Annons

Bokehtest

Produkter
(logga in för att koppla)
Samma här, har försökt starta den på två XP-burkar men så fort man ändrar något så hänger sig programmet.

Jag hittade ett excelark på nätet som räknade ut hur stor oskärpan är bakom motivet på olika avstånd. Jag har förbättrat det en del med mer detaljerade uträkningar och två diagram. Det stora diagrammet är lite hackigt eftersom avståndsskalan inte är linjär.
Intressant att se att bakgrundsoskärpan är större för ett 85/1,4 än ett 50/1,2 när bakgrunden är mer än 1,1m bakom motivet.
Här är filen för intresserade.
https://docs.google.com/open?id=0B66dYhQgfxgFQkUxWW1kbDRTeUU

Jag hittade ett excelark på nätet som räknade ut hur stor oskärpan är bakom motivet på olika avstånd. Jag har förbättrat det en del med mer detaljerade uträkningar och två diagram. Det stora diagrammet är lite hackigt eftersom avståndsskalan inte är linjär.
Intressant att se att bakgrundsoskärpan är större för ett 85/1,4 än ett 50/1,2 när bakgrunden är mer än 1,1m bakom motivet.
Här är filen för intresserade.
https://docs.google.com/open?id=0B66dYhQgfxgFQkUxWW1kbDRTeUU
Förlåt om jag förstör glädjen, men hur stor oskärpan blir beror också på hur objektivet är korrigerat för sfärisk aberration. Ett fint exempel är att exempelvis Zeiss 50/2 Makro-Planar ger ganska mycket skarpare bakgrund vid f/2 än vad Zeiss 50/1,4 Planar ger vid f/2. Oskärpecirklarna är helt enkelt inte lika stora trots lika stor bländaröppning.

Förlåt om jag förstör glädjen, men hur stor oskärpan blir beror också på hur objektivet är korrigerat för sfärisk aberration. Ett fint exempel är att exempelvis Zeiss 50/2 Makro-Planar ger ganska mycket skarpare bakgrund vid f/2 än vad Zeiss 50/1,4 Planar ger vid f/2. Oskärpecirklarna är helt enkelt inte lika stora trots lika stor bländaröppning.

Sfärisk aberration påverkar hur oskärpecirkeln ser ut, det kunde man läsa om i någon av de tidigare länkarna. Men det är en faktor som måste mätas för varje objektiv med avancerade metoder. Jag tror heller inte att det går att räkna fram hur det påverkar oskärpecirkeln. Självklart går det säkert att räkna på men inte för oss vanliga dödliga. Uträkningarna i excelarket får tas som riktmärken. Tex du har ett 50/1,2 och ett 85/1,4 så vet du att det är större bakrundsoskärpa med 85/1,4 när bakgrunden är mer än 1,1m bort (för ett 100x60cm stort motiv)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar