Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

NEX-6, NEX-7, eller OM-D (E-M5)?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tivendar

Medlem
Jag har bestämt mig för ny kamera. Jag har nu en Canon eos 400D. Den känns för stor/tung och är inte alltid nöjd med bildkvalitén.

Skulle vilja ha lite input på de jag nu funderar på:
Sony NEX-6
Sony NEX-7
Olympus OM-D

Allt från bildkvalité, snabbhet, funktioner, lätthet att hitta i menyer, ergonomi osv. Både bra och dåliga saker med dessa tre.

Tack på förhand

Sitter själv och väljer mellan dessa tre (kryddat med lite Pentax K-5 II...)
Jag vet inte vilket håll det lutar, men för och nackdelar som jag tänker på ser ut ungefär såhär:

Sony NEX-6
+ Mycket behändig storlek.
+ APS-C
- Smaksak, men dåligt med objektiv.
- Tveksam optisk kvalitet på kitobjektivet.

Sony NEX-7
-/+ En uppföljare lär vara på väg, men priset har sjunkit rejält.
+ APS-C
+ Mycket behändig storlek.
+ Billigast (Men börjar bli svår att hitta med kitobjektivet)
- Smaksak, men dåligt med objektiv.

Olympus OM-D
+ Väderskyddad
+ Bra kitobjektiv
+ Många trevliga objektiv till ganska sansade priser (Panasonic Leica DG 25/1,4 för att ta ett exempel)
- En uppföljare lär vara på väg, och priset har inte sjunkit så mycket
- Mindre sensor, med framförallt sämre egenskaper i dåligt ljus.
- Dyrast

Beträffande OM-D kanske man bör lägga till två mycket stora plus som NEX saknar, nämligen klassledande i kameran inbyggd bildstabilisering och mycket snabb autofokus. Till och med extremt snabb med vissa objektiv.

Dock som sagts har den mindre sensor och bildresultatet blir ibland litet som om den gick på `steroider´
Jag skulle nog ta en titt på Fuji´s X-Pro som alternativ till Sony NEX medan OM-D går i en egen liga med lite sämre absolut bildkvalitet men bättre på allt annat.

/Stephan

Varför inte även titta på Canons nya lilla EOS 100D som ju är väldigt liten, och du slipper byta system.

OM-D är rätt så mycket större än vad NEX-6 är. Läs på om kantoskärpan på NEX-7s sensor är något du kommer tycka är tråkigt.
Jag tycker NEX-systemets dåliga rykte är lite obefogat idag. E 10-18/4 OSS, Sigma 19/2.8, E 24/1.8, SIgma 30/2.8, E 35/1.8 OSS och E 50/1.8 OSS är alla väldigt bra objektiv. I vissa fall bäst i klassen.
Sedan kommer ju Zeiss med två fasta gluggar om någon månad. Vad som saknas är ett bra tele tycker jag.
OM-D:s innbyggda bildstabilisator kompenseras av att de flesta NEX objektiv är "OSS"

Jag valde NEX på grund av detta, men hade inte varit missnöjd med en Olympus heller.

NEX-7 går att få grymt billigt just nu (5500:- på cyberphoto med rabattkod), och problemet med kantskärpa gäller endast vissa vidvinklar. Svårt att få mer kamera för de pengarna :)

NEX-7 går att få grymt billigt just nu (5500:- på cyberphoto med rabattkod), och problemet med kantskärpa gäller endast vissa vidvinklar. Svårt att få mer kamera för de pengarna :)

Here we go again....NEX-7 testar sämre än NEX-6 på även 50mm (därav: gör research innan köp).
Med min nya favorit 10-18/4 så skulle *alla* bilder behöva specialbehandling i PP om jag använde NEX-7.
Priset är oslagbart dock.

Ja, om man är kinkig med hörnskärpan kan det förstås vara bra att göra sina egna efterforskningar. I praktiken har jag inte haft några problem med min sjua, men jag är inte heller så kinkig med dylikt ;)

För telelösningar finns alltid adapter och ett äldre manuellt objektiv, billigt och ofta med helt okej till mycket bra resultat.

OM-D är rätt så mycket större än vad NEX-6 är.
...
OM-D:s innbyggda bildstabilisator kompenseras av att de flesta NEX objektiv är "OSS"

"Rätt så mycket större" är verkligen att ta i. Den är ungefär som en nex-6 med hatt på. Sen att nex-kamerorna ser mindre ut än vad de är samtidigt som objektiven ser större ut p.g.a. den utstickande objektivfattningen är en annan sak.

IBIS innebär bildstabilisator med alla objektiv, även de fasta pannkaksobjektiven och gamla objektiv, vilket nex inte kan konkurrera mot (tråkigt designval så sony/konica-minolta satsade så stort på det till DSLR).

Objektiven till NEX är nog något större än till MFT, men jag tycker inte direkt det stör (eftersom jag har en) :)

Till TS: kolla gärna min blogg eller min flickr för exempel på bilder från NEX-7 med olika objektiv. Jag störs i alla fall inte av brist på kantskärpa i dessa bilder (och på flickr finns alla bilder i full storlek så du kan pixelpeepa om du känner för det).

Olympus OM-D
+ Väderskyddad
+ Bra kitobjektiv
+ Många trevliga objektiv till ganska sansade priser (Panasonic Leica DG 25/1,4 för att ta ett exempel)
- En uppföljare lär vara på väg, och priset har inte sjunkit så mycket
- Mindre sensor, med framförallt sämre egenskaper i dåligt ljus.
- Dyrast

Den nya Olympus E-P5 Pen är kanske ännu bättre än OM-D, enligt Cyberphotos blogg. Dock verkar den inte vara vädertätad, och en eventuell sökare får man skaffa som tillbehör.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ep5

Den nya Olympus E-P5 Pen är kanske ännu bättre än OM-D, enligt Cyberphotos blogg. Dock verkar den inte vara vädertätad, och en eventuell sökare får man skaffa som tillbehör.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ep5

E-P5 är nog den vassaste Olympusen just nu, men vill man ha sökare blir den mycket dyrare än OM-D E-M5.

m43-kameror som Olympus har en något mindre sensor än APS-C-kameror som NEX m fl, så teoretiskt blir bildkvaliten 1/2 steg sämre. Om man pixelpeepar så kan man nog se att Sonys APS-C sensorer som finns i NEX och Nikon är lite bättre än OM-D:s m43-sensor, men det är knappast något man märker i praktiken. Såväl Olympus som NEX har Sonys allra senaste generation sensorer och det är det bästa som finns.

Så i valet mellan OM-D och NEX kan man nog bortse från bildkvaliten och koncentrera sig på det andra som skiljer. Välja den som känns bäst och som man tror man trivs med. Jag valde OM-D mest för att jag inte gillade EVF:en på NEX7 medan OM-Ds passade mina ögon bättre, och att m43-objektiven var fler (då i alla fall) och mindre till formatet.

"Rätt så mycket större" är verkligen att ta i. Den är ungefär som en nex-6 med hatt på. Sen att nex-kamerorna ser mindre ut än vad de är samtidigt som objektiven ser större ut p.g.a. den utstickande objektivfattningen är en annan sak.

IBIS innebär bildstabilisator med alla objektiv, även de fasta pannkaksobjektiven och gamla objektiv, vilket nex inte kan konkurrera mot (tråkigt designval så sony/konica-minolta satsade så stort på det till DSLR).

Jag får ner min NEX-6 i jackfickan- det skulle aldrig gå med en OM-D så för mig så är de i olika kategorier då jag behöver en extra väska för en tänkt OM-D. Jag använder pancake-zoomen som objektivlock och "weapon-of-choice" i andra fickan.

Ni som använder någon av de kameror jag efterfrågar: hur är storleken, ergonomin, systemkamera-känslan?
Jag har läst massor om tekniken i dessa (och en massa andra kameror) och är mest intresserad av att få veta vad folk när de väl köpt den är nöjda, mindre nöjda eller missnöjda med.

Beställde en Nex-7 häromdagen, dimper väl snart ner i lådan. Beställde den utan att känt på den, gjorde det idag och blev inte alls imponerad. OM-D har jag tidigare känt lite på och den tilltalade mig mycket mer. Blir nog att returnera Nexen tror jag :(

Ni som använder någon av de kameror jag efterfrågar: hur är storleken, ergonomin, systemkamera-känslan?
Jag har läst massor om tekniken i dessa (och en massa andra kameror) och är mest intresserad av att få veta vad folk när de väl köpt den är nöjda, mindre nöjda eller missnöjda med.

Storleken på en OM-D E-M5 är något mindreän en klassisk spegelreflexkamera, som den också försöker se ut som. Det är inget man stoppar i byxficka, möjligen i en rymlig jackficka. Det går om objektivet inte är för stort. Visst känns den som en riktig systemkamera, men har man stora händer kan knapparna kännas för små. Jag tyckte greppet var dåligt och köpte ett från JB Designs via Amazon och med detta på tycker jag ergonomin är riktigt bra.

Jag är mycket nöjd med bildkvaliten. Den är betydligt bättre än hos den Canon 40D jag hade tidigare. Högre upplösning och bättre hög-ISO-egenskaper. Men det krävs bra objektiv för att kamerahuset helt ska komma till sin rätt. Kitgluggen 12-50 har ett behändigt zoomomfång, bra makroläge och hyfsad skärpa. Å andra sidan är den är ljussvag i långa ändan och lämnar lite övrigt att önska när det gäller färger och kontrast och lever inte riktigt upp till kameran. Trots det är det detta som sitter på för det mesta när jag inte riktigt vet vad jag kommer att plåta.

Med Oly 45/1,8 eller Sigma 19/2,8 blir det mycket bra resultat. Det finns många mycket fina fasta objektiv att välja på, men det är de två jag har. Min vidvinkelzoom 9-18 och telezoom 40-150 är också bra. Båda är betydligt bättre än 12-50 i de gemensamma områdena.

Jag får skarpare bilder med 9-18 på OM-D än jag fick med Sigma 10-20 på 40D, särskilt i kanterna men också i mitten, bra för landskap och arkitektur.

Jag bytte från canon fullformat och L-glas till OMD och har aldrig tittat tillbaka.
Ett tag hade jag båda kamerorna samtidigt och passade på att göra en del tester, bla 5Dmk 2+ 50/1.4 vs OM-D + panasonic leica 25/1.4.

Slutsats i korthet:
Den upplevda upplösningen är likvärdig. Olympusen brusar något mindre och är användbar på ISO3200 på ett sätt som 5D2 inte var. Fyra år separerar kamerorna åt och detta har varit tillräckligt för att mer än sudda ut de tekniska fördelarna som canonen har med sin fyra gånger större sensor. Imponerande.

När det gäller AF så är OM-D bättre på allt utom följande fokus där den är lika oanvändbar som 5D2.
OM-D har mycket högre träffsäkerhet och är mycket bättre på att hitta fokus i dåligt ljus. Mycket bättre.

Som extra grädde på moset så är storlek och vikt bara en bråkdel och man slipper spegelslamret.

Det enda man egentligen offrar är en minskad kontroll över skärpedjupet. Använder man M43 och slöa kitobjektiv så blir det kompaktkamerakänlsa över bilderna.

Som tur är så gillar jag inte zoomar alls utan föredrar fasta. Och här skiner M43 verkligen upp, det nästan inga hål i M43-sortimentet: 12/2, 14/2.5, 17/1.8, 20/1.7, 25/1.4, 45/1.8, 60/2.8M, 75/1.8

Nex har väl ett mindre dåligt objektivutbud än för några år sedan, men i jämförelse med M43 så är det ju fortfarande något av en misär. För mig är det helt klart att Sony riktat sitt system mot den okunnige amatören. Det är därför de har den här uppsjön av trökiga colaburkar till objektiv. Sedan dess har de lyckats trycka ut nån zeissvidvinkel, men jag undrar vad sony egentligen vill med sitt system.

Nöjer man sig med kitobjektiven så spelar det nog ingen roll vad man köper. I annat fall så gäller det att ställa sig frågan: Finns objektiven jag vill ha?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar