Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Naturfotoplatser i Skåne

Produkter
(logga in för att koppla)

ArneB

Aktiv medlem
Jag söker tips om bra platser för naturfoto i Skåne under sommaren. Landskap, djur, fåglar och makro är av intresse.

Krankesjön, är det värt ett besök sommartid? Finns det några områden runt sjön som är lite bättre för just fågelfoto?

Österlen är ett givet mål, men skulle uppskatta tips. Spontanitet är trevligt, men lite hjälp på vägen vore tacksamt.

Bra skogsmiljöer, var kan man hitta det?

Tacksam för alla tips och råd.

Hela sydkusten har massor av fina fotoställen. Kör längs RV 9, så kommer du att hitta många fototillfällen. Själv försöker jag fota så ofta jag kan i Beddingstrand.

Skog.... Bokskogen utanför Malmö är mysig, men kanske lite för mycket söndagsutflykter. Bökeberg och Häckeberga, mellan Malmö och Ystad, är också värt ett besök.

När det gäller skog har du i princip alla åsar. Söderåsen, Hallandsåsen (som trots sitt namn till stora delar ligger i Skåne)
I övrigt skulle jag kunna rekommendera Kullen och Hovs hallar i nordvästra skåne. Klart spektakulär miljö med Skåne mått mätt.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1744607.htm?set=mp

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/893591.htm?set=mp

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/893584.htm?set=mp

I övrigt kan jag rekommendera Rönneådalen (Från ängelholm upp till åtminstone Ljungbyhed) om du vill fota rovfågel. Finns fler bra ställen för detta, men det är det jag känner till. Är du i nordvästra skåne kan jag ge dig ett par exakta platser där det finns gott om rådjur/dovhjortar och vildsvin.

Vid Krankesjön har du gömlslet ute i vassen som är bra. Finns en stå öppning i högra delen.
http://foto.ottenby.com/photos/350609059_WYjLv-O.jpg

Sen har du fyledalen.
http://foto.ottenby.com/photos/350607917_AVZiU-O.jpg

Om du behöver husrum rekomendrar jag http://www.allevad.com/
Han har 4-5 fotogömslen på tomten vid ån som vi fick utnyttja gratis där i april. Fick kanonbilder på forsärla där i våras han har även rödglada som häckar i ett träd intill.

http://foto.ottenby.com/photos/515954152_EtFzY-O.jpg

Senast ändrad:
Tack så hemskt mycket för tipsen, hur bra som helst!

Bökeberg och Häckeberga, är det bokskogar?

Någon med tips om Österlen?

Kullaberg är för mig ett givet mål för fotoutflykter. Har själv tänkt att åka upp dit i ultratidig gryning när solen nätt och jämnt orkat upp. Frågan är bara om jag är lika morgonpigg som solen :)

Det finns det massor att upptäcka där. Norra sidan (där Nimis finns) är riktigt besvärlig att komma ner till, men väl värt mödan. Min plan är att ta båten dit, men annars går det skapligt bra att gå dit längs stranden från Arild-hållet. Det är nog den mest orörda plats (om man bortser från Nimis) i NV Skåne såvitt jag vet. Den sidan är kanske vackrast i kvälljus.

Tack så hemskt mycket för tipsen, hur bra som helst!

Bökeberg och Häckeberga, är det bokskogar?

Någon med tips om Österlen?

Ett Österlentips är Hallamölla kvarn (googla). Där finner du Skånes högsta sammanhängande vattenfall. Dessutom en gammal kvarn som man kan besöka.

//En annan Arne :)

Kullaberg är för mig ett givet mål för fotoutflykter. Har själv tänkt att åka upp dit i ultratidig gryning när solen nätt och jämnt orkat upp. Frågan är bara om jag är lika morgonpigg som solen :)

Det finns det massor att upptäcka där. Norra sidan (där Nimis finns) är riktigt besvärlig att komma ner till, men väl värt mödan. Min plan är att ta båten dit, men annars går det skapligt bra att gå dit längs stranden från Arild-hållet. Det är nog den mest orörda plats (om man bortser från Nimis) i NV Skåne såvitt jag vet. Den sidan är kanske vackrast i kvälljus.

Det lättaste sättet att ta sig dit är nog att åka bil till Himmelstorpsgården och sedan fotvandra genom skogen till Nimis (skyltad stig, tar kanske 15-20 minuter att gå). Sedan kan man ju ganska lätt klättra ner genom Nimis till stenstranden.

//Arne

Det lättaste sättet att ta sig dit är nog att åka bil till Himmelstorpsgården och sedan fotvandra genom skogen till Nimis (skyltad stig, tar kanske 15-20 minuter att gå). Sedan kan man ju ganska lätt klättra ner genom Nimis till stenstranden.

//Arne

Det har du rätt i, även om det är en ganska besvärlig vandring det också. Mitt tips var inte Nimis i första hand, där har redan tusentals foton tagits. Jag tror man möter fler unika platser om man inte tar den vanliga väger ner till stranden, utan gör sig besväret att gå den jobbiga vägen, där får man vara ifred och kan hitta många fina motiv.

Det har du rätt i, även om det är en ganska besvärlig vandring det också. Mitt tips var inte Nimis i första hand, där har redan tusentals foton tagits. Jag tror man möter fler unika platser om man inte tar den vanliga väger ner till stranden, utan gör sig besväret att gå den jobbiga vägen, där får man vara ifred och kan hitta många fina motiv.

Ok. Du har helt rätt och jag delar ditt tankesätt.
Jag uppfattade att det var området kring Nimis du tänkte på, missuppfattning.

/Arne

De e bara å trycka

Jag förstår inte varför ni sorterar?

Hela Skåne är ju ändå mycket vackrare än allt annat!

Skåne är landet!! ;-)

Jag förstår inte varför ni sorterar?

Hela Skåne är ju ändå mycket vackrare än allt annat!

Skåne är landet!! ;-)
Säger en smålänning... :) :)

Men jag instämmer såklart!

Kom på en fin plats till som är lätt att glömma bort:

Ta båten ut till Ven, hyr en cykel och du kan finna många fina motiv.

Kopparhatten på söderåsen är väldigt fint, man kommer upp lite med och kan ta fina vybilder över området..
Var där i höstas och tog lite höstbilder när träden hade fina färger =P

Förutom redan nämnda platser, vill jag tipsa om dessa:

Hilleshögs dalar mellan Helsingborg och Landskrona. Vackert backlandskap med utsikt över Öresund och Ven.

Bjärekusten mellan Vejbystrand och Torekov. Varierat kustlandskap med fina strandängar. Lättvandrat tack vare Skåneleden.

Hallands Väderö, med stor sälkoloni bl.a.

Rönnen och Sandön strax söder om Ängelholm. Mycket sjöfågel och vadare.

//Curt

Kopparhatten på söderåsen är väldigt fint, man kommer upp lite med och kan ta fina vybilder över området..
Var där i höstas och tog lite höstbilder när träden hade fina färger =P

Kan intyga Kopparhatten är ett underbart ställe att fota på, åk dit en tidig morgon och njut av när solen går upp.. Jag var där själv på en workshop i slutet av april, precis när bokskogen där höll på att slå ut.. det var en fantastisk helg

Kan intyga Kopparhatten är ett underbart ställe att fota på, åk dit en tidig morgon och njut av när solen går upp.. Jag var där själv på en workshop i slutet av april, precis när bokskogen där höll på att slå ut.. det var en fantastisk helg
Och när man är där kan man åka några km söderut till den vackra lilla Odensjön som ligger i en gryta kantad av raviner, mycket fint. Finns även några olika stigar att vandra där. Tillhör Söderåsens Nationalpark.

Bilagor

• Odensjön2.jpg
    Odensjön2.jpg
    90.2 KB · Visningar: 207
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar