Jag gick från Canon 5D MkII till Olympus OM-D.
Hej!
Mitt råd är att du går till din kameraaffär och känner på de kamerorna som du är intresserad av och jämför dem sida vid sida. Vad som hände mig var att jag tröttnade på att kånka runt på en 10-kilo tung ryggsäck med canonprylar och därför beslutade att köpa en OM-D som en andra kamera. Sex månader senare kom jag på att jag inte hade rört min 5D MkII överhuvudtaget. Det var så roligt att jämt ha med kameran att det nästan alltid kom med bilder hem från olika utflykter etc. Tidigare valde jag bort kameran till förmån för fika, sittunderlag etc samt familjens packning.
OM-D tyckte jag var litet för liten efter min 5D MkII så jag köpte Olympus extra batterigrepp. med det på blir kameran bra för mina händer men den väger fortfarande litet. Mina canongluggar skulle jag sålt av men jag hittade en Roxxon canon till MFT-adapter på ebay för 300 kr och med den kan jag köra alla mina objektiv med manuell fokus (och bländare) på OM-D så försäljningen blev aldrig av. Jag sålde bara Canonkameran med 24-105an på. Mitt 70-300 zoom L på olympusen blir ett 140 - 600 och det fungerar utmärkt! Canons macro 100 mm f2,8 blir också toppen!
Fokuseringen manuellt underlättas av att jag har lagt in en smartfilterfunktion på en fn-knapp så att jag får sk focuspeaking i sökaren. Man aktiverar egentligen ett sk keylinefilter och kopplar det eftersom det inte finns focuspeaking officiellt på kameran men det fungerar brilljant.
Så här åstadkommer man det:
http://www.youtube.com/watch?v=3ArqBplO8cQ
Jag tittade på Sonys Nex 7 men valde bort den pga av att jag tyckte balansen mellan kamera och objektiv var fel för mig. Den har ett litet och smutt kamerahus men objektiven är nästan lika stora och tunga som mina canongluggar. Objektiven till Olympus och Panasonics MFT-kameror är mycket små och lätta vilket gör att man får med sig prylarna och balansen mellan husets vikt och objektivens vikt blir bra. Min OM-D med batterigrepp och favoritgluggen Panasonic 20mm f1,7 (motsvarar 40mm i fullsensorvärlden) väger 625 gram. Bara 5d MkII-huset väger 810 g. Till det kommer optiken...
Eftersom jag har en del gamla Contax prylar sedan jag fotograferade med film så har jag numera gott om optiker jag kan använda på OM-Dn, det var bara att köpa ännu en adapter från cyberphoto så låstes de sex objektiven upp för mig med.
Bildstabiliseringen i kamerahuset måste få ett omnämnande, den är verkligen grym! Med äkta MTF-objektiv som har elektronisk koppling ställer kameran automatiskt om stabiliseringen för rätt brännvidd. Med manuella objektiv måste man ändra manuellt i menyn men sedan blir det riktigt bra!
OM-D filmar mycket bra men om det är viktigt för dig och du är intresserad av MFT så är den bästa kamerav för video just nu Panasonics GH3. Den är dock litet dyrare och har inte bildstabilisering i huset.
Lycka till med ditt val!
M v h
Stefan