Annons

naturfotografi, en förskönad bild av verkligheten

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Svar till Joakim Fargo

Wolfgang skrev:
Jag menar att det är intresset för detaljer som avgör om man tycker att naturen är grå för det mesta eller om man kan se skönhet i alla sorters ljus och väder.

Här är vi helt överens, Wolfgang. Har jag misstolkat dig så var det inte med avsikt.

Tack för din uppmuntran vad gäller landskapsprojektet. Det är förbannat svårt...
 
forstheim skrev:
Visst finns det allmängiltiga "regler" även inom naturfotografin. Det pratas om gyllene snittet, sneda horisonter och annat.

Det är ju generella allmäna fotoregler som inte specifikt gäller naturfotografering..och som naturfotograferna ständigt bryter mot.

Det är bara att fotografera hur man vill! så länge det är med naturen som motiv, så är det naturfotografering.
 
Jaha, skulle det vara några specifika regler för just naturfotografering? Hmm..det kan jag inte komma på några just nu.

Skulle vara att sitta och vänta då.. hehe
 
wolfgang,

jag har verkligen inte varit ute efter att hoppa på någon. det är inget jag är road av. sen att mitt inlägg kanske var lite spetsigt, den risken tog jag, mjukar man upp det alltför mkt så har man helt plötsligt hamnat i åsikter som man kanske ärligt och uppriktigt inte står för. och ärlighet och uppriktigthet är viktigt tycker jag.
sen måste man ju inte dundra fram i 190 utan hänsyn eller respekt, men det tycker jag inte att jag gjort. hade jag utgett mig för att vara naturfotografsproffs så kanske, men det gör jag ju faktiskt inte. min upplevelse kan ju faktiskt inte du eller någon annan bestämma. även om jag är en människa som inte sysslar med fotografi överhuvudtaget så kan ju inte nån säga till mig " nej, sådär upplever du inte det". jag tror inte att jag har gett sken av att lägga fram några fakta på bordet, bara lite material som består av mina upplevelser och tankar. sen får man göra vad man vill det materialet.

jag tycker det är tråkigt om du känner dig påhoppad, det var inte min mening alls. kanske har du själv en en del i det också, att genast inta en försvarposition fast jag inte tycker att du måste göra det. jag attackerar liksom inte dig.-) eller min mening var iallafall inte att göra det.
 
Regler är ju bara ett stöd. Även att bryta mot en regel är faktiskt en regel. Man gör som man vill och när bilden bedöms av andra, då får man höra deras rent personliga regler.
Gyllene snittet är ingen speciell regel för naturfotografin. Den kom från matematiken till arkitekturen och via målarkonsten slutligen till fotografin.
Den ger lugn i kompositionen, och "bryter" man medveten mot den så kan man få intressanta effekter.
 
Kim10D skrev:

Det är bara att fotografera hur man vill! så länge det är med naturen som motiv, så är det naturfotografering.

hur tycker du att det är praktiken då? är det mkt variation tycker du? vi kan ju ta fotosidan som exempel. alla bilder under kategorin Natur, finns det stora variationer där?
 
jag måste nog tillägga lite.

egentligen så kanske regler var ett dumt ord. eller åtsmintone så inbegriper det inte vad jag menade. jag menar nog även mentalitet, att det råder en viss mentalitet i alla genrer.

men det gör det inte heller alltså?:)
 
ariadne skrev:
hur tycker du att det är praktiken då? är det mkt variation tycker du? vi kan ju ta fotosidan som exempel. alla bilder under kategorin Natur, finns det stora variationer där?

Jag skulle säga att det är som inom alla områden, den stora massan är likriktade enformiga bilder från medelmåttor och nybörjare..medans det finns talangfulla fotografer som sticker ut med mer spännande och intressanta saker som får en att vakna till.
 
kim:

okej, är du nöjd med det då? om du fick chansen att kritisera naturfotografin finns det något då som du skulle säga, några önskningar?
 
Fast Anna, kan du inte ge oss exempel på variation inom modefotogenren?

Om man söker på "mode" här på fotosidan ser väl de bilderna också ganska likartade ut?
 
Re: Svar till Fargo

Wolfgang skrev:
Joakim, det kom ju inga förslag på förbättring utan bara ett påstående att det är trist och att ingen utveckling har skett. Och det är ju helt fel.
Så fram med förslag, Anna och alla som inte håller med mig.

Ok, jag uppfattade det hela som att tråden började med ett rätt frankt påstående om försköning. Någonstans längre ned spetsade jag till det. Och den underliggande frågan har nog hela tiden varit: Varför?

Det vanligaste svaret på den frågan brukar vara att foto är subjektivt och alla har sina sätt att uttrycka sig. Det kan jag förstå och respektera (även om jag har en annan åsikt om vad som är rimligt att "lägga till" och inte). Men, det riktigt intressanta är ju, som anna varit inne på om jag inte missminner mig, hur det kan komma sig att så många tycker så lika!?

Ja, jag generaliserar. Det är omöjligt att föra en sådan här diskussion utan generaliseringar. Det är ju det som är hela poängen! Men i ordet generalisering finns underförstått att det alltid finns undantag, kanske rätt många undantag.

En början kan vara att diskutera om det jag just skrivit överhuvudtaget stämmer. Är det verkligen så här? Stämmer det t.ex. på fotosidan?

I nästa steg kan man diskutera varför det är så här (om).

I ett tredje steg skulle man komma till syftet. Och här är åtminstone jag oförstående, men lyssnar gärna till argument.


Det är vad jag, på ett ungefär, menar med en diskussion som jag tycker anna sådde ett frö till.
 
ariadne skrev:
jag menar nog även mentalitet, att det råder en viss mentalitet i alla genrer.

men det gör det inte heller alltså?:)

Ah..då förstår jag mer vad du menar, det gör det ..finns väl inom alla områden..men sen finns det oxå en hel del som bryter mot den metaliteten och skapar sig en mer egen stil.
 
till forstheim:


nej, det är möjligt att det väldigt likartat.
jag skrev nog att det rådde mer variation inom mode men det vetefanken. skrev nog utan att tänka mig för där.

jag vet inte. vi får starta en ny tråd om det:)
 
ariadne skrev:
kim:

okej, är du nöjd med det då? om du fick chansen att kritisera naturfotografin finns det något då som du skulle säga, några önskningar?

Jag skulle inte kritisera naturfotografin generellt eftersom det är djupt orättvist.

Generellt om fotografering rent allmänt så tycker jag att man ska tänka på att man faktiskt kan fotografera precis som man vill! man ska inte fotografera med massa tankar i huvudet om hur allt ska och inte ska vara hur det får och inte får vara...det är direkt krativitetsdödande.
 
Svar till Anna

Anna, jag känner mig inte alls personligen påhoppat av Ditt inlägg. Men jag tycker nog att Du har kört fram med 190, eftersom Du utdömmer en hel fotogren utan att vara naturfotograf.

Du skall tro att vi inom vår naturgrupp har mycket hårda diskussioner som inte hade platsat här på fotosidan, men då har alla ett brinnande intresse av ämnet, och man kan jämnföra våra bilder samtidigt som man kritiserar varandra.

Det där med promenader i naturen menar att det är skilldnad när naturfotografer rör sig i naturen på helspänn insupande av intryck och sökande efter motiv. Det kan inte jämföras med en promenad som man gör för motionens skull eller för att snacka med med en kompis om allt annat än naturen. Jag gör båda sakerna, och promenerar jag bara, då ser jag inga detaljer alls. Och då har jag inte heller kameran med mig.

Jag vill också nämna att jag själv inom den klassiska musiken har haft fördomar mot vissa kompositörer och verk, och oftast har ändrat mig
senare, när jag har med intresse läst om dem.
Jag vill gärna tro att så är det i alla områden.
Nu skall jag lägga mig för att i morgon bitti skall jag till Måkläppen vid Falsterbo. Under denna årstid får man gå dit. Kanske jag ser en säl. I så fall blir det ett dåligt foto eftersom jag inte har ett långt tele. Kanske det finns något i macro-läget. Det är i alla fall avstressande. Kanske det blir ett bra foto, vem vet.
 
Kim10D skrev:
Jag skulle inte kritisera naturfotografin generellt eftersom det är djupt orättvist.

hm, intressant. sålänge man är helt med klara med att det man kritiserar inte inkluderar alla naturfotografer i hela världen, eller varenda foto som har tagits så är det väl inte orättvist?
om vi säger att 80& av de som köpt ett visst bilmärke har problem med den bilen, så kan man ju göra ett uttalande att " detta bilmärke genererar stora problem" är det då orättvist att säga så för att 20& inte har några problem med bilen?
hur många måste ha problem med bilen för att du säga att detta bilmärke ger problem?:)

jag ser generaliseringar som mer som en ingång till ett ämne. kan vara. jag menar om man ska ge uttryck för alla grenar inom någonting så vet jag inte riktigt var man hamnar tillslut. man måste iallafall inte börja där kanske, utan i helheten. sen kan man ju liksom börja rota i det och nyansera.


Kim10D skrev:
Generellt om fotografering rent allmänt så tycker jag att man ska tänka på att man faktiskt kan fotografera precis som man vill! man ska inte fotografera med massa tankar i huvudet om hur allt ska och inte ska vara hur det får och inte får vara...det är direkt krativitetsdödande.

jag håller med dig om att man har en frihet också. visst kan man hänvisa till normer och mentalitet men man är ju inte helt och hållet ett offer som inte har någon egen fri vilja. och det är ju en bra inställning, att man har en frihet.
 
ariadne skrev:
hm, intressant. sålänge man är helt med klara med att det man kritiserar inte inkluderar alla naturfotografer i hela världen, eller varenda foto som har tagits så är det väl inte orättvist?
om vi säger att 80& av de som köpt ett visst bilmärke har problem med den bilen, så kan man ju göra ett uttalande att " detta bilmärke genererar stora problem" är det då orättvist att säga så för att 20& inte har några problem med bilen?

Jo, det är orättvist för att det är inget som är unikt för naturfotograferingen, det är ett problem som är allmängiltigt för all fotografering så därför är det orättvist.

Om alla bilmärken hade 80% fel..vore det inte fel att peka ut bara en biltillverkare då?
 
Re: Svar till Anna

Wolfgang skrev:
Anna, jag känner mig inte alls personligen påhoppat av Ditt inlägg. Men jag tycker nog att Du har kört fram med 190, eftersom Du utdömmer en hel fotogren utan att vara naturfotograf.

nejdu, 180 har jag kört i.
nej, men jag har inte utdömt naturfotografi. jag har inte sagt att dessa åsikter kommer jag aldrig någonsin rubba på vad ni än säger. eller att mina åsikter är de enda och de rätta. eller hur?

du wolfgang, en sak är vi helt överens om. att det är dags att sova.



hoppas du får en bra dag!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.