Ang. reaktioner på min kommentar...
Wolfgang skrev: Peter, Klum gör väl inga traditionella djurfoto. Hans bilder är både unika och poetiska och han använder varken gömsle eller åtel.
-Nej, och?! Klum tar inga traditionella djurbilder. Eller, javars, IBLAND gör han ju det, men han har ju en skön blandning av stilar och syftningar i sina bilder. Det var nog det jag ville få fram. Han varvar ju rena naturbetraktelser med bilder av mer reportageaktig stil. En klockren kombo för National Geographic och Geo, m a o. Om du med "traditionella djurbilder" menar den typ av bildillustration som skulle tänkas förekomma i en fågelbok eller fauna (dvs helt frilagt djur där artkarakteristika frmgår tydligt) så är det nog så att vi pratat förbi varandra. Att någon av de fotografer jag nämnde skulle ägna sej åt detta har jag inte påstått och det är väl ett av skälen till att t ex Klum och Terje också urskiljer sej från mängden.
Erik: OK! Vi är kanske överrens om att Terjes bilder framförallt skiljer sej från övriga naturfotografer genom den stora mängden bilder där objektet är abstrakt; som sillhuett; i rörelseoskärpa; där endast detaljer av ett större objekt presenteras, etc. Han tar andra typer av bilder också, men det är ovan nämda typ av bilder som blivit Terjes "varumärke".
Jag skulle vilja påstå att Terje (tillsammans med ett par andra nordiska naturfotografer) är mästerliga i att ge just "en förskönad bild av verkligheten", som Anna uttryckte det. DÄRFÖR tyckte jag att Terje i DETTA fall var ett dåligt exempel på naturfotografer som kännetecknas av "råare/dokumentära" bilder.
Om ni har fler synpunkter på MINA åsikter så föreslår jag att vi startar en ny diskussion på en ny tråd, för jag känner att åtminstone jag pladdrar på lite FÖR mycket just nu.
/Peter