Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

natur foto vilken kamera..?

Produkter
(logga in för att koppla)
I princip vilken som hälst, det beror helt och hållet på vilken plånbok ock vilken typ av naturfotografi du tänker på.

Precicera frågan och förutsättningarna så får du bättre svar.
 
som sagt precisera

För att kunna svara på frågan måste vi veta lite mera! Du går väl inte in i en sportaffär och frågar vilken sort skor du ska ha till idrott? Fundera lite över vad du är beredd att lägga ut och vilken sorts fotografering du vill ägna dig åt. Digitalt eller analogt? Djur/fåglar eller landskap? Eller kanske både och? Systemkamera (med utbytbara objektiv) eller inte?
Du kommer säkert att få bättre svar om du skriver lite mer!
 
Jag brukar aldrig rekommendera kameror och ska inte göra det nu heller, bara ge litet tips. Många här på sidan är helt teknikfixerade och tror att ju bättre kameror desto bättre bilder. Man kan ta jättedåliga bilder även med en dyr kamera.

Om du är uppriktig fotointresserad och inte bara teknikfixerad så köp en billig kamera och testa dig för med. Kolla bland recensioner och tester vad som verkar bra. Digital är ju bra eftersom man kan kolla direkt.

Gå sedanut och ta 1000 bilder. Öva upp fotoseendet och konstnärligheten. När du gjort det så vet vad du nog vilken kamea du vill ha. Kanske den billigaste digitala systemkameran du kan hitta då.

När jag såg ditt inlägg kom jag att tänka på när jag var i en lampaffär. Det kom in en dam och sa till exepediten att hon ville köpa en lampa. Jaha vilken typ (sovrum, kök, badrum, säng). Det visste hon inte. Vad skulle han rekommendera. Han bad henne kika runt i affären. Det är inte lätt för folk här heller att rekommendera utan indata.

Lycka till, men tänk inte för länge för det kommer nya modeller hela tiden!
 
Sökaren

Välj en kamera med stor optisk sökare så att du ser motivet ordentligt.
Då kan du rensa bort dom flesta kamerorna.
 
Hallå allihop

Stefan är 13 år!

Försök att anpassa era svar lite. Hur mycket koll hade ni vid samma ålder?

Han blev medlem idag. Kul mottagande...

/Anders
 
Eftersom (som någon påpekat) det är rätt lämpligt att ta massor med bilder när man lär sig kan det vara rätt lämpligt med digitalt för att hålla kostnaderna nere. I synnerhet för naturbilder där man ibland måste ösa på ordentligt för att få en riktigt bra bild.

Natur kan betyda rätt många olika saker som ställer olika krav på kameran.

Är det vilda djur i skogen eller fåglar i flykt behövs lång brännvidd och helst hög känslighet (höga isovärden utan för mycket brus). Detta hittar du på SLR kameror (D50 eller Canon 350 mfl). Då är kruxet att ett långt tele kostar rätt mycket pengar.

Är det insekter i sanden eller blommans inre delar måste man ha makro möjligheter, vilket i SLR världen betyder ytterligare ett objektiv. Dock ett som är billigare än ett långt tele.

Jag skulle rekommendera en digital lång-zoom kamera. Den är i och för sig litet ljussvag (högt brus om man skruvar upp känsligheten) men kan å andra sidan användas både för närbilder av små motiv (insekter, blommor etc) och för djur en bit bort.

Alla kameror har begränsningar men den här är enligt min mening bra på litet av varje.

Det finns sådana här modeller av olika fabrikat och priset ligger mellan cirka 3600kr och till 5000kr.
 
cbr1000 skrev:
Hallå allihop

Stefan är 13 år!

Försök att anpassa era svar lite. Hur mycket koll hade ni vid samma ålder?

Han blev medlem idag. Kul mottagande...

/Anders
OK, sorry - noterade inte ålder och medlemstid....
Inte desto mindre är den kamera jag föreslår ovanför här något som skulle vara något för en annan sorts naturfoto - landskapsfotografering.
Vanligen använder man vidvinkel vid landskapsfoto men inte alltför utpräglad sådan.
Men kameran i förslaget är ganska extrem, kanske inte i bildvinkeln .....men i pris.
Us
 
Som nämnts ovan, köp en billig begagnad digital kamera och fota massor i några månader. Sedan vet du vad du vill ha. Vad som är viktigt för dig.

Låna gärna andras kameror, om de inte vill släppa ifrån sig kameran, så be att få ta några bilder medan de håller i remmen ;-)

Besök butiker, kläm och känn och fråga.
 
Köp begagnat.
Köp en digitalkamera av äldre modell och en eller två beg. zoomobjektiv.
Plåta massor och fundera över varför bilderna blir som de blir och hur du får dem som du vill ha dem.
Sedan vet du om du behöver kortare eller längre optik och då byter du till det och plåtar ännu mera.
Lycka till
MVH
Magnus
 
Hej.

Ett mycket bra alternativ är om du kan få tag i en beg. Canon Pro1, 28-200mm, L-objektiv osv.
Pro1 är inte bra på höga iso och action-foto men för övrigt tar den mycket bra bilder, utmärkt till resekamera också.

MVH Per-Åke
 
sen är det ju frågan "naturfotografering"

rätt så ospecifierat..
det skiljer väldigt mycket mellan 300mm fågeljagande och 1:1 macro på mossa.. och om man snackar digitalkompakter så är det skillnaden melan kamera och kamera.. pratar vi slr/dslr så är det skillnaden mellan objektiv och objektiv..


gör såhär stefan:

skriv exakt vad du hade tänkt att använda kameran till.. och presentera din budget..

ju mer specifierad fråga du har desto mer specifierade svar får du och det är lättare att tipsa kamera
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.