Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

naturfotografi, en förskönad bild av verkligheten

Produkter
(logga in för att koppla)
Wolfgang kritiserade ju att folk som var ointresserade av naturfotografering var så kritisk mot naturfotografering..och nu snackar du om folk som inte har kunskaper.
 
Jag tycker att det krävs en hel del av en Natur fotograf.

I en Studio kan man leka med blixtar och diverse prylar

I Mode samma sak leka med ljuset och tala om vad modellen ska göra.

Men i Naturen där är det på naturen vilkor man får anpassa sig.

Ljuset det kommer och går,motiven kommer och går, det regnar,det stormar och det är inget man kan göra något åt det bara anpassa sig.

Det är här jag tror man ser vem som är duktigast på att fotografera naturen vem orkar vänta i timmar på att rätt ljus och väder ska komma.

P.S

Det bästa av allt med att fotografera natur det är när man tar fram sin termos med kaffe och en macka för kaffet smakar bäst i skogen.
 
"Jag tycker att det krävs en hel del av en Natur fotograf.

I en Studio kan man leka med blixtar och diverse prylar

I Mode samma sak leka med ljuset och tala om vad modellen ska göra.

Men i Naturen där är det på naturen vilkor man får anpassa sig.

Ljuset det kommer och går,motiven kommer och går, det regnar,det stormar och det är inget man kan göra något åt det bara anpassa sig.

Det är här jag tror man ser vem som är duktigast på att fotografera naturen vem orkar vänta i timmar på att rätt ljus och väder ska komma.

P.S

Det bästa av allt med att fotografera natur det är när man tar fram sin termos med kaffe och en macka för kaffet smakar bäst i skogen."


ligger nog mkt i det du säger. jag skrev ju om "tröghet" innan och även i själva fotograferandet vad gäller natur är det väl ofta tröghet. mycket är att vänta, vänta och vänta. det är väl den bilden jag har av naturfotografer rätt mkt. hur är det med det mera spontana och det snabba? existerar det inom naturfotografin? att man liksom ger sig ut utan något särskilt mål eller syfte? utan kaffetermos och tält och hela köret menar jag?:)
 
Jag har en vän som är proffsfotograf och fotar modeller och sånt inomhus.

-Följ med ut och fota lite natur sa jag.

-Nej för f.n det klarar jag inte det är för krångligt och tidsödande. Men ta hit en älg till studion för här har jag allt färdigt. Då ska jag ta en naturbild. Lite fint skymningsljus på hornen blir bra va.
 
De lät dööööööötrist jue...inget arbetssätt jag skulle kunna tänka mig...att komma ut i naturen är en stor del av nöjet med naturfotografering jue.
 
Intressant tråd detta. Alla verkar veta mycket om naturfoto, men det är få naturfotografer som uttalar sig...

Alla genrer har sina tråkiga förgreningar, naturfoto såväl som modefoto, porträtt, sport mm.

Dock ska man vara mycket försiktig med att generalisera.

I dagens samhälle ska allt gå så fort, naturfoto ändras på sitt sätt - i den takt som fotograferna själva utvecklar sig...

Lustigt att läsa att jag gör så lite "råa" och "dokumentära" bilder... Konstigt, det visste jag bara inte... Får titta genom arkivet en gång till då...


Terje
 
Ja för oss verkar det inte så kul.

Däremot kan man ju inte klanka på den skicklighet det råder i studion med alla pinaler som ska skötas.
Ocv är det hans intresse så OK
-Anders
 
tänkte på grej: en sak jag tänker på när jag tänker på naturfotografi ( kan vara fördomar, jag vet inte) är som sagt tid. tid, tid och tid.

men det är ju inte självklart egentligen. naturen finns ju där alltid. vad väntar ni på?:)

självfallet så väntar man väl på nåt slags rätt tillfälle, men det kanske även är så att om man inte hade ett visst specifikt mål, tex att fota en viss fågel, eller invänta ett visst ljus osv så skulle en stor del av poängen med att fota natur gå förlorad. är s.a.s väntan en del av tjusningen ? och varför isåfall?
 
Som Terje skriver om att allt ska gå så fort....
Det är just det som är så skönt och avkopplande att slippa det.
Jag kanske inte väntar på en speciell bild just då men kan ändå ligga ute i skogen för att bara njuta.
Men det finns nog en del som arbetar hårt för en speciell bild men vet i alla fall att man under tiden kanske kan njuta av andra bilder.
-Anders
 
Inte 17 sitter jag och väntar för väntandes skull..det finns alltid något att fotografera när man är ute i naturen oavsätt vad man tänkt fotografera från början.

"Jag ska plåta örn idag...det där var en häger, så då plåtar jag inte" så resonerar jag inte ;-)
 
Och dessutom finns ett fantastiskt överaskningsmoment i att vara i naturen.
Kan föreställa mig att man i en studio har eller försöker ha fullständig kontroll över vad som händer.
I naturen är det svårt.
Överaskningar kan slå från klar himmel utan förvarning. Och gör det.
Det är en faktor som gör det spännande.
Att inte ha full kontroll över allt.
-Anders
 
Naturligtvis kan det ske överaskande saker i en studio också. Förlåt att jag dog in studion i det här.
-Anders
 
Anna, när jag läser Ditt senaste inlägg så syns det tydligt att Du inte har en aning om vad som gäller för naturfotografi och Du har ingen kunskap om dess historia och Du vet inte att naturfotografin ser helt annorlunda ut i andra länder än i Norden, och trots det så har Du Din uppfattning klar.
 
wolfgang, jag har aldrig påstått att jag besitter kunskap om naturfotografin eller dess historia. jag talar om hur jag upplever naturbilder genrellt sätt idag. och spånar och ifrågasätter hur det är med rörligheten inom genren.

kan du acceptera det och börja skriva något relevant istället för att bara skriva att jag inte besitter kunskap? jag har hört det några gånger nu. peka istället på vad det är som du inte håller med i det jag säger eller känn dig fri att spåna kring de frågor jag lägger fram.
 
Jag har följt tråden och förstår inte riktigt vad du menar. Och tydligen gör inte du det heller...
I början skriver du att du inte sett på sååå många naturbilder på fs, men att du ändå har åsikter... Kanska har du bara sett de s.k. gulliga, men jag tycker faktiskt att det finns en stor variation här. Möjligen överväger de rent avbildande motiven, men mångfald kännetecknar och bör känneteckna alla genrer. I början påpekar du också stelbenthet och jämför med genren modebilder som följer nutidens trender. Men avser du de flesta modebilder som visas här på fs med halva skallar, mycket hårda kontraster, konstlade ställningar, krigsmålning o s v så hoppas åtminstone jag att naturälskande fotografer inte tar efter...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.