Annons

Negativ skanner

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Hej!

Jag börjar tröttna på att framkalla varje bild jag vill ha och funderar på att köpa en negativ skanner. Vilken tycker ni är bra och speciellt med tanke på att jag tar ändå 6x6 neg, så man vill inte förlora allt för mycket i kvalité.

/ Marcus

Epson Perfection 3200 Photo
som är en flatbäddsscanner med negativinsats. eller vad det heter. den tar neg upp till 101x228mm

ska du ha en filmscanner som tar mellanformat kostar det massor. typ 40,50 tusen om jag inte minns fel.

jag har själv epsonen och är helnöjd med den, den har fått överlag mkt bra rescensioner iallafall de jag läst.

ariadne skrev:
Epson Perfection 3200 Photo
som är en flatbäddsscanner med negativinsats. eller vad det heter. den tar neg upp till 101x228mm

ska du ha en filmscanner som tar mellanformat kostar det massor. typ 40,50 tusen om jag inte minns fel.

jag har själv epsonen och är helnöjd med den, den har fått överlag mkt bra rescensioner iallafall de jag läst.

Egentligen är jag väl inte ute efter en negativ skanner då utan en som kan skanna negativ... Jag visste inte att det fanns flatbäddsckannar som tog film med.
Blir det lika bra kvalité som när man framkallar själv och sen skannar in bilden eller har den svårt att lysa igenom det riktigt mörka på negativen?

Brummelisa skrev:
Egentligen är jag väl inte ute efter en negativ skanner då utan en som kan skanna negativ... Jag visste inte att det fanns flatbäddsckannar som tog film med.
Blir det lika bra kvalité som när man framkallar själv och sen skannar in bilden eller har den svårt att lysa igenom det riktigt mörka på negativen?

Nä, å jag tror du egentligen är ute efter en negativskanner...

Du kan titta på mina bilder i flera olika album här på fotosidan.
Med ett par undantag är rubbet (svartvitt och dia) scannat med en Epson 1640 flatbäddsscanner. Det är alltså en enklare och äldre variant av den scanner som Anna skriver om.
Us

jag har varit mkt nöjd med scannern och kvalitén.
har scannat in alla mina bilder med den scannern.

didg skrev:
Framkalla måste man väl ändå göra eller? Antingen man gör det själv eller lämnar in på labbet?

Jag jobbar så här just nu att jag tar en massa bilder, men en del är jag bara ute efter att publicera här på fotosidan och på photo.net och kanske maila en massa kompisar och en del bilder som är extra bra vill jag ha som fysiska bilder och då framkallar jag dem med. Men jag hinner inte att framkalla alla bilder jag tar. Det tar ändå ca 2 timmar för en bild och jag kan inte göra det så ofta pga barn och annat, men scanna och sitta vid datorn kan jag göra när som helst

Flatbädds- eller neg skanner?

Anna

Hur stora utskrifter/förstoringar gör du? Större än 20x30? Står själv i valet och kvalet mellan en Epson 3200, alt den nya 3170, och Minoltas neg skanner Scan Dual III. Fotar mest småbild, men det händer att mellanformataren kommer fram ibland. Vilken skall jag välja?

jag har skrivit ut väldigt få bilder, har aldrig skrivit ut större än 20*30 så jag kan inte svara på det.

jag TROR att skillnaden mellan och epsonen är marginell. jag valde epsonen för att jag ville ha möjligheten att scanna mellanformat. annars hade jag valt Scan Dual III.

Läste inte hela tråden så med risk att jag upprepar någon: Vill du verkligen ha en scanner som är negativ? Jag skulle föredra en positiv scanner. Fast du kanske är ute efter en negativscanner?

:)

Hjälp till självhjälp finns på: http://museum.skrivihop.nu/

Senast ändrad:
Quote: "Men det positiva är ju att negscanners även tar diapositiv...
=)

Inget att hänga läpp för.."

Det där var minsann lurigt :)

Väldigt roligt kontra på min text dessutom.
Jag är inte den som är den, så att säga, och det hela var ironiskt och skämtsamt menat.

Lite off-topic blev det ju.

Vad besviken man blir när man startar en tråd och råkar skriva lite fel och så fort någon skriver i tråden så får man mail och tror att man ska få ett bra svar och så får man sånt meningslöst som några som leker svensklärare.

Nåja, det är väl ingen som vet svaret på min fråga så man får väl roa sig lite...

/ Marcus

didg skrev:
Framkalla måste man väl ändå göra eller? Antingen man gör det själv eller lämnar in på labbet?

Det här är en sak som jag verkligen funderat över. Jag tänkte att man kan ju framkalla direkt i skannern, så sparar man ju tid och pengar. Jag hällde framkallningsvätskan genom hålet fram på min Canon FS4000US och det gick jättebra! Sedan skulle jag hälla i fixen och då stendog skannern, bara sådär! Jag har mailat och frågat Canon vad det är för fel, men de är verkligen långsamma på att svara.

/Pontus

Pongu skrev:
Det här är en sak som jag verkligen funderat över. Jag tänkte att man kan ju framkalla direkt i skannern, så sparar man ju tid och pengar. Jag hällde framkallningsvätskan genom hålet fram på min Canon FS4000US och det gick jättebra! Sedan skulle jag hälla i fixen och då stendog skannern, bara sådär! Jag har mailat och frågat Canon vad det är för fel, men de är verkligen långsamma på att svara.

/Pontus

Ajaj, du måste väl hälla stoppbad först. Annars håller ju inte fixen så länge. Jag har en gammal dålig scanner och stopbad, så jag kan testa det om du vill

/ Marcus

Det finns tyvärr en uppenbar fara med att vara ironisk (och ibland även hjälpsam) på internet som kommer av att läsaren av ett skrivet meddelande ibland kan ha svårt att se att det faktiskt kan vara skrivet med glimten i ögat. En bussig tillrättavisning blir lätt en anklagelse och skriv/tolkningsfel leder lätt till att man som nybörjare känner sig utskrattad och dum.

Det är naturligtvis bra att skriva korrekt så att alla förstår men det är samtidigt mänskligt att göra misstag, eller hur? I synnerhet som nybörjare är det viktigt att man FÅR göra misstag, utan att bli hånad, utskrattad, utskälld eller otrevligt tillrättavisad.

I fortsättningen gör vi oss därför inte dummare än vi är. Särskrivningar är vanliga men så länge vi förstår varandra så låt gå för eventuella misstag. Dessutom vill jag påstå att 99 % av mänskligheten säger framkallning men menar kopiering.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar