Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nattfoto (Inställningar?)

Produkter
(logga in för att koppla)
Beror på hur mörkt det är. Här är jag på en strand där det är minimalt med hus och inga gatlampor alls. Sig ditt inlägg när jag höll på att fota denna bild. För kallt att skriva på iphone i denna kyla ;)

Din andra bild är ur fokus och din första bild behöver brusreduceras.
Använd mer vidvinkel.

ISO12800 30s, F:2.8
14mm på FF:

https://www.facebook.com/photo.php?...71527727.39769.184494364923031&type=1&theater

/Stefan

Aldrig att du använde 12800 iso på den bilden ;-)
 
Fick med mig hem en äldre Nikkor 50mm 1.8 med manuel exponering samt fokus. Finns ändläge på denna och vid test inomhus är den knivskarp :)
Skulle denna kunna fungera tror ni? Bättre än 35mm 1.8 dvs, som dessutom inte har ändläget.
 
Ja, om jag förstår dig rätt.
Här är en bild samt info om den -->
http://www.kenrockwell.com/nikon/50f18ai.htm

Nej, inte det jag menar.
Mina L-objektivs ändläge går förbi oändlighetsfokusering och orsakar oskärpa.
Den ta emot och där slutat fokusering. Mamn klan fortsätta vrida fokusringen, men den är trögare och gör inget åt fokuseringen mera.
Man måste stanna innan den når ändläget för att uppnå oändlighetsfokueringen. Som tur är ör det markerat på L-objektiven.

Som jag sa innan. Fokusera på dagen mot ett mål långt borta, ex månen liknande. Markera med tejp eller tusch eller liknande så har du din oändlighetsmarkering fixad.

/Stefan
 
Fick med mig hem en äldre Nikkor 50mm 1.8 med manuel exponering samt fokus. Finns ändläge på denna och vid test inomhus är den knivskarp :)
Skulle denna kunna fungera tror ni? Bättre än 35mm 1.8 dvs, som dessutom inte har ändläget.

Fast om du kör med ett objektiv med längre brännvid kommer nästa problem. Du kan inte använda så långa slutartider innan det blir streck av stjärnorna.

Enkelt räknat brukar man tänka att 600/brännvidd = så lång slutartid som man "kan ha" innan det börjar bli synbara streck av stjärnorna.

Så i ditt fall med 50mm ca 12s.

Bara ytterligare en sak att tänka på :)

/Staffan
 
Nej, inte det jag menar.
Mina L-objektivs ändläge går förbi oändlighetsfokusering och orsakar oskärpa.
Den ta emot och där slutat fokusering. Mamn klan fortsätta vrida fokusringen, men den är trögare och gör inget åt fokuseringen mera.
Man måste stanna innan den når ändläget för att uppnå oändlighetsfokueringen. Som tur är ör det markerat på L-objektiven.

Det kallas för "Hard Infinity Focus Stop" och finns i stort sett bara på äldre objektiv av vad jag har förstått.
 
Det kallas för "Hard Infinity Focus Stop" och finns i stort sett bara på äldre objektiv av vad jag har förstått.

Antar att du menar att när det absolut inte går vrida mer så hamnar man i oändlighetsfokus?
Har ett manuellt som är sådan, ganska ny.. Samyang 14/2.8

/Stefan
 
Fast om du kör med ett objektiv med längre brännvid kommer nästa problem. Du kan inte använda så långa slutartider innan det blir streck av stjärnorna.

Enkelt räknat brukar man tänka att 600/brännvidd = så lång slutartid som man "kan ha" innan det börjar bli synbara streck av stjärnorna.

Så i ditt fall med 50mm ca 12s.

Inget problem i trådskaparens fall. Han vill ju ha stjärnstreck.
 
Fast om du kör med ett objektiv med längre brännvid kommer nästa problem. Du kan inte använda så långa slutartider innan det blir streck av stjärnorna.

Enkelt räknat brukar man tänka att 600/brännvidd = så lång slutartid som man "kan ha" innan det börjar bli synbara streck av stjärnorna.

Så i ditt fall med 50mm ca 12s.

Bara ytterligare en sak att tänka på :)

/Staffan

Tar man inte med cropfaktorn i den beräkningen ?

Borde isf bli 600/(50x1,6) = 7,5 sek ?

//Benny
 
Tiden som 600/brännvidden gäller för fullformat 24x36. För APS-C gäller 400/brännvidden, alltså med hänsyn till cropfaktorn.

Men dessa tider är endast riktvärden, riktar man kameran mot polstjärnan kan man köra längre tider än om man riktar ner mot horisonten.
 
Tiden som 600/brännvidden gäller för fullformat 24x36. För APS-C gäller 400/brännvidden, alltså med hänsyn till cropfaktorn.

Men dessa tider är endast riktvärden, riktar man kameran mot polstjärnan kan man köra längre tider än om man riktar ner mot horisonten.

OK. Tack !

//Benny
 
Nej, inte det jag menar.
Mina L-objektivs ändläge går förbi oändlighetsfokusering och orsakar oskärpa.
Den ta emot och där slutat fokusering. Mamn klan fortsätta vrida fokusringen, men den är trögare och gör inget åt fokuseringen mera.
Man måste stanna innan den når ändläget för att uppnå oändlighetsfokueringen. Som tur är ör det markerat på L-objektiven.

Aha så du menade, läste nog inte det rätt. Ändläget går förbi oändlighetsfokusen och det är knappt någon skillnad i motstånd i fokusringen efter oändlighet. Känns lite lite lite annorlunda. På 50mm är det stopp vid oändlighet men den är å andra sidan inte så bra för slutartiderna (runt 7sek).
Ska prova som du sa med att fokusera på dagen och markera.

--------------

Tack! Jo det där med kortare slutare för crop-senor för har jag tänkt på och försökt med men problemet var ju just att det blev ur fokus :).
Om det blir klart väder ute så ska jag prova igen, så kan jag säga till om det blivit bättre med era tips!
 
Inställning vid nattfotografering?

Fottar en del nattbilder, mest i städet och så, vet inte riktigt vilket Vitbalans jag ska ha så kör på AutoWhite balance, nu såg jag dock i ett klipp där dem sa att man bör ställa whitebalance på daylight för att fånga upp alla färger (speciellt om man har lång slutartid) Kan detta stämma? Vad har använder ni andra för white balance?
 
Fotar dock i RAW, men har auto på kameran. I slutredigeringen ligger jag runt 3000 K (tungsten). Men då fotar jag astroscapes. Nattbilder i stadsmiljö vet jag inte.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar