RAW/JPG, JPG eller RAW) på dessa knappar.

Via centrumknappen nås egendefinierade funktioner såsom ISO, Metering mode, Focusing mode, Vitbalans och Fash mode.

Andra kanske skulle valt att ha shoot mode på själva centrumknappen men jag har valt att lämna det i menyerna då jag via programshift på A-mode kan välja vilken kombination som helst av tid/bländare.

Med denna stora flexibilitet i konfigurationen av gränssnittet så behöver jag aldrig gå in i menyerna längre. Den enda gången jag gör det rutinmässigt är när jag formaterar mina minneskort. Detta gör kameran mycket snabbmanövrerad och med lite vana och tack vare att sökaren sitter i vänstra övre hörnet så kan man hantera allt detta transparent utan att ta ögat från sökaren. Ingen av mina DSLR-kameror har varit i närheten av denna effektivitet och smidighet.

Jag har testat min konfiguration under en veckas safari i vintras och hittills tycker jag detta sätt att styra en systemkamera passat mig bättre än något annat jag haft tidigare och då jämför jag med den mest "analoga" DSLR-kamera som hittills gjorts (Konica Minolta D7D) som hade spakar och kranar för det mesta på utsidan och i jämförelse sla jag bara säga att den lösningen kunde vara verkligt förvirrande. Det gick nämligen att komma i osynk mellan hur de manuella reglagen stod och hur kameran verkligen var inställd efter exv. kameran ställts i autoläge. Så det finns inga fasta lägen på samma sätt som i den gamla kameran utan allt är relativt "by wire" där man alltid hamnar i det senast inställda läget för vald funktion oavsett vilken.

Ett huvudskäl för mig att välja en NEX 7 var just Tri Navi och den goda upplösningen. I vintras använde jag den som andra kamera med ett Sigma 17-70 och Sonys senaste A-mountadapter. Jag är väldigt nöjd med vad jag fick ut av det paketet även om det inte är någon lättviktslösnimg. Då hade jag inte ens testat pekingen utan använde uteslutande AF. Peakingen och manuella gamla kvalitetsobjektiv på en NEX 7 är det bästa som hänt mig på mången god dag. Innan har jag aldrig fixat att fokusera med de dåliga sökare jag haft i mina DSLR-kameror. Nu fotar jag till övervägande del manuellt eftersom jag nu får bättre bilder skärpemässigt är om jag skulle förlita mig helt på den "slumptalsgenerator" som AF-systemen många gånger är.

Det finns en artikel på Photoclub alpha jag läst med intevjuer av designteamet bakom NEX 7 och det var nog inte så mycket marknadsfolk inblandat i det. Genom den kritik man fått tidigare av hanteringen i NEX 5 och att man blivit tagen på sängen av att så många proffs och entusiaster köpte NEX 5 så var designmålet framförallt en bättre och effektivare hantering, så man bestämde sig först för Tri Navi-lösningen och sedan underordnades allt detta.

Så NEX 7 är en helt annan fågel än den första generationen NEX-kameror och även 5n har ju förbättrats i jämförelse med NEX 5 hanteringsmässigt. Kritiken mot NEX dåliga E-mountutbud håller jag helt med om även om jag faktiskt känner mig verkligt marginellt berörd. Jag har ändrat mitt sätt att fotografera och känner att jag får bättre kvalitet ur kombinationen manuella objektiv och peaking än med AF. Med gamla objektiv speciellt gjorda för manuell fokusering har "fokuseringsgängorna" mycket lägre stigning än AF objektiv designade för snabbhet snarare än precison. Jag tycker det är väldigt skönt och det är den sista pusselbiten som gör detta til en många gånger bättre lösning än det jag haft tidigare och då har jag inte ens nämnt det mindre och lättare formatet. Sedan är det faktiskt så att med gamla Hexanon-objektiv och adapter blir inte sällan den kombinationen mindre än Sonys E-mountobjektiv. Hur det är med adaptertjocklek betsäms ju av registravståndet och det är speciellt kort för Konica. Min Pentaxadapter är hela 1 cm längre, så det är något att tänka på vid val av gamla objektivsystem för NEX.

Senast ändrad:
Sökarens placering på Olympus E-M5

Designen är jag dock mer tveksam till nu när man faktiskt inte behöver ha sökaren mitt i kameran. Den hade jag med helst velat ha i vänster hörn.

Jag också. Som på en Olympus Pen F eller på en Olympus E-330 (världens första digitala spegelreflex med Live View och med fasdetekterande AF i Live View).

Hm, det kanske finns nån mer digital systemkamera som har sökaren i vänster hörn, men jag kommer inte på vilken det kan vara nu. :)

Jag skulle tro att Olympus tycker att den digitala Pen-serien har varit väldigt lyckad och att man därför vill fortsätta på retrotrenden. Nu är ju inte E-M5 så extremt retro, men just sökarplaceringen får nog hänföras dit.

..men det är en väldigt fin kamera inget snack om den saken och jag är ju lite torsk på Oly sedan 70-talet redan så hade jag inte en NEX så skulle jag kollat noga på en D-modell.

Just det här ser jag som en jättestor brist på fantasi hos industriformgivarna. De som gör telefoner har förstått att enheterna kan skiljas åt, att man inte nödvändigtvis behöver hålla hela apparaten med bildskärm och knappar intill örat när man använder den. Men jag tror inte att det dröjer särskilt länge tills vi har en elektronisk sökare som kan bäras som ett par glasögon. Med dagens teknik finns ju ingen orsak alls att ha den på den del som bär objektivet. Det är väl ibland en fördel att grejerna hänger ihop, men så som jag jobbar skulle det vara väldigt bra för det mesta att kunna sära på dem - utan kablar emellan. Då skulle man kunna placera sökaren lite som man vill efter vad som passar bäst.
Nja, är det någon produkt som man testat olika designer på så är det kameror. När digitalkamerorna lanserades för 15 år sedan var det ingen hejd på fantasin.
Man kan säga att dagens kameror är helt otroligt mogna produkter, även om det givetvis finns utrymme till förbättringar. Glasögonsökare mm. lär vi kanske få se, men som ganska nischade kameror, tror åtminstone jag.
Sonys NEX-7 verkar för mig vara ett väldigt lyckat ihopkok av traditionell och modern design, snudd på den optimala kameran, eller??

..men det är en väldigt fin kamera inget snack om den saken och jag är ju lite torsk på Oly sedan 70-talet redan så hade jag inte en NEX så skulle jag kollat noga på en D-modell.

Olympus m4/3-kameror och dito objektiv har inte mycket gemensamt med OM-systemet. Visserligen försöker E-M5 att se ut som en OM-kamera, men det är väl ungefär allt. Objektiven för m4/3 är mindre, plastigare och lättare samt har inte alls samma fina känsla när man fokuserar manuellt (även om det fungerar förvånansvärt bra).

m4/3-systemet ska man nog helst betrakta utgående från dess egna meriter och helst inte basera någonting på OM-nostalgi.

Jag skulle satsa på en NEX-7 trots dess absolut största problem: optik. Utbudet är pinsamt dåligt, och den enda vettiga optiken (50 1.8 OSS) är nästintill omöjlig att få tag på.

Man snackar vi kamerahus så är det kanonfint. Som många skrivit är en avgörande faktor Tri-Nav, den fina (och stora) sensorn samt en klockren EVF. Hanteringen med tri-nav och de programmerbara knapparna gör att man sällan eller aldrig behöver lyfta kameran från ögat. Här finns lite om kameran:
http://bloggombild.se/2012/04/nex-7-forstaintryck/
http://bloggombild.se/2012/04/bilder-fran-nex-7/
http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/sony_nex_7_first_impressions.shtml
http://feber.se/foto/art/238401/lite_tankar_om_sony_nex7/

Olympus m4/3-kameror och dito objektiv har inte mycket gemensamt med OM-systemet. Visserligen försöker E-M5 att se ut som en OM-kamera, men det är väl ungefär allt. Objektiven för m4/3 är mindre, plastigare och lättare samt har inte alls samma fina känsla när man fokuserar manuellt (även om det fungerar förvånansvärt bra).

m4/3-systemet ska man nog helst betrakta utgående från dess egna meriter och helst inte basera någonting på OM-nostalgi.

Det finns inte ett modernt kamerasystem optimerat för snabb AF som är riktigt bra för MF. Sen är det en annan sak att det tillåts att vara så dåligt som det ofta är så att MF i många fall är ett praktiskt icke alternativ för många, åtminstone för de som inte begåvats med perfekt syn.

Säkert en poäng i en del industriella lösningar också.

..men varken Canon G1X eller Nikons V1 är väl sådär jättsmå. Båda är ju ganska höga tyckte jag. Jag såg dem i förbifarten hos Scandinavian sist jag var där. V1:an kollade jag lite närmare på.

Kamerorna bör väl inte göras för små, kravet på ergonomi och funktion sätter snarare gränsen än sensorstroleken. Fast Pentax Q ser liten ut i jämförelse med andra på http://camerasize.com/

Canon G1 X är direkt ingen kompaktkamera längre, snarare en spegellös med fast optik, konstigt att den fortfarande i denna inkarnation har en undermålig genomsiktsökare.

Nikon V1 har en upphöjning för sin EVF, samt stort batteri, båda rimliga resultat av krav på funktion.

Skulle inte förvåna om även Sony funderar lite mer på funktion och ergonomi till senare generationer NEX.

Olympus E-M5 stabilization vs. Sony SteadyShot OUTSIDE

Minolta var ju först med sin Anti-Shake i prosumerkameran A1, senare i APS-C 7D.
Olympus hakade på och introducerade sin IBIS i E-510, senare E-3, men även i kompakter såsom hos XZ-1. Pentax var först med magnetisk upphängning som möjliggjorde även kompensering för rotation i sensorplanet, något som de visade även kunde vara till nytta för astrofoto i K7. Olympus nya 5-axlade IBIS har tagit det bästa från Minolta och Pentax och från många lyriska rapporter man läser, så skall den vara revolutionerande, som t.ex. att nu även sökarbilden är stabiliserad.

Pentax med alla sina uppskattade 'primes' drar förstås nytta av att ha "body-based image stabilizaion" (a.k.a. BO-BIS) i sin nya spegellösa K-01.

Är det då inte lite knasigt, att Sony skippade sin SteadyShot INSIDE för sitt sortiment av NEX-kameror, speciellt som de om någon, bäst skulle vara betjänade av inbyggd stabilisering? NEX kamerahus är ju än så länge små i förhållande till dito objektiv, samt populära att använda med antika manuella objektiv med fast brännvidd. Trist att behöva släpa med stativ till NEXen, när exponeringstiderna blir så långa att skakningsoskärpa riskeras.

OM-D E-M5 däremot, med sin nya inbyggda 5-axlade bildstabilisering kan använda ALLA objektiv för stillbild och således slippa skakningsoskärpa även när exponeringstiderna blir riktigt långa, utan att behöva greppa efter det tunga stativet.

P.S.
Hoppas OM-D kommer med en GPS-modul för tillbehörskontakten, samt implementerar Pentax lösning för att kompensera för jordaxelrotation/omloppsbana till astrofoto.

Ref:

OM-D E-M5 däremot, med sin nya inbyggda 5-axlade bildstabilisering kan använda ALLA objektiv för stillbild och således slippa skakningsoskärpa även när exponeringstiderna blir riktigt långa, utan att behöva greppa efter det tunga stativet.

Alla Olympus m4/3-kameror har ju haft inbyggd bildstabilisering. Förutom att den nu verkar ha blivit förbättrad i E-M5 så har Olympus äntligen gjort så att man kan få en stabiliserad sökarbild också.

Jag saknade stabiliserad sökarbild när jag började använda m4/3 eftersom jag var van vid det från några av mina Canon-objektiv. Det kändes väldigt bra att få stabiliserad sökarbild i min Olympus tillsammans med ett Panasonic telezoom (med "O.I.S."), men med E-M5 kan man strunta helt i om teleobjektiv har bildstabilisering eller inte.

Alla Olympus m4/3-kameror har ju haft inbyggd bildstabilisering. Förutom att den nu verkar ha blivit förbättrad i E-M5 så har Olympus äntligen gjort så att man kan få en stabiliserad sökarbild också.

Jag saknade stabiliserad sökarbild när jag började använda m4/3 eftersom jag var van vid det från några av mina Canon-objektiv. Det kändes väldigt bra att få stabiliserad sökarbild i min Olympus tillsammans med ett Panasonic telezoom (med "O.I.S."), men med E-M5 kan man strunta helt i om teleobjektiv har bildstabilisering eller inte.

Jag förstår inte riktigt, alla pen har ju haft bildstabilisering i huset och man har inte behövt ha OIS objektiv för bildstab med TFTn eller VF-2/3. Det enda som är nytt är ju att sökaren är inbyggd i EM5 och inte ett tillbehör (sedan skall nya bildstab vara bättre).

Man har behövt OIS för att få stabiliserad sökarbild. Att man inte längre behöver det var det jag tyckte var det nya bra i inlägget du kommenterade.

...................................Är det då inte lite knasigt, att Sony skippade sin SteadyShot INSIDE för sitt sortiment av NEX-kameror, speciellt som de om någon, bäst skulle vara betjänade av inbyggd stabilisering? NEX kamerahus är ju än så länge små i förhållande till dito objektiv, samt populära att använda med antika manuella objektiv med fast brännvidd. Trist att behöva släpa med stativ till NEXen, när exponeringstiderna blir så långa att skakningsoskärpa riskeras...........................

Jo det kan man tycka men det är nog också ett resultat av den kompromiss som filmningen ställde. Antiskak vid den tiden NEX konstruerades hade problem vid filmning i fler än Sonys DSLR:er.

Jag hade hellre sett att de prioriterat detta och fortsatt med antiskak i huset. Det är överlägset smidigast för det är ju faktiskt dessutom så att ett flertal av Sonys A-mountobjektiv även saknar inbyggd optisk stabilisering. I det fallet är man i precis samma taskiga sits som Canon och Nikon-folket alltsom oftast befinne sig i.

Det finns dock en workaround om det verkligen kniper och det är att använda Sonys adapter tillsammans med de Sigma-objektiv som har inbyggd bildstabilisering (OS) även i de objektiv som under en period gjordes för Sony A-mount (idag har de slutat med detta). Finessen är att man med dessa objektiv får stabilisering med Sonys adapter för A-mount och det både i sökare och objektiv. Jag har det i mitt 17-70mm Sigma och det är en verkligt bra kombo som gör saknaden av stativ mindre och dessutom slipper man släpa på det åbäket. Även om det gör NEX 7:an till en ordentlig klump så är den betydligt smidigare än ett stativ.

......................Pentax med alla sina uppskattade 'primes' drar förstås nytta av att ha "body-based image stabilizaion" (a.k.a. BO-BIS) i sin nya spegellösa K-01..............

Det må vara hur det vill med det men Pentax gamla manuella primes är underbara på en NEX7 också. Jag bara ett 40mm/2,8 och ett 100mm/2,8 sedan 70-talet och efter att ha tagit en del bilder under ett par sessioner och senast idag är jag helt lyrisk. 40:an lyfts normalt inte till skyarna såsom 100:an brukar men jag är verkligt positivt överaskad av vad den fixar på NEX:en. Mycket litet och smidigt och smått förbluffande. Jag har inget minne av att jag fått ut detta ur dessa objektiv med analoga hus och jag tillskriver det peakingen och den exakta fokuseringen med dessa hjälpmedel. Jag undrar om jag inte måste kolla om det finns ännu fler roliga gamla manuella Pentax SMC-M att leka med. De tänker i alla fall inte jag låta ha helt för er själva :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar