Annons

A6000 - efterföljare till NEX-6 och NEX-7

Produkter
(logga in för att koppla)
Besökte Väla-Centrum utanför Helsingborg och Media Mark ( mycket stor affär ) nu i sommar, A6000 fans inte men därimot A5000, och jäklar vad liten kameran var förställde mig inte att den var så liten, D810 fans redan där bland annat snabba ryck.

//Bengt.

Besökte Väla-Centrum utanför Helsingborg och Media Mark ( mycket stor affär ) nu i sommar, A6000 fans inte men därimot A5000, och jäklar vad liten kameran var förställde mig inte att den var så liten, D810 fans redan där bland annat snabba ryck.

//Bengt.

Bengt du måsta sett fel då du var där… var där själv ca 12:30 tiden i går på media mark o kolla in A .6000 efter som jag är intresera av den men bra huset.. dom hade ett kitt o inte vill sälja separta della så det blev aldrig en Affär med dom.

många hälsninga max

Bengt du måsta sett fel då du var där… var där själv ca 12:30 tiden i går på media mark o kolla in A .6000 efter som jag är intresera av den men bra huset.. dom hade ett kitt o inte vill sälja separta della så det blev aldrig en Affär med dom.

många hälsninga max

Okej, en drös av A5000 och Nikon kameror låg i en sådan där stor plastbunke med extrapris. Följde sedan raden där A58 låg i början, fick inte ögona på A6000, var väl där för en dryg vecka sedan, hur som helst så är väl storleken den samma så jag fick en bra uppfattning om den.

I mitt närområde i Värmland hittar man inte så många kameror som i Väla, så det var kul att klämma och känna på dom, Canon 70 D hade mycket bra grepp den var större än vad jag trodde.

Kitobjektiven som följer många kameror, brukar enskilt vara så billiga om man räknar på det, så det kan vara ide att låta det följa med, brukar fungera ganska bra vid filmning.

Vänligen.
//Bengt.

A5000 är rätt mycket mindre än A6000, så de går inte riktigt att jämföra så. Jag har för mig att paketet med kitzoomen är 1500:- dyrare än bara huset, och för mig var det absolut inte värt det.

A5000 är rätt mycket mindre än A6000, så de går inte riktigt att jämföra så. Jag har för mig att paketet med kitzoomen är 1500:- dyrare än bara huset, och för mig var det absolut inte värt det.

Ja det är så att A5000 är mindre, jag skulle ha kollat ännu mera när jag var där i butiken, okej dom har lagt på mera nu på kitobjektiven, Vad gäller äldre Sonykameror så kunde dom ligga på runt 700 Kr och vid extrapris vid 500 Kr så det var lika bra att dom fick följa med.

Jag är fortsatt nöjd med min A6000, inklusive hur den fungerar med blixt både på kameran och trådlöst. Det jag fortsätter att fullständigt hata med kameran (hat kan låta lite hårt, men det är faktiskt så) är att den från avstängt läge kan ta upp till tjugo sekunder innan det går att ta en bild. Oftast går det fortare än så, men om den varit avstängd länge eller om jag bytt batteri startar den aldrig snabbare än tolv sekunder.

Tolv sekunder är inte lång tid i många sammanhang, men det suger verkligen när man vill ta en bild :/

Jag vet inte vad det är som gör detta - när kameran bara varit avstängd en stund startar den klart snabbare (om än inte jättesnabbt), och t.o.m. från Standby är den klart snabbare. En modern dator kan ju fan starta Windows 8.1 på den tiden, så jag förstår inte hur A6000 kan vara så seg i uppstart.

Det låter ju inte så bra.

Jag skulle nog gå igenom inställningarna och se om jag kunde hitta någon skum sak som kunde vara orsak till det. T.ex. om det finns någon sensorrengöringsfunktion som kan ställa till det?

En "factory reset" skulle vara nästa åtgärd. Då tappar man visserligen kostymiserade inställningar, men det kan det kanske vara värt. (Man kan ju notera sina custom-inställningar först, för att kunna stoppa tillbaks dem).

Det låter ju inte så bra.

Jag skulle nog gå igenom inställningarna och se om jag kunde hitta någon skum sak som kunde vara orsak till det. T.ex. om det finns någon sensorrengöringsfunktion som kan ställa till det?

En "factory reset" skulle vara nästa åtgärd. Då tappar man visserligen kostymiserade inställningar, men det kan det kanske vara värt. (Man kan ju notera sina custom-inställningar först, för att kunna stoppa tillbaks dem).

Det är testat och hjälper inte. En factory reset skulle bara göra det ännu långsammare att komma tillbaks tyvärr. Kameran är skitbra och snabb, så länge den inte får stänga av sig helt ...

Sensorskak ägnar den sig åt ibland efter avstängning, liksom slutarrörelser, men det är jag van vid från NEX-7, så det är helt normalt :)

Som jämförelse testade jag nyss på kul och det tog mig nog 2-3 sekunder att slå på en Ricoh GR, fokusera på skärmen och ta en bild. Då har ju kameran ett objektiv som ska skickas ut en liten bit och jag kan inte bara banka avtryckaren i botten, eftersom kameran då tar bilden med fokus på förinställt avstånd. Detta går iofs att stänga av har jag för mig, men jag orkar inte leta. Och jag tog ut batteriet och satte i det igen bara för att, men det verkade inte göra någon skillnad. ;)

Sony kanske har hämtat någon ingenjör från Fujifilm? De har, om jag inte minns fel, lyckats tillverka kameror som tar längre tid på sig från standby än från helt avstängda.

För det mesta är ju dessa fördröjningar inga problem, men när de är det ställer de till det rejält.

--- Det jag fortsätter att fullständigt hata med kameran (hat kan låta lite hårt, men det är faktiskt så) är att den från avstängt läge kan ta upp till tjugo sekunder innan det går att ta en bild. ---
Närå, inte oväntat hårt alls, du kan ju inte släppa ditt Sony-hat helt, hur skulle det gå...? :)
Men upp till 20 sek? Det var extremt. Det skulle också jag hata ibland, ifall jag hade haft den kameran.

Men det går att lösa. Du kan göra som jag - köra med A-mount. :)
Om det nu inte hade varit så att, vad jag förstår, du har pensionerat tjockkamerorna.

Du har väl kollat att detta är "normalt" för modellen, så det inte bara är ditt ex. som av någon anledning är så här "sömnigt"?

Det är testat och hjälper inte. En factory reset skulle bara göra det ännu långsammare att komma tillbaks tyvärr. Kameran är skitbra och snabb, så länge den inte får stänga av sig helt ...

Sensorskak ägnar den sig åt ibland efter avstängning, liksom slutarrörelser, men det är jag van vid från NEX-7, så det är helt normalt :)

Kanske dags för en liten firmwareuppdatering. NEX 7:an blev ju klart snabbare med 16-50mm motorzoomen både vid start och nedstängning efter den. Jag tycker det är ännu värre att ha en fördröjning på avtryckaren som A580 har. Där vet man ju aldrig riktigt när man tar en bild tycker jag. Jag har också svårt att förstå att saker blir sämre över tid. A550 hade ju inte denna laggning som A580 fick. Någon firmwareuppgradering minns jag inte att vi fått till 580:an.

Ja hur det kan bli, tidiga A77.or betraktades nära på som missfoster, ett smycket starkt ord visserligen men låg nog nära till hands, min A77 upplevde aldrig så illa även innan dom 3-4 FW tror jag det var som kom inom ett år ( blixtfunktion provade jag inte )- jag visste inte att så många erfarna fotografer snurrade så kraftfullt och ivrigt på hjulen vid tex bländarinställningar, det var ett fasligt snurrande vid Youtube-filmer minns jag.

Har ett minne av att Lennart Aspman gjorde någon jämförelse mellan A700 och A77 och tyckte då att det var inte så speciellt stor skillnad, kanske skillnader fanns mellan olika exemplar, alla A6000 kanske inte uppför sig på samma sätt med tanke på den sega uppstarten.

//Bengt.

Som jag förstått av forumet på dpreview är jag inte ensam om problemet med ibland väldigt långa uppstartstider. Förhoppningsvis går det att råda bot på i en FW-uppdatering.

När jag ändå klagar tycker jag de borde lösa så det går att köra trådlös blixt och tumfokusering utan att det blixtrar varje gång man fokuserar :)

"Don't get me wrong, I'm not suggesting this is a 1Dx or D4 replacement, far from it, but it does deliver the best sports shooting experience I've tested for any mirrorless camera, not to mention any camera at all even at twice the price."

Det är ju väldigt nära helleluja-varning här men det är ju slående hur bra han fångat många ansikten

Notera även det han skriver om face detection längst ner som en nyckelteknik ihop med följande Annars är det ju många som anklagat face detection som roten till mycken ofrivillig oskärpa..

".............. But the fact it performed so confidently in the conditions I tested it opens it up to a wide variety of sports and events. It should handle pretty much any athletics, ball or court games, and of course your kids running around at any age. The FE 70-200mm f4G OSS is a great lens to pair it with for fairly close range action and I'd recommend it to any owner of the A6000 wanting a high quality telephoto zoom that's also future-proofed for full-frame.

My earlier complaints about the viewfinder and controls are more criticisms of a mid-range system camera rather than the A6000 itself. In other systems they’re solved by higher-end models and I've no doubt there's a camera positioned above the A6000 on the way. Indeed it's testament to how well the camera performs in AF and burst shooting that I began to treat it as a semi-pro model and that's where my expectations were unfairly raised. After all the A6000 is very firmly a mid-range model, costing roughly half that of semi-pro options and of course coming in a lot smaller and lighter.

Ultimately I embark on these projects more to test the technology more than anything else, but I came out of this one believing Sony's finally resolved the one major issue remaining with mirrorless cameras: convincing continuous AF. I'd say the A6000's continuous AF and continuous shooting are up there with the best semi-pro DSLRs and for the reasons noted earlier, I actually prefer the live view experience. Sure there's the brief lag when composing, but being able to exploit an articulated screen or deploy face detection to track someone anywhere on the frame just opens up so many more ways of shooting. Don't get me wrong, I'm not suggesting this is a 1Dx or D4 replacement, far from it, but it does deliver the best sports shooting experience I've tested for any mirrorless camera, not to mention any camera at all even at twice the price."

Får väl uppgradera min NEX 7:a vad det lider som komplement till min A7r som ju inte direkt lyser med en snabb AF :). Kul att Sony fått till detta så pass bra. Nu ligger väl Anders riktigt illa till för att punga ut med en 13-14 lakan för en FE 70-200. Det är ett väldigt trevligt objektiv.

Notera även det han skriver om face detection längst ner som en nyckelteknik ihop med följande Annars är det ju många som anklagat face detection som roten till mycken ofrivillig oskärpa..
För några år sen tyckte jag att de kameror jag använde med ansiktsigenkänning inte lyckades speciellt bra. Men för att citera (eller kanske snarare parafrasera) John Cleese i Monty Python and the Holy Grail: It got better!

Ansiktsigenkänning fungerar rätt bra i min senaste kamera, så jag är tämligen övertygad att även A6000 har en bra sådan. Utvecklingen står inte still.

Jag tror inte han använt ansiktsavkänning i kombination med AF-C (eftersom det såvitt jag kunnat hitta i min kamera inte går), men menar att det är bra när man plåtar med kameran över skallen och sånt. Ansiktsavkänning fungerar bara i AF-S och då används inte hybridfokusering alls.

Och mjo, visst blir jag lite sugen på en sån 70-200 :)

På söndag ska jag dock fotografera en jäkla massa folk som har simmat (i triathlon) och då blir det en lånad D3 med normalzoom. Det skulle inte fungera med A6000 främst p.g.a. batteritiden och den väntetid som uppstår efter batteribyte. För sportfotografering för husbehov duger nog dock A6000 alldeles utmärkt eftersom det inte blir så viktigt att fånga ALLA deltagare.

Speciellt med objektiv som FE 70-200mm och större så hade det varit bra med lite större batteri helt klart. Jag tycker ändå att det funkat bra för mig men jag har ju inte alls samma krav som Anders eller Martin Agfors som fotar målgångar i masslopp typ Vasaloppet. Om jag inte missminner mig så tog väl Martin typ 10 000 bilder plus i det sammanhanget.

Men Anders, om batteribyte är ett problem så är väl minneskortbyte det också i så fall även om man bara tar JPEG eller ....?.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar