Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

naturfotografi, en förskönad bild av verkligheten

Produkter
(logga in för att koppla)
Kim10D skrev:
Jo, det är orättvist för att det är inget som är unikt för naturfotograferingen, det är ett problem som är allmängiltigt för all fotografering så därför är det orättvist.]

okej. ...intressant tankegång.
så du kan alltså inte komma med ett generaliserande uttalande om någonting om du samtidigt inte generaliserar något annat?
om du tex ska säga att du gillar apelsiner ( inte alla i hela världen för vissa kan vara sura eller omogna) så måste du samtidigt säga att du gillar päron och äpplen också?

eller om vi ska ta det exempel vi diskuterar: om du tycker att det råder en viss menatlitet inom naturfotogrfin så kan du inte säga det utan samtidigt påtala att det även finns en mentalitet tex inom mode? jag tycker nästan att det är lite irrelevant faktiskt...

Om jag tror att någon grupp ska känna sig utpekad så skulle jag förklara mig mer exakt hur jag menade, japp.

men...det finns ju en poäng också i att fokusera sig när man snackar. att "peka ut" låter så negativt, man kan ju kalla det för att "ringa in" också. annars så talar man lätt helt plötsligt om alldeles för mkt på en gång att det liksom blir himla svårt att hantera allt det på en gång och man kommer ingen vart.

är du våg eller, som jag?.-)

oj, jag skulle ju sova.

Ja, men om det är så att man faktiskt vill försköna tillvaron en smula?

Vad är alternativet? Att vänta till solen har gått i moln?
Att vänta till dess att räven försvunnit ur bild för det är så det ser ut för det mesta - alltså; utan räv?
Ska vi låta CNN och Discovery ta över HELA Hollywood och gå på bio och titta på dokumentärer om brittiska stridsvagnstyper och vapensmugglare på kola-halvön?

Jag Vill se (och ta) vackra bilder. Jag vill bli förförd av Michelle Pfeiffer på vita duken trots att jag faktiskt förstår att hon inte ser ut som genomsnittskvinnan.
Jag vill se solens och skuggorna spel i mossan och inte en gråmulen stenjävel.

Så det så!

ariadne skrev:
Terje:

"I dagens samhälle ska allt gå så fort, naturfoto ändras på sitt sätt - i den takt som fotograferna själva utvecklar sig..."

tycker du att det är bra att naturfotografi håller en viss "stelbenthet" , om du nu kan hålla med i det. kan man tänka sig att en viss stelbenthet och tröghet är en förutsättning för naturfotografin, annars blir det ...nåt annat.
nu ska man kanske inte särskilja naturfotografi och konst, dessa både måste inte vara en motsättning, men konsten ser jag som en mera djärv arena eller vad jag ska säga. och den ska vara det. medan naturfotografin kanske inte skulle "tjäna" på att vara det?

Naturfotografin är inte stelbent inom naturfotografin. Men för andra utanför, kanske. Modefoto är inte stelbent inom modefotografin. Men utanför, kanske.

Det handlar om insikt i ämnet. Det är som med musik. Läser man Per Bjurman i Aftonbladet, så tror man ju att allt har hamnat fel och utvecklas trögt och utan fantasi. Blues'en står still, hårdrocken står still och Beethoven är den samma...

För oinvigda, givetvis...

Så är det också inom naturfotografin. "Bonden från landet som kommer på besök till galleriet i stan"... Kulturkrock... Bland "icke-naturfotografer" ett alltid lika tacksamt mobbningsobjekt. Naturfotografen småler för sig själv och tittar till modefotograferna... Och tänker: "När ska de lära sig fotografera?"

Slutligen en liten tanke om tid: att sitta i gömsle i två månader för att vänta på varg är en nödvändighet. Om viljan att göra bilder är så stor, om den konstnärliga ambitionen är större än hos många andra - ja då får det ta den tid det tar... Så enkelt är det! Kan jämföras med skulptören som höll på i ett år med dekorationen till torget i stan...

Terje

Kim10D skrev:
Om jag tror att någon grupp ska känna sig utpekad så skulle jag förklara mig mer exakt hur jag menade, japp.

Ofta står och faller sådana här diskussioner med att deltagarna kan skilja på sak och person. Kan man inte det, är det som du skriver, lätt att "känna sig utpekad". Hur många diskussioner har inte omöjliggjorts på denna sida av personer som inte vill se längre än bortom sin egen näsa?

Precis samma sak höll på att ske, och skedde till viss mån, i denna diskussion.

Jag säger som Terje: Intressant tråd...

Jag har läst några inlägg här som handlar om väntandet... Kim menar att han gör andra bilder under tiden han väntar på rätt ögonblick, eller som Kim skriver, "plåtar" ;)

Jag är ingen naturfotograf - inte än iaf, men jag känner själv att jag kommit en bit på väg och det ger mig mycket i och med att jag vill bredda mig som fotograf.

Jag tycker och känner själv att det är själva väntandet som ger mycket, bildidéer bland annat. Att sitta och filosofera och iaktta. Även om man kanske har en klar idé om vad man tänkt att göra just denna dag, men inget sker... inte går jag därifrån då. Bara sitta och vänta, känna lugnet och kanske också spänningen. För det är ju en spänning i det hela också - för man vet ju aldrig. Det är nog mycket det som gör att många naturfotografer fortsätter med det de gör! Att aldrig ge upp. Hur skulle det annars se ut - om alla naturfotografer tyckte att det var trist att vänta? Eller inte hade tålamodet? Eller inte fick fler idéer i och med väntan... För det är ju i väntan som idéer föds. Jag kan tänka mig, för så är jag själv, att många sitter och filosoferar när de sitter där. Och vad blir det inte av det? Jo, saker och ting börjar klarna... "Oj, det tänkte jag inte på innan"... "Jäklar vilken idé"! Det handlar inte om att man sitter helt tom i huvudet och dricker kaffe ur den medhavda termosen och tråkar... Det är så mycket mer. Som jag tror iaf.

Jag minns när jag satt i skogen, det var helt tyst, jag iakttog allt runt omkring, som jag alltid gör exempelvis vad gäller människor (som för övrigt är mitt egentliga motivområde) och plötsligt, från ingenstans drog en tjäder förbi. Jag fick hjärtat i halsgropen, naturligtvis... men det är ju just sådana upplevelser som gör att man känner rysningar. Som gör att det är värt att vänta.

Jag hämtar all inspiration med att lyssna på musik, läsa, iaktta och känna. Men, jag får också inspiration genom att vänta...

Malin

Kim10D skrev:
Jo, det är orättvist för att det är inget som är unikt för naturfotograferingen, det är ett problem som är allmängiltigt för all fotografering så därför är det orättvist.

Om alla bilmärken hade 80% fel..vore det inte fel att peka ut bara en biltillverkare då?

Denna diskussion handlar som jag ser det inte om att "peka ut". Det handlar mer om att resonera kring naturfotografering.

Som jag ser det kan man mycket väl diskutera kring eventuella problem med naturfoto (jag och du pysslar med det) utan att dra in eventuella problem inom t.ex sportfotografering.

Som jag ser det kan mycket väl diskutera kring problem med Toyota och Nikon (jag äger sånna) och hur de skall lösas utan att för den skull påpeka brister hos Saab och Canon.

Terje skrev:
Naturfotografin är inte stelbent inom naturfotografin. Men för andra utanför, kanske. Modefoto är inte stelbent inom modefotografin. Men utanför, kanske...[klipp]

Så är det också inom naturfotografin. "Bonden från landet som kommer på besök till galleriet i stan"... Kulturkrock... Bland "icke-naturfotografer" ett alltid lika tacksamt mobbningsobjekt. Naturfotografen småler för sig själv och tittar till modefotograferna... Och tänker: "När ska de lära sig fotografera?"...[klipp]

Säkert är det så som du säger. Sen huruvida det är ett problem eller inte beror ju lite på syftet hos naturfotografen.

Om han/hon gör sina bilder för att väcka intresse för natur och miljö bland andra, utanför "naturfotografin" kan det ju vara svårt att förmedla budskapen. Om budskapen skall funka utanför "naturfotografin" måste kanske bilderna göras annorlunda.

Om han/hon fotograferar för att kommunicera med människor inom "naturfotografin" funkar det nog klockrent.

arleklint skrev:
Säkert är det så som du säger. Sen huruvida det är ett problem eller inte beror ju lite på syftet hos naturfotografen.

Intressant och tankeväckande fundering. Vem vill vi nå fram till när vi presenterar en bild?

Personligen fotar jag mest för mig själv och er på fotosidan för att lära mig, och för en och annan utställning som då riktas till mest "icke-fotografer". Ni andra fotar säkert även för andra målgrupper.

Olika bilder för olika målgrupper tror jag bör anpassas på olika sätt för att syftet med bilden skall uppnås, och för att den tänkta mottagaren skall uppfatta vårt eventuella budskap med bilden.

arleklint skrev:
Som jag ser det kan man mycket väl diskutera kring eventuella problem med naturfoto (jag och du pysslar med det) utan att dra in eventuella problem inom t.ex sportfotografering.

Som jag ser det kan mycket väl diskutera kring problem med Toyota och Nikon (jag äger sånna) och hur de skall lösas utan att för den skull påpeka brister hos Saab och Canon.

Visst kan man göra det, men jag kan inte se att det är något specefikt problem för naturfotografering så därför tycker jag det är fel att peka ut naturfotografering..det leder oftast till massa onödigt tjafs om man gör så..och det är väl inte bra.

Om det vore ett unikt bromsfel på en toyota, så finns det ju ingen anledning att dra in andra märken i en diskussionen..om det därimot är ett problem som gällde alla bilmärken så vore det helt fel att bara peka ut toyota...då skulle man ju få intryket att de andra bilmärkena inte hade problemet.

Så ser jag på det :)

ariadne skrev:
kim:

okej, är du nöjd med det då?

Om jag är nöjd med det..det vet jag inte vad jag ska svara på..det är helt okej iaf, det är helt naturligt att merparten av alla bilder är likriktade och medelmåttiga, många är nöjda med att få till bilder som är vackra och ungefär likadana som andra vackra bilder..de strävar inte längre..det är helt okej tycker jag.

Jag vill bara säga en sista sak.
Eftersom jag bor där jag bor tycker jag det är kul och intressant att se bilder från "den stora världen” staden, porträtt, och allt vad man kan tänka sig.. Fast jag kommenterar inte bilder som jag inte riktigt är inne på själv eller har någon som helst susning om, men jag tycker ändå om att se dom.
Kanske borde vi göra studiobesök hos varandra.
Som sagt, vi behövs alla för att visa världen.
Reportagefotografen som tar bilder av världens händelser. Kanske en av de viktigaste fotografer som finns egentligen och som har ett otroligt ansvar som vilar på axlarna.
Men också alla andra olika grenar av fotografer som visar världen både i naturbilder i olika fack och från den urbana också i olika fack men som ändå är en del av världen..
Även de som leker med bilder är viktiga, de som gör om bilden till oigenkännlighet.
Som ger oss roliga, talande eller bara fantasieggande bilder.
Bilder som är dåliga i skärpa och motiven är svårtolkade är också viktiga, även om det är bara för den som tagit bilden. Åtminstone nu.
Historiska bilder som visar oss vart vi är i dag och kanske är på väg är viktiga.
Nakenbilderna hör också till vår viktiga historia.
Att jag upplevde de nakna 70-talets bilder och tycker att det nu är repris hör egentligen inte hit.
Den lilla digitalkamerans eller den stora storformatskameran tar lika viktiga bilder i olika aspekter av var vi befinner oss i tid och rum.
Naturbilder, porträtt, manipulerade bilder, reportage, dokumentära bilder.
Alla hör dom till vår historia och framtid.
Och alla är viktiga.
Och då spelar det egentligen inte någon roll om jag JUST NU t o m ibland kan tycka att en bild verkligen är kass utan dess like. För den är inte det.
Mvh/-Anders

ariadne skrev:
nej, det är möjligt att det väldigt likartat.
jag skrev nog att det rådde mer variation inom mode men det vetefanken. skrev nog utan att tänka mig för där.

jag vet inte. vi får starta en ny tråd om det:)

Jag tycker inte att det behövs nån tråd om det.

Med risk för att bli beskylld för att inte veta nåt om modefoto så tycker jag att det är den mest likriktade genren inom hela fotografin.

Men sen kan jag ju inget om mode heller, kanske mina åsikter beror på det???

Larsa/som är något feg med att hårdnackat klanka ned på det han inte är speciellt intresserad av...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar