Annons

naturfotografi, en förskönad bild av verkligheten

Produkter
(logga in för att koppla)
Kim10D skrev:
Alla är barn i början...men om man stannar vid en "kul grej" så kan det ju inte bli mer än "barnstadiet" heller.



Matisse är den jag gillar bäst av dem.

Skulle ha gissat på Cezanne eller möjligen Gauguin - när jag tittar på dina naturbilder... :)

Terje
 
Det spelar ingen roll hur du tar en bild verkligheteten blir inte annorlunda för det. En fotografisk bild blir så närma verkligheten du kan komma med den tekniken. En konstnär som målar eller fixar i photoshop däremot kan ändra på den verklighet som kameran avbildar och som du själv ser med egna ögon. Vad i verkligheten du väljer att avbilda måste vara upp till dig som fotograf att bestämma. Om morgonsolen lyser vacker på en Utter som just fångat en fisk vid iskanten så är det precis så verkligheten ser ut, ingen försköning av verkligheten, det är precis som det ser ut och du har själv valt just den vinkeln med kameran som tilltalar dig själv. En som målar kan däremot lägga till eller dra ifrån för att få verkligheten att överglänsa sig själv och på så sätt ge en skev bild av verkligheten, precis som folk som skriver i tidningar eller låttexter. Kameran är och förblir ett verktyg för att återge verkligheten utan iblandning av fantasi.
 
Klart man tar efter......

Som riktigt blåbär innom fotografering som jag är så är det klart att man så här i början snor ideer och olika tekniker för att förhoppningsvis hitta sin egen stil. Att många tar efter dig Terje och andra fotografer som man tycker om det är ju naturligt.

Vad det till stor del handlar om sedan är om man kan förvalta det man lärt sig.
Förvalta och utveckla det till sitt eget.... Där kommer kruxet :)

jag håller nog på Monet för egen del:)
Marlene
 
Kanadabalsam skrev:
Kameran är och förblir ett verktyg för att återge verkligheten utan iblandning av fantasi.

Tur jag inte läste detta innan jag vågade mig ut i fantasins värld men min kamera som verktyg. Då hade jag kanske aldrig gjort det......
Marlene
 
Terje skrev:
Jadu, det skulle innebära att jag kan lägga av - eller gå över till att plåta...

Terje

Nej nu blev det missuppfattning, det klart utan fantasi så skapar du inte de bilder du vill ha, du måste skapa bilder med hela sinnet, men jag menar ihopfantiserade bilder, alltså dubbelexponeringar och sånt, de ger en skev bild av verkligheten, jag tar sådana bilder också. Verkligheten blir då förskönad enligt mina tankebanor om bilden nu blir lyckad. Men tar du en vacker bild rakt upp och ned som avbildar verkligheten så är det precis som verkligheten är varken mer eller mindre.
 
Grundfrågan var om naturfotografi är en förskönad bild av verkligheten när man väljer att avbilda den i t.ex. vackert ljus eller rosenskimmer, men det är det inte enligt mig för det är precis så som verkligheten ser ut, inte förskönad på något sätt. Ska du försköna en naturbild (om det nu går)då kan du låta fantasin härja fritt och fixa i photoshop tills du blir nöjd. Lägga till lite dimma lägga in en komet på himlavalvet och en 18-taggars älg ute bland dimmorna.
 
Det räcker med en sån enkel sak som högre färgmättnad, för att kalla det för förskönande av verkligheten?
 
Terje skrev:
9 av 10 gör det som förväntas och belönas... 1 av 10 gör det från egna preferenser... Enkelt! Så är det inom naturfoto - och inom ALLA motivområden...

Ja, det var enkelt! Kanske lite väl enkelt. För att anknyta till olika konstnärer och konststilar (som nämnts i tråden), så har ju målarkonstnärer alltid varit mycket noga med vilken färgskala de använder sig av. Inom fotografin är man ju på ett helt annat sätt utelämnad i filmfabrikantens händer. Men visst har det funnits alternativ till velvia (och 100vs) de senaste dryga 10 åren (och före det var det väl 64:an och 25:an som gällde)?!

Här tror jag att vi i spåren av digitaltekniken kommer att få se mer utav personliga färgskalor även inom naturfotografin då varje fotograf tillåts "göra sin egen film".

För att spåna vidare på det här med motivområden så är min uppfattning den att det är mer likriktat inom naturfotografin och modefotografin än inom andra genrer. Kanske har det att göra med att dessa båda genrer är mer känsliga för de estetiska värden som råder i samhället för sin egen överlevnad.

Ett sista spanaruppdrag: Om 100 år kommer decennierna före och efter detta millenieskifte att kallas "The saturated years".
 
Kim10D skrev:
Jag har iaf aldrig sett ett fotografi som ser ut som verkligheten.
Nej det menar jag inte att fotografiet kommer nära med allt vad det innebär men det ögat uppfattar och kommer många bilder väldigt nära med färger och detaljer. Men det går inte att avbilda något annat än verkligheten, det verkar väldigt konstigt annars. Verkligheten blir inte skönare bara för att du väljer ett vackert ljus på ditt motiv lika lite som det ger en skev bild av verkligheten. Om folk tror att verkligheten inte ser ut som på bilden utan det är skevt vinklat och förskönat, ja då har dom missat en hel del.
 
Ah..då förstår jag mer vad du menar..du menar att skönheten finns där i verkligheten oxå, det är inget fejk..jag skulle säga att verkligheten t.o.m är vackrare än på bild.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.