Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nattfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan!

Tänkte att jag någon natt ska ge mig ut med kameran, men behöver en del tips om nattfotografering. Jag kan hela kameran och har fotografera i några år.

Det jag kan om nattfotografering är grunden, men det jag vill veta är olika typer av inställningar vad som fungerar bäst för att när jag går in och tittar på bilderna är de mörka fast ute är de bra. Kort sagt hur får man en lyckad nattfotografering?
 
Stadigt stativ.
Sätt kameran på timerutlösning typ 10s, då hinner du bort från stativet.
Har sabbat bilder då jag stått och trampat intill stativet som rört sig i mjuk mark.
Stativet hinner också sluta vibrera av din hantering.
Se också upp med blåst av den anledningen.

Låg ISO och justera skärpan i Live View om kameran har det.
Långa slutartider , börja med femton sekunder och kolla hur bilden ser ut.
Justera därifrån.

Kolmörka nätter är ingen höjdare, det är tasksammast om det är lite månsken som lyser genom lätt molnighet. Ivf tills du fått kläm på hur det funkar.

Vill du hållas inne i stan är det lite lättare, där finns det ljus, mer än man tror.
 
Liten bländare (typ 11-16-22) ger en "stjärneffekt" vid starka punktljuskällor.... Kan användas för att skapa mycket trevliga effekter...

Antalet stjärnuddar beror på antalet bländarlameller. Jämt antal lameller ger lika många uddar som lameller. Udda antal lameller ger det dubbla antalet stjärnuddar.
Objektiv med 7 lameller ger alltså 14 "spetsar" på stjärnan. 8 lameller ger 8 (den vackraste enligt min mening).
9 lameller ger 18 uddar vilket tyvärr är det som många "finare" objektiv erbjuder idag...
 
Stadigt stativ.
Sätt kameran på timerutlösning typ 10s, då hinner du bort från stativet.
Har sabbat bilder då jag stått och trampat intill stativet som rört sig i mjuk mark.
Stativet hinner också sluta vibrera av din hantering.
Se också upp med blåst av den anledningen.

Låg ISO och justera skärpan i Live View om kameran har det.
Långa slutartider , börja med femton sekunder och kolla hur bilden ser ut.
Justera därifrån.

Kolmörka nätter är ingen höjdare, det är tasksammast om det är lite månsken som lyser genom lätt molnighet. Ivf tills du fått kläm på hur det funkar.

Vill du hållas inne i stan är det lite lättare, där finns det ljus, mer än man tror.

Tack för dina tips, hoppas verkligen det blir stjärnklart så jag får några bra bilder! Jo det är lätt att sabba bilder med bara minsta lilla rörelse runt stativet.
 
Liten bländare (typ 11-16-22) ger en "stjärneffekt" vid starka punktljuskällor.... Kan användas för att skapa mycket trevliga effekter...

Antalet stjärnuddar beror på antalet bländarlameller. Jämt antal lameller ger lika många uddar som lameller. Udda antal lameller ger det dubbla antalet stjärnuddar.
Objektiv med 7 lameller ger alltså 14 "spetsar" på stjärnan. 8 lameller ger 8 (den vackraste enligt min mening).
9 lameller ger 18 uddar vilket tyvärr är det som många "finare" objektiv erbjuder idag...

Det stämmer man kan få till "stjärneffekt" utan ett special filter, ska prova det i natt om det är stjärnklar vill säga. Hoppas vädret är med mig ikväll.
 
Det var ingen dum idé, men hur ser jag i histogrammet om bilden är "bra"

Kort svar: det gör du inte.

Längre svar: Du vill - genrellt sett - ha "vågor" en bra bit åt höger. Helst hela vägen ut till höger.

Vid fotografering med synliga ljuskällor får du acceptera att dessa sticker först och blir utbrända om du ska få teckning i skuggor och mellanregister. Det syns som en "spik" längst ut till höger. Acceptera den.

När du sedan råframkallar drar du i exponeringsreglaget tills bilden ser ut som du vill. Då kan du skita i histogrammet (du vill sällan att nattbilder ska vara "korrekt" exponerade).

Enklaste sättet att lära sig hur du uppfattar bilder på LCD:n i beckmörker är att ta testbilder inomhus med släckt ljus, och sedan tända och jämföra. När du gjort det några gånger kommer du vara mycket mer medveten om vad du kan förvänta dig.
 
Jag har raderat inlägg som gör reklam för fotokurs med hänvisning till följande stycke i forumreglerna:

Kommersiella inlägg är inte tillåtna
Det är inte tillåtet med reklam eller värvningar i forum eller kritikkommentarer (eller på andra platser) utan att först ha fått redaktionens uttryckliga godkännande för detta. Reklam om produkter / tjänster som konkurrerar med fotosidan.se:s tjänster / produkter är inte heller tillåtna. Vidare är det inte tillåtet med inlägg där den som postat inlägget, eller närstående, kan tänkas ha någonsomhelst ekonomisk vinning av budskapet nu eller i framtiden. Upprepade rekommendationer av produkter/tjänst från samma / olika medlemmar kommer att ses som kommersiella även om ingen tydlig koppling finns. Det är alltid redaktionen som har sista ordet i dessa diskussioner.

Skulle du som företagare vilja komma i kontakt med alla medlemmar så kan du annonsera. Hör av dig till redaktionen så kan vi säkert diskutera fram en bra lösning.
 
Ett tips som jag snappat upp nånstans är att testa hur bilderna blir på ett högre iso för att sedan räkna ut hur lång exponering man behöver vid optimala 100 (eller 200 för vissa Nikon) ISO.

Tanken är att man höjer ISO till 6400 och tar en bild på 1 sek. Blir den bra så ställer man in 100 ISO och tiden 60 sek. Behövs 1/2 slutartid så motsvarar det 30 sek på ISO 100. Det här kan vara ett snabbare sätt att testa hur det blir utan att behöva vänta på långa exponeringar.

Googlade fram en tabell som kanske förklarar det bättre än jag gör. http://www.thenightskye.com/wp-content/images/High-ISO-test.pdf
 
Stadigt stativ.
...Kolmörka nätter är ingen höjdare, det är tasksammast om det är lite månsken som lyser genom lätt molnighet. Ivf tills du fått kläm på hur det funkar...

Håller med, molnslöjor är bra. Om molnen rör sig för mycket så kan bilden bli stressig/dramatisk. Snö är också bra för ljuset, och då helst även på träden då de annars lätt försvinner i skuggorna. Allra snyggast blir det strax efter att solen gått ner och en timme framåt, när solen fortfarande lyser upp himlen en aning och då den är som blåast.

...Vill du hållas inne i stan är det lite lättare, där finns det ljus, mer än man tror.

I stan så finns det två problem som jag ogillar. Det ena är att belysningens färg varierar kraftigt och blandar sig på ett fult sätt. Det blir ofta omöjligt att vitbalansera snyggt. Sen så har lamporna ofta ett ojämnt spektrum vilket gör det ännu värre med vitbalansen. Tur att det finns s/v!
 
Ett tips som jag snappat upp nånstans är att testa hur bilderna blir på ett högre iso för att sedan räkna ut hur lång exponering man behöver vid optimala 100 (eller 200 för vissa Nikon) ISO.

Tanken är att man höjer ISO till 6400 och tar en bild på 1 sek. Blir den bra så ställer man in 100 ISO och tiden 60 sek. Behövs 1/2 slutartid så motsvarar det 30 sek på ISO 100. Det här kan vara ett snabbare sätt att testa hur det blir utan att behöva vänta på långa exponeringar.

Googlade fram en tabell som kanske förklarar det bättre än jag gör. http://www.thenightskye.com/wp-content/images/High-ISO-test.pdf

Tack för ett bra tips,

Det är ju egentligen solklart, varför har man inte tänkt på det :)

Där har det gått många onödiga sekunder av ens liv
 
Ser man mer stjärnor med månsken?

Är det stjärnor man är ute efter är så lite månljus som möjligt en fördel.

Är man ute efter någon form av nattlig landskapsbild är månljuset en bra hjälp att få någon bild alls. Tänk dig att du står ute mitt i natten och med nymåne.
Becksvart, speciellt på vinterhalvåret.
Första hindret är att fokusera, andra hindret att komponera.
Sen är det trist om det hinner växa upp en energiskog framför gluggen medan man exponerar.

Jag föredrar nattliga äventyr när månen är över halv och då gärna med lite molnslöjor på himlen.
Vid fullmåne kan det vara nästan mulet och ändå ganska läckert ute.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar