Annons

Naturfotografer på FS

Produkter
(logga in för att koppla)

vbg_snake

Aktiv medlem
Det finns ju så mycket folk som fotar natur osv. Tycker vi borde ha lite mer tryck på just naturfoto här. Väldigt tråkigt att se så många internationella siter med naturfoto, och fotosidan saknar nästan helt diskussioner osv kring det.

www.naturescapes.net
www.naturephotographers.net

Två rikitigt heta. Tycker vi borde börja bli lite mer effektiva nu damer och herrar.
 
Såg många bilder som tilltalade mig på sidorna du länkade. Har du några förslag på vad vi skulle kunna göra här Martin?
Tack för länkarna!
 
Ptja, jag vet faktiskt inte. Det är många som engagerar sig och tittar på naturbilder, väldigt många som fotar natur också.

Dom har ju det så smart på den sidan, ett forum där man postar bilder, man skapar en ny tråd / bild, så skriver folk om den osv. så riktigt smart. istället för massa krypin (som man också skall ha) borde man också ha ett kritik-forum, eller visningsforum. Är ju så svårt att hitta bland bilder annars. är så många.

Jag tror det skulle vart riktigt bra. Man vill ju få igång diskusioner. Om en postar, börjar massa posta sedan. Månadstävlingar, eller månadsbilder.
T. ex Månadens fågel, däggdjur osv.

Sådana saker skulle piffa upp stämningen rejält.
 
Jag håller med dig Martin

Tycker själv att det är otroligt intressant att kolla in andras naturbilder här på FS, men har svårt att hitta bland allt som läggs ut i poolerna. Dessutom skulle det vara roligt att veta lite mer om hur personerna gått tillväga när de tagit bilden. Bara flax, långvarig planering, eller bara gått ut en dag för att fånga något? Skjut för att fånga bilden, eller haft tid att tänka efter före? Mer sånt.

/Sofia
 
Exakt, lättare att hålla en flervägskommunikation då faktiskt. Tycker fotosidan är väldigt begränsad till folks egna små portfolios.

Man kan lägga ut oredigerade, visa hur man redigerat osv. Mycket bättre kommunikation. Det är någonting jag verkligen saknar.

Man kan också ha en diskussion, precis som du säger, om hur bilden är tagen, inte bara teknisk info som slutare, bländare osv. Utan lite planering mm. Tycker det behövs här!
 
Jag saknar faktiskt en pool för naturfotografering, nu blir det mest att det hamnar på bildkritik, men det är ju så allmän. Kanske är läge att börja äska för det?
 
vbg_snake skrev:
Exakt, lättare att hålla en flervägskommunikation då faktiskt. Tycker fotosidan är väldigt begränsad till folks egna små portfolios.

Jepp.

Från början var det mest roligt att kolla på alla fantastiska (och mindre fantastiska) bilder, men jag känner att jag alltid vill ha mer information om bilderna. Det blir så ynkligt i poolbeskrivning, kommentarer och svar.
 
Jao, men pooler är inte heller rätt idé. Gillar inte den idén. Känns som att folk håller koll på forumen mer än alla nya bilder. Blir så jobbigt att gå fram å tillbaka.

Man skulle behöva ett forum som hette naturbilder, å sen dela in i olika kategorier där man ville visa, t ex fåglar. däggdjur osv. Jag gillar inte att posta i bildkritik heller..
 
Många bra idéer!

Håkan vi har en massa pooler och det borde inte vara omöjligt att få en till för naturbilder.
 
Jag tycker inte forum är rätt väg för bilder. Men absolut också en bra idé. Jag ser inte varför det inte skulle kunna få finnas både naturpool och naturforum. Jag tycker dom fyller sina roller båda två.
 
Förresten... Forum för natur finns det väl egentligen redan? Det är väl bara att börja använda det som ni vill?
 
Jag tycker detta forumet [natur] har fått fel aproach på något sätt. Om ni kollar på hur många som är inne å läser varje anslag, kontra med hur många som svarar så är det bara en handfull som skriver i detta forum. Fast att diskussionen kan finnas - så finns det ju onekligen inte.

Jo en pool samt ett forum, men då foto-forum. Jag vill ha en kännsla av ett forum, där jag hör hemma.

Här känns det så avigt, vet inte varför. Denna naturdiskuss känns väldigt fel..
 
Forumidén låter spännande och kan finnas vid sidan av Håkans förslag om pool.

Är tanken med forumiden följande:
Man lägger ut en naturbild i en tråd, skriver själv lite om bilden (planering, tanke, utrustning, redigering, eller vad man nu vill mm) och hoppas på att det uppstår en diskussion i tråden?
I så fall kan någon av oss redan idag starta en sån tråd i naturforumet, vem är sugen?
 
Jao det är klart att vi kan, men som jag sett tidigare, retar sig folk när man postar bilder i forum och säger "ÄR DU KRITIKERRAGGARE ELLER?, POSTA I KRITIK SÅ DU FÅR RIKTIGA KOMMENTARER".

Känns så j...a inrutat. Jag vill posta en av mina helgbilder för en showoff eller liknande. Blir alltid fel bemötande, därför tycker jag man borde skapa ett forum.
 
Varför skulle det med automatik innebära att om en blid läggs i ett forum så skulle den få en djupare och bättre kritik? Möjligheten till en diskussion kring bilderna finns ju redan med dagen system. Problemet är bara att det sällan blir någon.

Jag tror att det handlar mer om inställning till hur vi bemöter bilderna här på fotosidan. Fotosidan har en engen kultur kring hur bilder ska kommenteras. På de två sidorna du nämde råder en annan kultur kring hur bilder ska bemötas. Jag tror inte det beror på hur bilderna presenteras utan mer på vilken norm som råder på sidan.

Men det kan ju vara interessant att göra ett försök och se hur det fungerar.

Jag håller med om att det skulle vara intressant mer mer diskussioner kring bilder. Och att det är något vi bör jobba med att få igång...
 
Ptja, naturephotographers (som jag hängt på i drygt 2 år) och naturescapes vänder sig kanske till lite mer professionella fotografer. Men det betyde inte att vi inte kan lyckas här.

Jag tycker det är kul med diskussioner och dylikt. Det är knappt några diskussar här på naturforumet. Enbart en fråga, med ett par svar. Vilket är lite tråkigt. Skulle vara kul att köra mer bilder osv.

Väldigt kul att få igång en sådan process
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.